Oluşturulma Tarihi: Ağustos 31, 2005 00:00
Bu yıl 16 Eylül – 30 Ekim tarihleri arasında gerçekleşecek olan 9. Uluslararası İstanbul Bienali birbirinden ilginç projelerle İstanbullu sanatseverlerin karşısına çıkıyor. Çağdaş Filistin sanatının önde gelen isimlerinden biri olarak kabul edilen Ramallah’lı Khalil Rabah, İstanbul Bienali için Deniz Palas’ta bir “Filistin Doğal Tarih ve İnsanlık Müzesi” kuruyor. "Filistin Doğal Tarih ve İnsanlık Müzesi", Rabah tarafından çeşitli araştırmalara, eğitim amaçlı projelere ve sergilere yer veren bir müze olarak tasarlandı. İstanbul Bienali’ne, 100. yıl kutlamaları dolayısı ile yeni bir kurumsal kimlik ve kendi kurgusal tarihçesini belgeleyen bir sergi ile katılacak olan müzede, kendi tarihçesine ait belgeler, zeytin ağaçları, fosiller, kemikler, taş örnekleri ve el yapımı eşyalar gibi gerçek bir doğal tarih müzesinde bulunan nesneler bulunacak. Rabah, müze izlenimini sağlamlaştırmak ve ziyaretçileri bilgilendirmek amacıyla serginin yanı sıra afişler, kataloglar, plastik torbalar gibi malzemeler ve bir internet sitesi tasarlayacak. 1961 doğumlu Filistinli sanatçı Khalil Rabah, Texas Üniversitesi’nde mimari ve güzel sanatlar üzerine öğrenimini tamamladı. Rabah, kamusal sanat çalışmalarında bu iki disiplinin sentezini gerçekleştiriyor. Uluslararası çalışmalara imza atan sanatçı, Sao Paulo, Sidney ve Kwangju Bienallerinin yanı sıra Fransa, İtalya, Belçika, İsrail ve İsviçre’de çeşitli sergilere katıldı. Rabah, 2002 yılında Uri Tzaig ile birlikte Barış için Lennon Ono Ödülü’nü kazanan ilk sanatçı. Kavramsal sanat, enstalasyon ve performans sanatları alanında çağdaş Filistin sanatının önde gelen isimlerinden biri olarak kabul edilen Khalil Rabah, 1997 yılından beri Kudüs’teki Filistinli sanatçılar ile uluslararası sanatçılar arasında sanatsal bağlar kurulmasını hedefleyen Al-Ma’mal Çağdaş Sanat Vakfı’nın kurucularından biri ve yönetim kurulunun üyesi. Rabah, çalışmalarında çeşitli yollarla zeytin ağacını kutsamasıyla dikkat çekiyor. Filistinli sanatçı, “Filistin Doğal Tarih ve İnsanlık Müzesi”nde yer alacak zeytin ağaçlarının yanı sıra bir projesinde Filistin’den Cenova’ya naklettiği zeytin ağaçlarını, yaşayan ve hızla büyüyen bir sanat formu olarak buradaki Birleşmiş Milletler merkezinin önündeki alana dikti. Bir başka projede Kore’de şeffaf bardaklarda zeytinyağı sergileyen Rabah, Kudüs’te zeytinyağını dikenli tellerle çevrili bir bidonun içine döktü. Sanatçı, başka bir proje kapsamında Kahire’de bir hastanenin yoğun bakım ünitesindeki bir yatağa bir zeytin ağacı yerleştirdi. Rabah için zeytin ağacı, yerleşimler, transit yollar ve güvenlik duvarı nedeniyle yerlerinden sökülen ağaçları çağrıştırması ve barışı simgelemesi bir ile toplumsal ve siyasi anlamlar taşıyan sembol haline geldi. Bienal ile ilgili ayrıntılı bilgi için: www.iksv.org/bienal
button