Aslı SÖZBİLİR
Oluşturulma Tarihi: Nisan 15, 2007 00:00
"Macera tur operatörlerine bırakılmayacak kadar ciddi bir iştir" diyerek yola çıkan Ankaralı "macera tayfası" fantastik, polisiye, tarihi, toplumsal gerçekçi, suç türlerinde beş farklı çizgi romandan aylık dergi yarattı. "Tam Macera," 1 Nisan’da okuyucuyla buluştu. Yaklaşık 20 kişilik yazar-çizer ekibinin iki yıllık çalışmayla hazırladığı dergide, yerli ve özgün çizgi hikayelerin yanı sıra aktüalite, sinema, müzik, spor gibi konularda yazılar, illüstrasyonlar yer alıyor. 64 sayfalık derginin fiyatı 5 YTL.
Çizgi roman 1960 ve 1970’li yıllarda Türkiye’de altın çağını yaşıyordu. Gazetelerin de tiraj kaynaklarındandı. Gazeteler birbirlerinden çizer transfer eder, yeni başlayan çizgi romanlar heyecan yaratırdı.
Karaoğlan, Tarkan, Yüzbaşı Volkan, Malkoçoğlu gibi yerli kahramanlar birbiri ardına ortaya çıkarken, bir yandan da İtalyan, Amerikan, Fransız çizgi roman kahramanları popüler oluyordu. Dergiler, kitaplar haftada 300-400 binli rakamlara ulaşan baskılar yapıyordu. 1970’li yıllarda mizah dergilerinin patlamasıyla çizgi roman biçim değiştirdi. 1980 sonrası kayboldu.
1990’larda yerli çizgi romanı diriltmeye yönelik dergi denemeleri oldu. 20 bin tiraja ulaşan Joker, kapatılınca girişim sonuçsuz kaldı. 2000’li yılların başındaki Resimli Roman ve Strip dergileri de uzun soluklu olamadı. Şimdi çizgi roman meraklılarının yeni umudu Tam Macera.
TÜRK SİNEMASI’NDAN TRANSFER2005 Martı’nda yazar Özgür Kurtuluş ve çizer Ozan Küçükusta "Kamra" adında bir çizgi roman üzerinde çalışmaya başladı. Günümüz İstanbul’unda geçen bu Şaman hikayesi, toplu intiharlar yaşanırken bir grup Şaman’ın kenti kurtarma çabalarını konu ediniyordu.
İkili çizgi romanı tamamlarken yayımlanacağı mecrayı da araştırmaya başladı. Farklı çizgi roman türlerinin bir arada sunulacağı bir dergi için kolları sıvadı. İki yılda 30’a yakın çizer ve yazarla görüşen Özgür Kurtuluş, ekipler oluşturdu. Çizgi roman üretim platformu olarak tasarlanan, Tam Macera ismi verilen proje kapsamında beş çizgi roman serisi üretildi. 2006 Temmuzu’nda dijital ortamda dergi taslağı oluşturuldu. Dergi "Tam Macera" adıyla 1 Nisan’da piyasaya çıktı.
Dinamik içerik oluşturmaya çalıştıklarını söyleyen Kurtuluş, beş çizgi romana yenilerinin ekleneceğini, sayfalarının iyi kurgulanmış ve anlatılmış her hikayeye açık olduğunu söylüyor. "Dergideki tek uzun sürecek tipteki çizgi roman Kamra" diyor. Altay şamanizmi temel alınarak tasarlanan fantastik-kurgu öyküde Muhterem Nur, Hüseyin Peyda, Ayhan Işık, Yılmaz Zafer gibi Türk Sineması’nın tanınan oyuncuları model olarak kullanılmış.
Diğer dört seri roman, aynı sayıda başlayıp biten öykülerden oluşuyor. Yani çizgi roman jargonuyla "tam macera." Fakat derginin adının buradan kaynaklanmadığını söylüyor Özgür Kurtuluş: "Tam maceraların sonunda hep, bu maceranın sonu, yazar. Türkiye’de çizgi roman çıkarmanın tam bir macera olduğunu düşündüğümüz için bu ismi seçtik. Bizim maceramız sürecek. Hikayelerimize güveniyoruz."
