Güncelleme Tarihi:
Ekavart
BİENAL SANATÇISI DEĞİLİM
Usta sanatçı Ardan Özmenoğlu, 12. İstanbul Bienali’yle eşzamanlı olarak Ekavart’ta görülebilecek sergisinde özellikle vurguluyor “Bienal sanatçısı değilim!” Bunu sergilediği, bienal başvurusunun reddedildiğine dair gelen e-mail çıktısıyla kanıtlıyor. “Bienal sanatçısı kimdir? Nasıldır? Nasıl olunur? Bienalde bir sanatçının işlerinin sergilenmesi kim tarafından, hangi kriterlere göre belirlenir?” gibi sorularla bienalle ve sistemle ilgili aklına takılan ya da net cevabı olmayan bazı soruları da izleyiciye yöneltiyor. Küratör Katherina Valdivia Bruch’la çalıştığı sergisinde ayrıca Anadolu’nun gelenekselleşmiş olan günlük yaşantı ve popüler kültürüne ait olan simge ve objeleri yorumluyor. Popüler kültürün bilinen portrelerinden Seda Sayan, Türkiye’nin adıyla özdeşleşmiş olan döner kebap, vazgeçilmez ulaşım aracımız mavi minibüsleri ve yüzyıllardır yapılan “ata sporumuz” yağlı güreşler gibi ikonlaşmış figür ve simgeleri, çalışmalarında sıkça kullandığı bir malzeme olan post-it notlar ve bu teknikle buluşturduğu enstalasyonlarla sergiliyor. 12 Eylül - 8 Ekim tarihlerinde görülebilir. Sergiyi Türkiye ’nin ilk online sanat televizyonu www.ekavart.tv’den de izleyebilirsiniz. Tel: (0212) 252 81 31.
Arter
GRİ BİR GERİLİM ALANI
Hem İstanbul, hem de Londra’da işlerini üreten Kutluğ Ataman, özellikle kurgusal ve belgeseli iç içe geçirdiği, çoklu ekranlarla video enstalasyonlarıyla adından sıkça söz ettiriyor. 15 Eylül’de Arter’de açacağı Mezopotamya Dramaturjileri sergisi de bu nitelikleri barındırıyor. Ataman, 2009’da başlattığı Mezopotamya Dramaturjileri serisinde, Türkiye’nin modernleşme serüvenine ve Doğu’yla Batı, moderniteyle gelenek, küreselle yerel arasındaki karşıtlıklara odaklanıyor. Mezopotamya Dramaturjileri, moderniteyle ilişkisi gerilim üzerine kurulu bir coğrafyada müzakere alanları açmanın, bu ikililiklerin ötesine geçmenin zorluklarını araştırıyor. Mezopotamya’yı “bir gerilim alanı, ‘merkez’ denilen yerlerde geliştirilen formüllerin sürekli dönüşerek bulanıklaştığı gri bir bölge” olarak tanımlayan Ataman, bu bölgenin çelişkilerle yüklü tarihini, gerçekle kurguyu birbirine düğümleyen özgün sanatsal dili aracılığıyla yeniden ele alıyor. Sergiye ayrıca, Kutluğ Ataman üzerine bir belgesel de eşlik edecek. Yönetmenliğini Metin Çavuş’un yaptığı Kutluğ Ataman belgeseli, sergi boyunca Arter’de izlenebileceği gibi, DVD formatında satışa da sunulacak. 16 Kasım’a kadar görülebilir.
Tel: 0212 243 37 67.
İstanbul Modern
TÜRKİYE’NİN SOSYOKÜLTÜREL TARİHİNE KADINLAR ÜZERİNDEN YENİ BİR BAKIŞ
İstanbul Modern, 16 Eylül’de açacağı “Hayal ve Hakikat - Türkiye’den Modern ve Çağdaş Kadın Sanatçılar” sergisiyle, Türkiye’nin toplumsal ve kültürel dönüşümünü kadın sanatçıların üretimleri üzerinden gündeme getirecek. Modern ve çağdaş sanatta kadın sanatçıların öncü ve eleştirel pozisyonlarını merkeze alan sergi, Türkiye’nin sosyokültürel tarihine yeni ve alternatif bir bakış sunacak. Küratörler Fatmagül Berktay, Levent Çalıkoğlu, Zeynep İnankur ve Burcu Pelvanoğlu’nun oluşturduğu seçki, kadın sanatçıların 1900’lü yılların başından bugüne uzanan üretim sürecini kapsayarak, resimden videoya birçok farklı sanat disiplinine yer verecek. Sergi, hayat hikâyeleri ve üretimleri hakkında fazla bilgiye sahip olmadığımız ve artık adları unutulmaya yüz tutmuş öncü kadın sanatçıları, yeniden keşfedilen modernleri ve neredeyse son 40 yıldır çağdaş sanat ortamını düşünsel tavır ve pratik eylemleriyle yönlendiren yaklaşık 80 sanatçıyı birbirine bağlayacak. Sergi, adını ilk Türk kadın romancı Fatma Aliye’nin Ahmet Midhat ile birlikte kaleme aldığı 1891 tarihli “Hayal ve Hakikat” adlı romanından alıyor. 8 Ocak 2012’ye kadar görülebilir. Tel: 0212 334 73 00.
