OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 22, 2004 00:00
Motosikletiniz kros veya Enduro tipiyse trendi yakalamışsınız demektir. Asfalt mı bitti, yol mu bozuldu, önemli değil. Nasıl olsa bu aletler toprakta da gidiyor.Motor sporlarına ilgi her geçen gün artıyor. Birbiri ardına motokros yarışları düzenlenmesi ve bunlara katılan sporcuların sayılarının artması bunun en güzel ispatı.Oysa Türkiye’nin ekstrem motosikletlerle tanışması çok eskilere, 1970’li yıllara dayanıyor. İstanbul İncirli’deki boş arsalarda 5-10 motosiklet tutkunu genç, o yıllarda motorları ile tozu dumana katıp gürültü çıkartarak kendi aralarında yarışırdı. Çevre sakinleri de onları
trafik polislerine ÅŸikayet ederdi. Ancak konu trafik polislerini hiç ilgilendirmezdi. Çünkü, bu gençlerin trafikle alakaları yoktu. Kimseye zarar vermeden boÅŸ arsalarda yarışıyorlardı.Zaman içinde Ä°ncirli’nin boÅŸ arazileri onlara dar geldi. Gençler önce GaziosmanÅŸa’da bir baÅŸka boÅŸ arazi, daha sonra da Kilyos Gümüşdere’yi keÅŸfetti. Artık trend yeni parkurlar bulma dönemiydi. Ardında da Ömerli, Belgrat, Fatih Ormanları, Åžile, Polonezköy’e gidildi. 1980’li yılların sonlarına doÄŸru da arazi tipi motorların daha fazla ithal edilmesi ile Türkiye çapında çoÄŸaldı. Ardından da bu tip motorlar için yarışlar düzenlenmeye baÅŸlandı.3 ANA TÄ°PÄ° VARToprak yol canavarlarının Enduro, motokros ve ralli diye üç ana tipi var. Genel olarak özellikleri birbirlerine yakın. Ancak Enduro’lar asfalt motosikletlerine oranla daha dayanıklı. Benzin depoları onlardan daha büyük. Süspansiyonları, ÅŸanzımanları farklı. Trafikte de kullanılıyor.Ama diÄŸerleri romörklerle arazilere götürülüyor. Farları, sinyalleri, elektrik aksamları yok. Enduro’ya oranla daha hafif motorlar.Fiyatlarına gelince... Enduro 5-10 bin, motokroslar 5-7 bin, ralli tipi motorlar ise 15-22 bin Euro arasında deÄŸiÅŸen rakamlarda satılıyor. Tabii ki bunların üzerine eklenen farklı aksamlar fiyatları arttırıyor.Kendi içlerinde çok çeÅŸiti olan bu motorların tipi ne olursa olsun sürücülerinin sloganı aynı: ‘Şehirdeki evinizden çıkın, asfalt yollardan sonra arazi ile tanışın. Hem toprak yollarda sürüşün hem de doÄŸanın keyfini çıkarın. Normal araçla ulaÅŸamayacağınız noktaları motorunuzla keÅŸfedin.’Böyle bir seyahate niyetlenenlerin çoÄŸu, Enduro motosiklet kullanıyor. Artık Enduro motosikletler, asfalt yolları ve arazilerin güzelliklerini keÅŸfetme adına gittikçe geniÅŸ kitleleri cezbediyor.Asfaltta ve açık arazide motosiklet kullanımı konsantrasyon dağılımı açısından farklı. Açık arazide kesiÅŸen yollar, yol çizgileri, trafik ışıkları ve karşıdan gelen baÅŸka sürücüler yok. Ama bunların yerine patikalar, taÅŸlar, kayalar, aÄŸaçlar, dereler veya hayvanlar gibi farklı unsurlar var.DÃœNYA ÅžAMPÄ°YONASININ BÄ°R AYAÄžI DA BÄ°ZDE Motokros dalında sporcularımız o derece baÅŸarılı ki, ‘Dünya Rallikros Åžampiyonası’nın 6 ayağından biri, 2 yıldır Rally d’Orient adı altında Türkiye’de gerçekleÅŸiyor. Birkaç hafta önce yapılan Rally d’Orient 2004’e 21 ülkeden 42 motosikletçi katıldı. Yarışların sonunda ülkemizin baÅŸarılı sporcuların Kemal Merkit 10’cu, Kutlu Torunlar ise 23’üncü oldu.Kemal Merkit 44 yaşında. 