Tam Macera ekibi, nitelikli çizgi romanın iyi çizer kadar iyi yazar ve senaryoya ihtiyaç duyduğunu düşünüyor, bu nedenle takım çalışması geleneğini yerleştirmeyi hedefliyor.
ÖZGÜR KURTULUŞ
(TAM MACERA’NIN YAYIN YÖNETMENİ)
İnternetten kes yapıştır yapmıyoruz
Her sayfası okunan bir dergi amaçladık. Tümüyle özgün, internetten derlenmeyen bir dergi. Çizgi romanlar ve yazılar macera vurgusu içeriyor. Mizah dergisi değiliz, farklı türdeki çizgi romanları sunuyoruz. Yerli, özgün ve yeniyiz. Çizgi roman tarzına kafa yormadık. Önemli olan, güzel hikaye anlatmak. Dergide yabancı çizgi romana yer vermedik. İleride yer verebiliriz. Ancak yerli hep öncelikli olacak. Yerli, evrenselden kopmak anlamına gelmiyor. Bugün yerli çizgi roman mizah türüne sıkışmış görünüyor. Oysa çizgi romanın onlarca türü var. Okuyucuya çeşitlilik sunuyoruz.
TAM MACERA’DA NE VAR?
"Kamra: İntihar Eden Kent" açılış romanı. "Cinhan: Han Duvarları," 13. Yüzyıl’da Anadolu’da geçen tarihi-gizem türünde bir öykü. "Meşhur Hafiyeler: 100 Papel," başrolü Charles Bukowski’ye verilen polisiye. "Mazeret-i Cinnayet" cinnet, "Obez" cinayet, "Deli Gücük," Osmanlı taşrasında geçen masalsı bir öykü. Bu sayıdaki inceleme yazısı Türk Çizgi Roman tarihinde öpüşme karelerini ele alan "Çok Güzeldi Bir Daha Öper Misin?" Dergide ayrıca, "Cem Yılmaz: Hokkabaz Değil Sihirbaz", günümüz futbolunun eleştirildiği "Susalım Beyler Maç Başladı", gösterime giren Pan’ın Labirenti filminden esinlenen "Çocuklukla Yetişkinlik Arasında Bir Geçit," aktüel olaylarla kurgunun harmanlandığı "Nato Kafa Nato Mermer" adlı yazılar yer alıyor.
KAMRAİntihar Eden Kent, Özgür Kurtuluş yazıyor, Ozan Küçükusta çiziyor. İstanbul’da geçen, Altay şamanizmini temel alan öyküde Muhterem Nur, Hüseyin Peyda, Ayhan ışık, Yılmaz Zafer gibi Türk Sineması’nın tanınan oyuncuları modelolarak kullanıldı.
CİNHANHan Duvarları, Özgür Kurtuluş ile Murat Başekim yazdı, Mahmud A. Asrar çizdi. Kahramanı Cinhan, efendisiz, karşılıksız kimseye hizmet etmiyor. İnsanlardan hoşlanmıyor, kasları ve pisişik güçleriyle savaşıyor.
MEŞHUR HAFİYELER100 Papel, Özgür Kurtuluş, Ahmet Orhan, Aziz Tuna C. yazdı, Uğur Bülent Sertçelik çizdi. Sanat, edebiyat, siyaset, felsefe gibi alanların ünlülerinin bir dönem hafiyelik yaptığı varsayılıyor. Her bölümde bir ünlü başkahramanı oynuyor.
MAZERET-İ CINNAYETÖzgür Kurtuluş yazdı, Murat Gürdal Akkoç çizdi. İlk öykü "Obez", hayatta
yemek ve TV seyretmek dışında hiçbir şeyi umursamayan
şişman bir adamın karısıyla cinayete varan ilişkisini konu alıyor.
DELİ GUCUKAziz Tuna C. yazdı, Coşkun Kuzgun çizdi. Eski Türk masallarından esinlenerek yaratılmış mistik bir öykü. Baş kahramanı insan gibi konuşan yedi kargasıyla, 19. yy Osmanlı taşrasında her gittiği yerde korku salıyor.