Antik A.Ş. Artam Global Art
TÜRKİYE’NİN İLK ENSTALASYONLARI BU SERGİDE
Antik A.Ş. bienal kapsamında, heyecan verici bir sergiye hazırlanıyor. Türkiye’de enstalasyon/yerleştirme sanatının öncü isimlerinin 1970’lerden itibaren ortaya çıkardığı eserler 15 Eylül’de Antik A.Ş. Artam Global Art sergi salonunda görülebilecek. Küratörlüğünü Beral Madra’nın üstlendiği “Kavramsal Bir Miras” isimli sergi, günümüz güncel Türk sanatının temellerini oluşturan sanatçılarımızın dünya sanatı ile paralel zamanda nasıl bir üretim içinde olduklarını açıkça ortaya koyacak. Bu öncü isimler arasında Erdağ Aksel, Canan Beykal, Selim Birsel, Ayşe Erkmen, Ahmet Öktem ve Serhat Kiraz var. 7 Ekim’e kadar görülebilir. Tel: 0212 236 24 60.
Pg Art Gallery
HAMAMDA SERGİ
Pg Art Gallery, farklı bir işe imza atıyor ve son sergisini 13 Eylül’de Tahtakale Hamamı’nda açmaya hazırlanıyor. Öznur Güzel Karasu’nun küratörlüğünde bir araya gelen 22 sanatçı ‘oyun’ kavramının farklı anlamlarından yola çıkarak gerçekleştirdikleri çalışmalarıyla, yaşamın her alanında karşılaştığımız oyunsal süreçleri ele alıyorlar. İçinde yaşadığımız toplumsal düzendeki rollerimizi, koskoca bir sistem içinde maruz kaldığımız oyunları, düşsel oyunlarımızı, tıpkı bir çocuk gibi dahil olduğumuz oyunları, neşeli oyunları, çıkar oyunlarını, kültürel yapıdaki oyunları, algı oyunlarını ele alırken aslında nasıl bir tekinsizlik içinde yaşadığımızı da vurguluyorlar. Özgül Arslan, Sena Başöz, Itır Demir, Eda Gecikmez, Komet, Günnur Özsoy, Jerome Symons, Sevil Tunaboylu ve Ayla Turan sergiye hazırlanan isimlerden. 28 Ekim’e kadar görülebilir. Tel: 212 252 80 00
Galeri Nev
TOLON USULÜ DEVAM EDİYOR
Canan Tolon, “Reflex” adını verdiği dizisiyle 17 Eylül’de İstanbul Galeri Nev’de dokuzuncu kişisel sergisini açmaya hazırlanıyor. Ahşap üzerine yağlıboya tekniğiyle hazırladığı yeni dizi Tolon’un 20 yılı aşkındır geliştirdiği içeriğin bir devamı. Gördüğümüz imgeler ve izleri sanatçının kariyerinin başından beri hazırladığı bütün çalışmalarında hissetmek mümkün. “Reflex” dizisi, kelimenin de içerdiği “yansıma”, “akis”, “elinde olmayarak vukubulan”, “yansımış şekil”, “bükme”, “geriye çekilme”, “dengeleme” gibi çağrışımlara ve okumalara açık. 22 Ekim’e kadar görülebilir. Tel: 0212 252 15 25.
Art On
SOYUTLAR VE KOLAJLAR
Bu yıl mart ayında kapılarını ilk kez açan Akaretler’deki yeni galeri Art On, 10 Eylül’de yeni bir karma sergiye ev sahipliği yapacak. Crossroads adlı sergide sokak sanatının galeri ve evlere entegre edildiği günümüzde, kozmik grafiti olarak adlandırılan soyut çizimleriyle Avrupa genelinde dikkat çeken Morten Andersen öne çıkıyor. Kitle iletişim araçları aracılığıyla sorgulama ihtiyacı duymaksızın içine çekildiğimiz hayat tarzları ve tüketim alışkanlıklarımız üzerinden günlük hayatlarımızın monoton ritmine odaklanan foto kolajlarıyla İdil İlkin ve her gün şehir duvarlarına yapıştırılıp yırtılan afişler, ilanlar, grafitiler, yazılar ve sürekli tekrar eden bu hareketliliği tuvale yansıtarak, sokaktaki örneklerinin aksine ilk bakışta kolayca anlaşılamayacak görseller yaratan Olcay Kuş’un işleri de mutlaka görülmeli. Sergi 12 Ekim’e kadar Art On’da. Tel: 0212 259 15 43.
