Oluşturulma Tarihi: Aralık 22, 2002 00:00
Dünyanın her yerinde havalimanlarında bavullar itilip kakılıyor. Uçağa yükleme sırasında ya da eşleşmede kayboluyor. Bundan havayolu şirketleri, havalimanı işletmecileri kadar siz de sorumlusunuz. Takacağınız bir etiket bavulunuzun size geri dönmesini sağlayacaktır. Yolcu ve bavul, asırlardır birlikte seyahate çıkıyorlar. Havayolu yolculuğunun başlamasından sonra bavul çok daha önemli hale geldi. Teknolojik olarak gelişen bavullar, iç donanımları, dış yapıları, hafiflikleri, kilit mekanizmaları, şifreli tipleri, tekerlek ve çekme sistemleri, yumuşak ya da sert gövdeleri ile yepyeni bir yapıya kavuştular. Ama sonuçta çoğu diktörtgen şekilleri ile birbirine benzediler, standart ölçülere kavuştular.Bavul, havayolu yolcusunun kimliğine ve varlığına da katıldı. Kimi uçak yolcuları bavulları çok önemsemeyip sıradan bavullar kullanırken, kimi havayolu yolcuları bu işi modaya bağımlı yaşamları ile birleştirdiler. Daha doğrusu modacılar bu işte bir rant olduğunu sezip ünlü markalarının imalat yelpazesine bavulu da kattılar. Bugün her biri 5 bin doların üzerinde satılan bavullar, seyahat çantaları var. Ve bunlar akıl almaz bir pazar oluşturdu. Milyar dolarlık lüks bavul pazarını yine en az 30 milyar dolarlık herkesin kullanabileceği bavulların yarattığı bir pazar izliyor. Her biri 100-500 milyon lira arasında değişen fiyatlarla satılan bavullar yapılarındaki uluslararası standartlar nedeniyle çok ucuz bavullardan çok daha fazla satıyorlar.Kuşkusuz bavul sadece havayolu yolcusunun kullandığı bir ürün değil. Aynı bavulla otobüs, kendi otomobiliniz, tren ya da vapura da biniyorsunuz. Ama bavulların salına salına en iyi boy gösterdikleri yer havalimanları. Bavulların başlarının en fazla belaya girdiği yer de yine havalimanları.İKİNCİ UNSURTaşıdığınız bavul havayolu yolculuğunun önemli ikinci unsurudur. Kuşkusuz birincisi sizsiniz. Sizin güvenliğiniz kadar bavulunuzun güvenliği de havayolu şirketleri için çok önemlidir. Yani bavulunuzda yanıcı, tutuşan, patlayıcı şeyler taşıyamazsınız. Her biletin üzerinde yada IATA kabında yazan birçok kural vardır. Yani küçük bir kutu boya alıp bavulunuza koydunuz ve yolculuk sırasında basınç oynamalarından kutu patlayıp eşyalarınızı rezil etmişse, bunda havayolu hiçbir sorumluluk almaz.BUNLARA DİKKAT EDİN1 Yolculuğa çıkmadan daha önceki yolculuktan bavulunuz üzerinde kalan tüm etiketleri, barkodlu güvenlik etiketlerinin hepsini temizleyin. Koparıp atın. Bunu dünyada en iyi Japonlar yapıyorlar, bir önceki yolculuklarına ait hiç iz bırakmıyorlar.2 Bavulunuz üzerinde adınız, soyadınız, açık adres ve telefonunuzun yazılı olduğu sağlam bir etiket mutlaka olmalıdır. Bu etiketi yazarken rahatlıkla okunur olmasına özen gösterin. Havayolu şirketleri, Arapça, İbranice, Rusca doldurulmuş etiketleri okumada zorluk çektikleri gibi kötü yazılmış etiketleri okumada da büyük sorun yaşıyorlar. Etikette mutlaka bir naylon koruyucu bulunmalıdır. Bavullar uçaklara yüklenirken yağmurdan etkilenirler, ısı farklılıkları nedeniyle oluşan nem de etiket üzerindeki yazıyı bozabilir. Unutmayın kaybolan bavulunuzun geri dönmesi bu etiketle çok daha hızlı olacaktır.3 Yolculuk öncesi bavulunuzun kilit, şifreli kilit, kilit dışı yan tutaçlar, tekerlek, sap kısımlarını kontrol edin. Bozuksa yaptırın. Atmış fermuarlı bavullarla yola çıkmayın. Bavulunuzun sapı koptuğunda havayolu şirketinin koyduğu etiketler de düşebilir. O zaman bavulunuzun kaybolma, ortada kalma olasılığı hızla yükselir. Kilit ya da fermuar kolay açılırsa havalimanı fareleri eşyalarınızı çalabilir.4 Bavulunuzun taşıma genişlik sınırlarını ve taşıma ağırlık kapasitesini zorlamayın. Çok doldurulmuş bavul uçak yolculuğunda perişan olur. Patlar, kırılır, yırtılır ve dağılır. 