1996 yılından beri uluslararası yarışlarda ve Paris-Dakar rallisinde ülkemizi temsil ediyor. Melkit’in yarış tecrübesi engin. Koleksiyonunda ÅŸimdilik iki madalyası var: 1996 Türkiye Enduro Åžampiyonu ve 2002 400 cc Türkiye Åžampiyonu. Bunun dışında katıldığı sayısız yarış var: 2000 yılından beri tüm Paris-Dakar Rallileri dışında, 1997 Tunus ve Dubai Rallileri, 1998 Atlas (Fas) ve Dubai Rallileri, 2002 Fas Rallisi bunlardan sadece birkaçı....Teknik arızalar nedeniyle yarışı 23’üncü tamamlayan 36 yaşındaki Kutlu Torunlar ise windsurf dalında aldığı uluslararası baÅŸarılardan sonra 1999 yılından bu yana Enduro dalında motosiklet yarışlarına katılıyor. Torunlar’ın katıldığı yarışlardan bazıları ise 2000 400 cc Enduro Türkiye Åžampiyonu, 2000 Paris-Ä°stanbul Master Rallye, 2001 Dubai Dessert Challange, 2003 Rallye d’Orient... KIYAFETLERÄ° KAÇ PARA?Motosiklet sürücülerinin donanımları genellikle yurtdışından getiriliyor. Fiyatlar ortalama olarak şöyle: Çizme: 200 Euro n Kask: 150 Euro n Pantolon: 100 EuroDizlik ve dirseklik: 40 Euro n Kaburga koruyucu: 80 EuroGözlük: 40 Euro n Eldiven: 25 EuroKASK TAKIN KORUYUCU GÄ°YSÄ° GÄ°YÄ°N‘Ben çok iyi sürücüyüm. Kaza yapmam. Hızlı gitmem. Çok yakında bir yere gidiyorum...’ gibi bahaneler sizin kask takmanıza engel deÄŸil, bunu aklınızdan çıkartmayın. ÇoÄŸu motosiklet kazalarında sürücünün kaskını sert bir yere çarpması nedeniyle istenmeyen sonuçlar olur. Bu nedenle kasksız yola çıkmayın. Kask taktığınızda çene kayışını mutlaka kilitleyin. Aksi halde ani bir harekette kask başınızdan çıkar ve darbe anında sizi korumaz. Motosiklette vücudunuz dış etkilere açık olduÄŸu için vücudu saran fakat sıkmayan kıyafetler giyin. Pantolonunuzun paçaları dar olsun. Ayağınızda da lastik tabanlı motosiklet çizmesi olsun. Eldiven giyin. Kask ve giysilerinizde reflektör olmasında yarar var. Yola çıkmadan önce motosikletinizi iyi kontrol edin. Lastiklerin hava basınçları yeterli olmalı. Jant eÄŸik ya da ezik olmamalı. Far, sinyaller korna ve fren lambaları çalışır durumda olmalı.MOTOSÄ°KLETTE BOL SU İÇİN Motosiklet ile uzun saatler geçirmek rüzgar nedeniyle, vücutta nem kaybına sebep olur. Bunun için su içmenin önemi büyük. İçilen sıvı ne çok sıcak ne de çok soÄŸuk olmalı. EÄŸer bir etkinliÄŸe katılacaksanız, yüzünüze yaÄŸ sürün, başınıza sadece gözleri açıkta bırakan balaklava denilen baÅŸlık giyin. Bu baÅŸlık yüzünüzü soÄŸuk, rüzgar ve güneÅŸten korur. Motosiklet kullanırken de yüzük, küpe, kolye gibi aksesuvarları takmayın. Düşme durumunda bunları ÅŸiÅŸen parmaktan çıkarmak zorlaşır. Küpe kulak memesini yırtabilir, kolye boÄŸaza zarar verebilir.190 LÄ°SANSLI SPORCU VARYarışlara katılmayıp amatörce bu sporu yapan binlerce kiÅŸi bir yana, Motosiklet Federasyonu bünyesine kayıtlı 187 lisanslı sporcu var. Bu sporcuların çoÄŸu uluslararası yarışlarda derece aldı. Åžakir Åženkalaycı, Burak Özel, Åženol Yüksel, Deniz Algün, Kemal Kantar ve Ömer Kerman önde gelen motokrosçularımızdan bazıları.Â
button