Savaş ÖZBEY
Oluşturulma Tarihi: Ekim 02, 2005 02:08
İtalyan giyim markası Diesel’in 2005-Kış reklam kampanyası Türkiye’de sansüre uğradı. Diesel’in ABD’den Japonya’ya kadar satıldığı bütün ülkelerde yayımlanan, Avrupa’da binalara giydirilen reklam fotoğraflarını Türkiye’de basacak yayın bulunamıyor.
Bir Türk fotoğrafçısınca New York’ta çekilen reklam kampanyasındaki resimler dört büyük basın grubunca reddedildi.
Yayın kuruluşları reklamların RTÜK’ü sayılabilecek Reklam Kurulu’nun ‘genel ahlak’ yorumundan çekiniyor. Kurul, bir süre önce müstehcen olduğu gerekçesiyle bir krem reklamına savaş açan Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun’a bağlı olarak hizmet veriyor.
Türkiye’de reklamların denetimiyle ilgili yasa, yönetmelik ve kuruluşlar reklamın yayınlandığı ülkelerdekilerin tamamen aynısı. Sözkonusu reklamlara ‘yayınlanamaz’ raporunu aslında medya kuruluşlarının kendi hukuk servisleri veriyor. Nedeni basit: Yasa ve yönetmeliklerde 50 milyarı bulan para ve çeşitli hapis cezaları var. Ticari ilanlar yönetmeliğindeki ‘genel ahlak’ gibi kavramlara kurul tarafından getirilen yorumlar bu cezalara gerekçe olarak kullanılıyor. Bir medya hukuk sorumlusu, ‘AKP hükümetiyle birlikte, yayınları genel ahlaka aykırı bulurlar mı diye, daha da titiz davranır olduk’ diyor
Doğan Yayın Holding Hukuk Servisi Müdürü Avukat Nilgün Özçelik
Ahlakçı bakmaktan tedirginim ama...
Ben bu kampanyadaki fotoğraflar müstehcendir demiyorum, diyemem de. Bunlar sübjektif şeyler. Raporumda ‘Bu fotoğrafların yönetmeliğe aykırı olarak yorumlanma riski var’ dedim. Başka hukukçu, yok, diyebilir. Ahlakçı bir açıdan bakmaktan tedirginim ama bağlı bulunduğumuz kuruluşları korumak için ister istemez titiz davranıyoruz.
Reklam Özdenetim Kurulu Başkanı Çetin Ziylan
Genel ahlaka kim karar verecek
Batı ülkelerinde olduğu gibi bizde ticari reklamlar hem kamu denetimine hem de sivil denetime tabi. Reklam Özdenetim Kurulu’nun ceza yaptırımı yetkisi yok. Ama Reklam Kurulu’yla birlikte aynı amaca hizmet ediyor: Yanıltıcı reklamla mücadele. Buna rağmen zaman zaman yaklaşım farkları doğuyor. Burada kilit ‘genel ahlak’ gibi kavramlarda yatıyor. Buna kim karar verecek? Yargı. Yine ihtilaf çıkarsa? Yargıtay var, içtihat yapacak. İyi de onu yapacak olan hukukçu da insan. Birisi çıkıp ‘Babasının önünde bacak bacak üstüne atmış gencin fotoğrafı bizim genel ahlakımıza aykırı’ derse haksız mı yani?
Diesel Türkiye Distribütörü Tahsin Özlenir
Türkiye Ürdün’le aynı değil dedim, onlar haklı çıktı
Kampanya tanıtımı için haziran ayında dünyadaki tüm bayiler Selanik’te toplandı. Gördüğüm fotoğraflar bana müstehcen gelmedi. Toplantıda Müslüman ülkelerde sorun çıkması ihtimali gündeme geldi. Türkiye’yi de aynı kategoride değerlendiriyorlardı. Ben de onlara ‘Türkiye liberal bir ülkedir, Ürdün’le, Emirlikler’le aynı kategoriye sokmayın’ dedim. Ayrıca biz en önemli distribütörlüklerden biriyiz, daha da göz önündeyiz. Sonra Türkiye’ye döndük bu durum oldu. Japonya’dan ABD’ye kadar yayımlanan fotoğrafları basmadılar. Biz de açıkçası para cezasından korktuk. Diesel merkezi bizi zaten böyle görüyordu, onlar şaşırmadı ama biz şaşırdık.
Bu fotoğraflar nasıl çekildi
İtalyan kot ve giyim markası Diesel, kampanyalarını yürüten ajansı değiştirdi ve Fransız ER27 ile anlaştı. İki yıllık yeni bir ajans olan ER27, Diesel için adından çok bahsettirecek bu ‘provokatif’ kampanya için çalışmalara koyuldu. Şık bir kovboy, yaramaz kötü kızlar ve fetiş bir oyuncak ayının bulunduğu pozlarda yoğun seks yüklenmiş senaryolar göze çarpıyor.
Kampanyanın çekimini son dönemin gözde ikilisi Marcus Piggott ve Mert Alaş yaptı. Mert Alaş 1971 doğumlu bir Türk. Londra’da yaşıyor, 1994’te tanıştığı Piggott ile o günden bu yana birlikte çalışıyor. Bu kampanyadan önce Hugo Boss, Gucci, Sergio Rossi gibi markalar ve Kate Moss, Eva Herzigova, Jennifer Lopez gibi isimlerle çalıştı.
PARİS’TE PRINTEMPS ÇARŞISI’NIN GİRİŞİNDE
Burası Paris’in Haussman Bulvarı Opera Bölgesi’ndeki ünlü Printemps (ilkbahar) çarşısı. Kapısında asılı olan dört adam boyundaki fotoğrafın Türkiye’de kotlu hali bile dergiler için sakıncalı.
FOTOĞRAFLARI YAYINLAMAYAN DERGİLER
DBR GRUBU: Elle, Hello, Hey Girl, Capital
SABAH GRUBU: Cosmopolitan, Cosmogirl, Harper’s Bazaar, Esquire, Marie Claire, FHM
VATAN GRUBU: Madame Figaro, Boxer
AKŞAM GRUBU: Alem