5 Bazı ülkelerde uçak yolculuğunda ekonomi sınıfında bavulunuzun 30-32 kilogram olmasına izin verilmekle birlikte tek parçada bu ağırlığı kabul etmezler. Yani iki parça ve her birinin 15 kilogram civarında olmasını isterler. Hatta bazen check-in kontuarları önünde bavulunu yere açmış, eşyalarını bir başka bavul ya da çantaya aktaran insanlar görürsünüz. Bunun nedeni bavulların yüklenmesi işinde çalışan işçilerin sendikalarının tek parçada 30 kg ağırlıktaki bir bavulun kaldırılmasına karşı çıkmalarıdır. Yani taşıma işindeki kişilerin kol çıkması, bel sorunları yaşamamaları içindir. Bunu düşünmek sanırım hepimizin insani görevidir aslında...6 KLM gibi havayolları bavul üzerinde sahibine ait bilgi yoksa check-in kontuarlarında bavulu kabullenmez. Üzerine mutlaka sağlam etiket ya da bir deri, plastik kimlik kılıfı takılmasını istemektedir. Siz bunu her zaman yapın. Bavulunuzun size ait olduğu mutlaka bilinmelidir. Ayrıca biletiniz üzerine yapıştırılan bavul yükleme bilgisini içeren barkodlu bagaj etiketini iyi saklamanız gerekir. Aksi halde kayıp bavulunuzun peşine düşmekte çok zorlanırsınız. Bazı ülkelerde uçuştan sonra bavulunuzu bagaj konveyöründen alıp çıkarken, bagaj etiketi istenmekte ve bavulunuz üzerindeki etiketin numarası ile karşılaştırma yapılmaktadır.7 Havayolu yolculuğunda kullanılan bavullar birbirine çok benzer. Pazara hakim birkaç ünlü imalatçı hem benzeri bavullar yaptılar, hem de aynı renkler kullanılıyor. Satışlardaki yüksek başarıları yüzünden benzer bavullar havayolu uçaklarında çok sık birlikte seyahat ediyorlar. Bu yüzden yolculuk sonrası havalimanında bavulunuzu dönen bagaj taşıyıcılardan alırken dikkatli olun, yanlışlıkla başkasının bavulunu alabilirsiniz. Geçtimiz yıl 40 binden fazla yolcu ev ya da oteline gittiğinde başkasının bavulunu aldığını farketti. Bavulunuz üzerine takacağınız-yapıştıracağınız farklı bir şey sizin onu tanımanızı kolaylaştırabilir.8 Çok pahalı bavul yerine mutlaka çok denenmiş bavul kullanmanızı öneririm. Dışları yumuşak ve sert olanlar arasında tercih size bağlı. İkisinin de orta kapasite ve iyi kalitede, yüksek fiyatlı olmayanları var. Bir bavul alırken, 5-6 uçak yolculuğunda eskiyeceğini, ciddi hasarlar alacağını unutmayın ve yatırımınızı buna göre planlayın.9 Bavulunuzu check-in kontuarında verirken gözucu ile de olsa üzerine takılan etikete dikkat edin. Barkodlu bu etiketin üzerindeki harfler size tanıdık gelmeyebilir. Örneğin Ankara'ya uçuyorsanız bagaj etiketinde (ESB) yazacaktır. Bu size Esenboğa havalimanını hatırlatır ama hiç hatırlatmayacak harfler de olabilir. Şanlıurfa SFQ, Köln CGN, West Palm Beach PBI gibi. Endişe ettiğiniz zaman check-in görevlisine sorun. Bir yanlışlığı yolun başında düzeltin.10 Amerika yönüne gidiyorsanız, Amerika'da uçağın ilk indiği noktada bagajınızı almak zorundasınız. Bağlantılı uçuş için yeniden bagajınızı vereceksiniz. Ya