OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 18, 2004 00:00
Atina Olimpiyatları nedeniyle Yunanistan’ın ihracatta zayıflaması, Türk balığının önünü açtı. Türkiye’nin İtalya, İspanya, Hollanda ve Yunanistan’a yaptığı özellikle çipura ve levrek ihracatı patladı.ATİNA Olimpiyatları, AB ülkelerine ihracat yapan kültür balığı çiftliklerinin önünü açtı. Sektörün 15 Ağustos’a kadar olan ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 66 oranında arttı. Ege Canlı Hayvan, Su Ürünleri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Sinan Kızıltan, AB’nin en büyük ihracatçısı olan Yunanistan’ın Atina Olimpiyatları nedeniyle iç pazara yönelmesinin kendilerine fırsat yarattığını kaydetti. Çipura ve levrekte en büyük alıcılar olan İtalya, İspanya ve Hollanda’ya yaptıkları ihracatta büyük bir artış yakaladıklarını dile getiren Kızıltan, Yunanistan’a yaptıkları ihracatı da yüzde 269 oranında artırdıklarını ifade etti.Yıllık 82 bin ton üretimiyle AB’nin en büyük kültür balığı ihracatçısı olan Yunanistan’ın, bu yıl olimpiyatlar nedeniyle iç piyasaya döndüğünü kaydeden Kızıltan, bunun alıcı ülke pazarlarında büyük boşluklar oluşturduğuna dikkat çekti. LİDERLİK PLANIKültür çipura ve levrek balıkçılığında üretimin yüzde 90’ının gerçekleştiği Ege Bölgesi’nden 15 Ağustos’a kadar yapılan ihracatın 8 bin 307 ton ile 25 milyon dolara ulaşarak, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 63 artış gösterdiğini belirten Kızıltan, ‘Yunanlı üreticilerle aynı pazarlara ihracat yapmamız nedeniyle pazarda söz sahibi olmak için bir süredir mücadele veriyorduk. Olimpiyatlar sayesinde AB pazarına yerleşme fırsatını yakaladık. Yunanistan’dan gelen talepler de artınca ihracatta rekorlar kırmaya başladık. Olimpiyatlarda ne kadar çok
balık tüketilirse bizim Avrupa’ya yaptığımız ihracat o kadar artacaktır’ dedi.Türkiye’nin iç tüketiminin de hızla arttığını kaydeden Kızıltan, ihracat talebinin getirdiÄŸi kapasite artışıyla bu yıl üretimi 32 bin tona çıkaracaklarını kaydetti.Olimpiyat sonrası girdikleri pazarlarda Yunanlı üreticilere göre ’daha ÅŸanslı’ olacaklarını ifade eden Kızıltan, şöyle konuÅŸtu:‘AB ülkelerinde balık üretimine verilen teÅŸvikler azaltıldı. İşçilik ve hammadde maliyetlerinin yükselmesi nedeniyle Avrupalı üreticiler bu iÅŸten çekiliyor. Türkiye ise 3-4 yıl önce Yunanistan ve Ä°srail’den balık yavrusu ithal ederken, kuluçkahane yatırımlarına ağırlık vererek bu ülkelere yavru ihracatı yapar konuma geldi. Maliyetlerimizin de onlara göre düşük kalması nedeniyle 5 yıllık projeksiyonda AB pazarının en büyük tedarikçisi olabileceÄŸimizi planlıyoruz.’ Kızıltan, balık çiftliklerinin yüzde 99’unun Bodrum ve Ä°zmir kıyılarında bulunduÄŸuna dikkat çekerek, turizm alanlarındaki geniÅŸlemenin balık üretimin olumsuz etkilediÄŸini söyledi. Balık çiftliÄŸi kurmanın önünde bürokratik zorluklar bulunduÄŸunu ifade eden Kızıltan, ‘Yatırım yapmak isteyenler, çıkarılan zorluklar ve Turizm Bakanlığı’nın her koya bir otel yerleÅŸtirme hevesi yüzünden üreticiler çok dar alanlara hapsedildi’ diye konuÅŸtu.Çipura ve levrekte yılbaşından 15 AÄŸustos’a kadar Ege Ä°hracatçı Birlikleri kanalıyla Ä°talya’ya 16.7 milyon dolar, Hollanda’ya 4.9 milyon dolar ve Yunanistan’a 2 milyon dolarlık ihracat yapıldı.Â
button