Cahit AKYOL
Oluşturulma Tarihi: Aralık 16, 2010 00:47
ABD’de yaşayan Yalçın ve Serpil Ayaslı çiftinin Türk kültürünü tanıtmak amacı ile New York’ta kurduğu Turkish Cultural Foundation adını taşıyan vakıf, zeytinyağlarımızı dünyaya tanıtmak amacı ile çalışmalar başlattı. Vakfın Türkiye uzantısı olan ve Nar Gourmet markasıyla faaliyet gösteren şirket de, bu nedenle ülkemizin zeytinyağı haritasını çıkarttı. Belirlenen bölgelerden özel zeytinyağları üretildi. Hedef ABD pazarı ve dünya markası olmak.
Farklı iklim tiplerini kucaklayan ülkemizin geniş coğrafyasında yaklaşık 100 milyon zeytin ağacı var. Zeytin gen bankasına kayıtlı olan tür sayısı ise 117. Zeytin ağaçları, ağırlıklı olarak Ege ve Akdeniz bölgelerinde bulunuyor. Ama Güneydoğu ile Marmara’da da zeytincilik yapılıyor. Her bölgenin toprağının özelliği, aldığı rüzgar ve yağmurun miktarı farklı. Bu nedenle zeytinler de birbirinden çok farklı aroma ve lezzetlerde oluyor. abd’de yaşayan Ayaslı Ailesi tarafından kurulan Turkish Cultural Foundation (Türk Kültür Vakfı)’ın iştirakleri arasında Nar Gourmet adındaki şirket de var. Şirketin ilgi alanı, Türk zeytinyağları. Nar adı, Natural and Regional (doğal ve bölgesel) kelimelerinin baş harflerinden oluşmuş. Markanın, özellikle yemeyi içmeyi seven ve yediklerine titizlik gösteren kişilere yönelik ürettiği gurme koleksiyonu da var.
ZEYTİNYAĞI HARİTASI ÇIKARDILARNar Genel Müdürü Samir Bayraktar, zeytinyağının Türkiye için önemini vurguluyor: “Şirketimiz 2007’de kuruldu. Nar aynı zamanda bereketi simgeliyor. 4 yıl ar-ge çalışması yaparak pazara girdik. Bu çalışmalardan birisi de Türk zeytinyağları üzerine oldu. Uzmanlarımız Anadolu’yu karış karış dolaştı. Zeytin ağaçlarını ve bunlardan sıkılan zeytinyağını topladı. Laboratuvarlarda uzun araştırmalar yapıldı, ürünler incelendi. Sonra da ülkemizin bir zeytinyağı haritası çıkartıldı. Ortaya çok zengin bir yapı çıktı. Her birinde farklı aroma ve tatları saptadık. Bu aynı zamanda, Anadolu doğasının zenginliğini ortaya koyuyor. Balıkesir-Burhaniye, Ayvalık, Aydın-Kuşadası, Mardin-Derik, Manisa-Akhisar, Tekirdağ-Şarköy, Antalya-Manavgat, Mersin-Silifke, Hatay-Zambakiye’yi Türkiye’nin belli başlı zeytinyağı merkezleri olarak belirledik. Anadolu lezzetlerini, geleneklerini ve tükenmekte olan üretim deneyimini koruma altına alarak markalaştırmayı hedefliyoruz. Bölgesel ürünleri saflığına, özelliğine ve kültürüne yakışan üretim ve paketleme anlayışıyla sunuyoruz.”Bayraktar, Türkiye’nin gen, iklim ve toprak zenginliğini, tıpkı italya gibi yüksek kaliteli butik zeytinyağı üreterek ortaya koyması gerektiğini savunuyor. Oysa tbmm’nin 2008’de kurduğu Araştırma Komisyonu Raporu’nda, zeytinyağı ihracatının yaklaşık yüzde 60-70’inin dökme zeytinyağı ile gerçekleştiği belirtiliyor. Bayraktar, “Geçtiğimiz aylarda New York Fancy Food ve Boston FOODEXPO fuarlarına katıldık. Yağlarımız çok ilgi gördü. Bu bizi yüreklendirdi” diyor. Türkiye’nin ünlü şeflerinden Vedat Başaran ile araştırmacı yazar Gökçen Adar, Nar’a lezzet kültürü alanında danışmanlık yapıyor. Ayvalık’taki tarihi Komili fabrikasında bir gurme mağaza ve restoran açacaklar. Burada ayrıca lezzet workshop’ları, yani atölye çalışmaları yapılacak. Bu faaliyetlere yerli ve yabancı şefler katılacak. Nar markası altında reçel, sirke, nar ekşisi ve pekmez, akide şekeri ile lokum gibi başka yöresel lezzetler de var.<ımg>ımg>