da yabancı bir havayolu ile İstanbul'a gelip sonra da THY ile Antalya'ya gidecekseniz, sakın bavulum da Antalya'ya gider diye düşünmeyin. Saçma ama yürürlükte olan gümrük yasalarımız nedeniyle İstanbul'da bagajınızı alıp yeniden vermek zorundasınız. THY ile gelip THY ile devam ederseniz sorun yok. Bu farklılığı anlamaya da imkan yok.11 Evde bavulunuzu tıka basa doldururken fazla kilo bedeli ödemek zorunda kalabileceğinizi de unutmayın. Örneğin İstanbul Singapur uçuşunda her fazla kilo için 7 dolar, Frankfurt uçuşunda 4 dolar, New York uçuşunda fazla parça için 85 dolar ödersiniz. 12 Uçuş sonrası bavul ya da kargo bölümündeki çantanızda bir hasar meydana gelmişse zabıt tutturup tamir masrafını havayolu şirketinden alabilirsiniz. Bavulunuzun kaybolması halinde de gittiğiniz yerde giyecek bir şeyiniz olmaması nedeniyle havayolları makul alışveriş için belli ödemeler yaparlar. LEMAN HANIM UYARIYORTHY Merkezi Kayıp Eşya Müdürü Leman Yıldırımgeç geçtiğimiz yıl 39 bin 137 kayıp bavul raporu ile karşılaşmış. 1500 bavul bulunamamış. Ama yüzde 96 ile kayıp bavulların bulunması konusunda bir başarı kazanılmış. Şikago'dan İstanbul'a uçarken bavulunuzun Meksika yönüne gitmiş olmasının çeşitli nedenleri var. Leman hanım bunun birbirine yakın farklı havayolu check-in kontuarlarından başlayarak bavulların eşleştirilmesi sistemlerinde meydana gelebilen arızalara kadar çok yönlü olduğunu söylüyor. Uzun süredir kayıp eşya konusunda çalışan Leman Yıldırımgeç, bavulların eski etiketlerden temizlenmiş olmasını ve en önemlisi üzerinde mutlaka yolcu bilgilerini taşıyan sağlam bir etiketin bulunması gerektiğini vurguluyor. Yolcuların uçuş öncesi kendilerine verilen bagaj etiketini iyi saklamalarını, bazı uçuşlarda yolcunun bavulunu nerede alacağını mutlaka görevlilere sormasını istiyor.BAGAJ ETİKETİ KOD ÖRNEKLERİAdana ADAAğrı AJIAnkara ESBAntalya AYTAtina ATHBatman BALBişkek FRUBodrum BJVBrüksel BRUCenevre GVADalaman DLMDenizli DNZDiyarbakır DIYDubai DXBElazığ EZSErzincan ERCErzurum ERZFrankfurt FRAGaziantep GZTHouston IAHIstanbul ISTİzmir ADBKars KSYKayseri ASRKonya KYAKöln CGNLefkoşe ECNLondra LHRMadrid MADMalatya MLXMardin MQMMoskova SVOMuş MSRNew York JFKParis ORY/CDGRoma FCOSamsun SZFŞam DAMŞanlıurfa SFQŞikago ORDTokyo NRTToronto YTOTrabzon TZXVan VANViyana VRAKilosu 20 dolar Bavulunuz kaybolduğunda kendinizi en kötü ihtimale hazırlayın. Uluslararası anlaşmalar gereği uçak yolculuğunda kayıp bavulun kilosu 20 Amerikan Doları. Yani bütün araştırmalara rağmen bavulunuz bulunmadıysa havayolu şirketi size, örneğin 15 kg olarak belirlenmiş bavulunuz karşılığında 300 dolar ödüyor. Kuşkusuz içindekiler de dahil. Siz bavulunuz içine 2 milyar lira değerinde bir kamera ya da 10 milyar değerinde mücevher koyduğunuzu iddia etseniz bile kg başına 20 dolar alabilirsiniz. Bu miktara uzun araştırmalar ve bir o kadar da yolcu suistimalleri sonucunda ulaşılmıştır. Çok önceleri havayolu şirketleri müşteri beyanına göre ödeme yaptılar. Ama sonunda yolcuların 50 bin dolara bile ulaşan istekleri ortaya çıkınca bir anlaşma ile bu işi kurala bağladılar. Çok kıymetli eşyaların bavula konmamasını ayrıca sigorta ettirilerek taşınmasını kararlaştırdılar. Sizin de çok kıymetli bir eşyanız varsa ve götürmek isterseniz sigorta ettirerek ayrı usullerle taşıtma şansınız var.
button