Gallery Linart ve Alanistanbul
WARHOL VE GENÇLER BİR ARADA
Gallery Linart ve Alanistanbul, 15 Eylül’de ortaklaşa bir sergi açmaya hazırlanıyor: “Pop Art Extended”. Pop Art’ın biçimsel ve içeriksel unsurları ile yeni bir hesaplaşma projesi olan sergide genç sanatçıların çalışmalarının yanı sıra Pop Art’ın babası sayılan Andy Warhol’un daha önce Türkiye’de sergilenmeyen orijinal 3 eseri de yer alacak. Warhol’un Elizabeth Taylor, Mick Jagger ve Uncle Sam’e ait eserlerinin yer alacağı sergide Arda Yalkın, Ayline Olukman, Ayşegül Sağbaş, Deniz Beşer, Gökçe Çelikel, Halil Vurucuoğlu, Monika Bulanda, Murat Pulat, Yiğit Yazıcı ve Zeynep Beler eserleri görülebilcek genç sanatçılar. Gallery Linart tel: 0212 247 47 29, Alanistanbul tel: 0212 292 04 14.
Rampa
GÖNDERMELERE DİKKAT
Çalışmalarını Londra’da sürdüren Ergin Çavuşoğlu, eski ve yeni çalışmalarını “Başkalık” adlı sergisiyle Rampa’da biraraya getirecek. Büyük bir video yerleştirmesinin yanısıra heykeller ve çizimlerin de yeralacağı sergide yer alan Kristal ve Alev, 2010’da Londra’daki ilk sergilenişinden sonra genişletilmiş beş ekranlı bir yerleştirme. Bu girift, çok yönlü iş, Italo Calvino’nun Amerika Dersleri: Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri başlıklı deneme kitabından bir alıntıdan yola çıkıyor. Çavuşoğlu’nun yeni işlerinden biri, vahşi gerçekliğin etkisini ve kaderin garipliklerini vurgulayarak bu temaları takip ediyor. Video, Robert Bresson’un “Au Hazard, Balthazar” filmine sadece biçimsel anlamda değil, ikonografisini ve sembolizmini de çağrıştıracak şekilde gönderme yapıyor. 20 Ekim’e kadar görülebilir.
Tel: 0212 327 08 00.
Dirimart
SARAH MORRIS’LE TANIŞIN
90’ların ortalarından bu yana gerek filmleri, gerekse resimleriyle uluslararası ün kazanmış Sarah Morris, kentsel alanların yüklü psikolojisi ve özellikle mimaride görsel olarak kodlanmış tarih ve hiyerarşi üzerine odaklanarak hazırladığı eserlerini Türkiye’de ilk kez Dirimart’ta sergileyecek. 14 Eylül’de açılacak sergide Morris’in son dönem serilerinden “Origami, Clips And Knots, John Hanckok, Rings”den resimlerin yanı sıra yeni işi Chicago (68’) isimli filmi, Dirimart’ın yeni proje mekanı olan ve daha önce de İstanbul Bienali’ne ev sahipliği yapan Garibaldi Binası’nda gösterilecek. 22 Ekim’e kadar görülebilir. Tel: 0212 291 34 34.
Yapı Kredi Kültür Merkezi
İSTİKLAL CADDESİ’NİN SESİNİ DİNLEYİN
Yapı Kredi Kültür Merkezi, bienale paralel olarak ilginç bir enstalasyon sergileyecek. Merkezin Galatasaray’a bakan cephesinde mimari yapıyı görsel performansla aktif hale getiren bir enstalasyon olacak. Bu enstalasyonda Taksim’den Tünel’e kadar olan yolda kaydedilen ses dalgaları, binanın 200 metrekarelik dış cephesine yansıtılacak. Daha sonra bu ses dalgalarından alınan bir kesit, 2 boyutlu ışık hüzmeleriyle 3 boyutlu strüktür üzerine yansıtılacak. Sanatçı Refik Anadol ve mimar Alper Derinboğaz’ın birlikte hazırladığı Aktif Strüktürler v1.1: Akustik Formasyon / İstiklâl Caddesi adlı enstalasyon, mekân ve ses arasındaki ilişkiyi, İstiklâl Caddesi’nin çok katmanlı akustik belleği üzerinden inceliyor. 16 Eylül’den 30 Kasım’a kadar görülebilecek.