Güncelleme Tarihi:
Yaza girerken forma girmek yeterli değil. Bir de imaj meselesi var! Avrupa ve Amerika'da imaj danışmanlığı konusunda eğitim gören Özlem Tosun, bunun formüllerini anlattı.
Tüm dünyada, sanatçısından politikacısına kadar birçok meslek grubu imaj danışmanlarından yardım alıyor. Sizin ne eksiğiniz var? Ancak bu işi hakkıyla yapan o kadar az kişi var ki! Modacısından makyaj uzmanına herkes, ‘‘imaj maker'' kesildi...
Özlem Tosun işini şöyle tanımlıyor: ‘‘Görüntü, sözlü (konuşma) ve sözsüz (beden dili) iletişim dalında uzmanlaşmış kişilere imaj danışmanı denir.'' Özlem Tosun'a göre; imaj sadece bir görüntü değil, aynı zamanda beden dilini de kapsıyor. İmajda tutarlılık ve süreklilik çok önemli. Bu bireysel imajda olduğu kadar, kurumsal imajda da böyle ve başarıya giden en önemli anahtarlardan biri. Tosun, ‘‘Başarılı profesyonel programı'' adını taşıyan çalışmayla birçok kişinin imajını, kurumlarının imajlarıyla özdeşleştirdiklerini vurguluyor.
Tosun, renk analizi yaparak giyim ve makyaj konusunda, o insanın kişiliğine uygun bir tarz yaratıyor. Sonunda beden diliyle ilgili bilgiler veriyor, protokol öğretiyor, kişinin kendine güven duyması ve tam bir profesyonel gibi hissetmesini sağlıyor.
İş yaşamında başarının sırları
Astlar ve üstlerle iyi iletişim kurabilmek.
Doğru ve güzel Türkçe konuşmak.
Sesi iyi kullanmak.
Beden dilinin açık ve pozitif algılanmasını sağlamak.
Derli toplu, temiz bir görüntüye sahip olmak.
Şirkete ve pozisyona uygun giyinmek (Saç, makyaj ve gardrop, seçilen renkler vücut ve tene uygun olmalı).
Protokolü iyi bilmek.
Renklerin dili
Özlem Tosun, kıyafetlerimizde ve makyajımızda renkleri seçerek, lehimize kullanabileceğimizi söylüyor. Giyildiği yerin ve giyen kişinin çok önemli olduğunu vurgulayan Tosun, ‘‘Kırmızı birtakım bazen çok kavgacı, bazen de çok güçlü ve otoriter birini simgeleyebilir. Renklerin psikolojisini anlar ve dışarıya verdiği mesajları bilirsek, değişik ortamlarda bu renkleri istediğimiz gibi kullanabiliriz'' diyor.
Koyu renkler Lacivert, siyah, bordo, koyu gri gibi renkler daha çok politikacılar, bankacılar ve avukatlar tarafından tercih edilir. Başarı, güven, otorite, ciddiyet ve iş bitiriciliği simgeler.
Midium tondaki renkler
Mavi, yeşil, kahverengi gibi renkler eğitimciler ve hastane personelleri kullanır. Yaklaşılabilir, arkadaş canlısı, dost, sevecen görünmek istiyorsak, bu renkleri giyebiliriz.
Nötr renkler Bej, haki, hardal renklerini giyenler, çok fazla fikir beyan etmekten hoşlanmayan, biraz da tutucu kişilerdir.
Pastel renkler Uçuk pembe, uçuk mavi, uçuk sarı gibi renkler, sadeliği, gençliği ve masumiyeti simgeler.
Canlı ve parlak renkler Portakal, çingene pembesi, kırmızı gibi renkler, dinamizmi, yüksek enerjiyi, zaman zaman da agresifliği ve seksüelliği simgeler.
Temel davranış modelleri
İmaj danışmanları insanları davranışlarıyla dört değişik grupta topluyor. Eğer bu davranış şekillerini bilir ve ona göre davranırsak, daha kolay iletişim kurarız.
Yöneten stil: Zaman onun için çok önemlidir. Her şey kısa ve öz anlatılmalıdır aksi halde dinlemezler. İnsan ilişkilerine değer vermez, her şeyi kendi kontrolleri altında tutmak isterler. Veriler, rakamlar, kárlar, birikimlerden konuşmak ister, neden ve nasılla ilgilenmezler.
Etkileyen stil: İnsan ilişkilerine son derece önem verirler. İş yaşamı içinde görülen en çok konuşan, anlatan ve duygularla karşı tarafı etkileyen tiptir. Zamanı iyi kullanamazlar. Diğer insanlar tarafından övülmek ve onay almaktan hoşlanırlar. Çok organize oldukları söylenemez.
Sabit, değişkenlik göstermeyen tip: Sistematik hareket eder, değişiklikleri sevmez. Yarını belli olmayan projelerden kaçınırlar. İnsanların ilgi göstermesini, özellikle iş yaşamında duyarlı olmasını beklerler. Çabuk karar vermezler.
İhtiyatlı stil: Birebir her şeyi detayı ile bilmek, gerçekleri görmek isterler. Çabuk karar vermekten ve yanlış yapmaktan korkarlar. Mantıklı, kaliteli, yarını belli olan konuları ve projeleri severler. Detayları hep bilmek ister, verilerle kontrol ederler.
Ekrandakilere tavsiyeler
İmaj danışmanlığına en çok gereksinimi olan kesim kuşkusuz televizyon dünyası... Çünkü her gün milyonların önüne çıkan spiker ve sunucularımız, bazen birer milli felaket olarak isyan ettiriyor. Özlem Tosun, ekrana çıkanların renkleri doğru kullandıklarında, işlerine ve tiplerine uygun kostümler giydiklerinde daha genç ve dinamik bir görüntü sergileyeceklerine dikkat çekerek, doğruları ve yanlışlarıyla onları değerlendirdi.
l Gülgün Feyman Her gün değişik kıyafet ve saç modeli kaygısı yaşıyor. Buna hiç gerek yok. İnsan kendisine yakışanı bulduktan sonra uzun sürede ufak değişikliklerle bu görüntüyü korumalı. Kaldı ki, kamera önü için çok iyi görüntü veren bir fiziği var. Ana haber bülteni ciddiyettir. Kolsuz elbise giyilmemeli. Yakası kürklü ceketler giydiğinde yüzünün minyon olması nedeniyle orantısız bir görünüm sergiliyor.
l Reha Muhtar Makyajında biraz daha fazla pudra kullanılması gerekiyor. Terlemesinin önüne bir türlü geçilemedi. Desenli, kareli ceketleri de iyi görüntü vermiyor.
l Serap Ezgü En beğendiğim spikerlerden biri. Ancak bazı hataları var. Saçında çok fazla jöle kullanıyordu ve çok ağır makyaj yapıyordu. Yüzünde maske gibi duruyordu. Yakın zamanda bunları düzeltti. Genelde tarzı çok profesyonel, ses tonu, konuşması beden dili gayet iyi...
l Ali Kırca Yanlış renkler kullanıyor. Kendisine hiç renk analizi yapılmamış ya da yanlış yapılmış.
l Jülide Ateş Saçları ana haber bülteni için hiç profesyonel değil. Makyajı güzel, genel hakimiyeti, ses tonu, beden dili iyi, ancak bir de kırmızı pırıltı işlemeli ceketini ana habere giymese!... Kısaca biraz daha ciddiyet...
l Defne Samyeli İşinin gerektirdiği ciddi görüntüyü yakalamış. Sadelikten yana. Ancak aynı şeyleri çok sık giyiyor. Bu da ona bazen negatif puan kazandırıyor. Biraz daha doğru renkleri seçebilir.