Suat KAVUKLUOĞLU
Oluşturulma Tarihi: Ocak 29, 2006 00:00
Bu aralar kliplerde animasyon kullanmak revaçta. Bundan iki sene önce Teoman’ın "Kupa Kızı ve Sinek Valesi" ile Kenan Doğulu’nun Sorma klipleriyle başlayan furya, bu sene hızlanarak devam ediyor. Vega, Dorian, Manga, Rebel Moves, Mor ve Ötesi, Can Atilla ve Hande Yener, son zamanlarda ekrana gelen animasyonlu kliplerin sahipleri. Kimisi animasyonunu Bilgi Ünversiteli öğrencilere yaptırmış, kimisi şirketlere. Hande Yener gibi yabancı yönetmenle çalışan da var.
HANDE YENER (Kelepçe)
En pahalı bu klibi oldu
Bir süre önce yeni albümü Apayrı’yı yayınlayan Hande Yener de, bu albümün ilk klibi Kelepçe’de animasyon kullandı. Klibin yönetmeni de animasyonları da yurtdışından ithal. Çekimleri Londra’da bir günde yapılan klibin animasyonlarının yapılması üç hafta sürmüş. Klibin yönetmeni, Simon Henwood aynı zamanda ressam ve heykeltıraş. Klipte, Kırmızı Başlıklı Kız masalına gönderme yapılıyor. Hande Yener, klip boyunca ormanda kötü ruhlarla savaşıyor. Yener, klibin maliyetiyle ilgili net bir bilgi vermiyor ama, en pahalı klibim oldu, diyor.
MOR VE ÖTESİ (Uyan)
20 dakikalık filmden 5 dakikalık klip
Büyük ses getiren Dünya Yalan Söylüyor albümlerinin kapanış klibi Uyan’da Mor ve Ötesi Grubu da animasyon kullandı. Klip için yeni animasyonlar yapılmadı. Rus sanatçı Andrei Khrjanovsky’nin ’Glass Harmonica’ adlı animasyon filmi kullanıldı. Filmi bu şarkıya yakıştıran grubun menajeri Can Sertoğlu olmuş. 1968 yapımı filmin aslı 20 dakika. Klip için
film 5 dakika 17 saniyeye indirildi. Filmde, bireysel hırslar ve polis devlet baskısı arasında sıkışan insanların, sihirli bir müzik enstrümanıyla canlanmaları anlatılıyor. Klibin yönetmeni Andrei Khrjanovsky, yeni ekol Rus animasyon yönetmenlerinin en önde gelenlerinden.
KENAN DOĞULU (Sorma, Dön Gel)Üçlemenin ikisi bitti
Bir üçleme olarak düşünülen animasyonların ikisi tamamlandı. Sırada üçüncü şarkı için yapılacak animasyon var ama daha hangisine çekileceği belli değil. Hepsini de İda Film’den Kaan Özsoy yapıyor. İlk klipte olayın nasıl bir atmosferde geçtiğini görüyoruz. İkinci klipte Kenan Doğulu’dan esinlenilerek yaratılan Ken adlı animasyon karakterinin karanlık yüzüyle yüzleşmesini izliyoruz. Özsoy, üçlemenin sonunda, iki karakterin birbirine gireceğini söylüyor.
MANGA (Bir Kadın Çizeceksin, Bitti Rüya, Dursun Zaman)Sadece animasyon klip yapıyorlar
Grup, şimdiye kadar çektiği üç klipte de animasyon kullandı. Bundan sonra da animasyon kullanmaya devam edeceklerini söylüyorlar. Emrah Gündüz, Gümrah Oymak ve Atalay Açık’ın elinden çıkan ilk klip, tamamen üç boyutlu (3d) animasyonlardan oluşuyordu. Grubun sevilen maskotu SPA’nın gördüğü rüyayı anlatan ve iki boyutlu (2d) animasyonlar kullanılan ikinci klip Bitti Rüya’da çizimleri Kaan Demirçelik, animasyon çalışmasını Evren Rodoplu yaptı. Üçüncü klipleri Dursun Zaman ise Onur Uysal yönetmenliğinde çekildi. Çizimleri yine Kaan Demirçelik ve Cengiz Ergökçe’ye ait. Grubun animasyon merakı, Japon çizgi roman sanatı Manga’ya olan ilgilerinden geliyor. Ayrıca kliplerde çok fazla görünmek istemediklerini söylüyorlar.
DORIAN (Bakma Yüzüme) / VEGA (Serzenişte)Cut-out animation kullanıyorlar
Her iki grubun klibi de, aynı animasyon ekibinden çıkma. Onur Sönmez ve Uçman Balaban, Bilgi Üniversitesi’nde görsel iletişim ve tasarım bölümünde üçüncü sınıfta okuyor. 1.5 yıldır, beraber animasyon tasarımı yapıyorlar. Atölyelerinin ismi, B-11. İlk yaptıkları Dorian’ın klibinin teklifi, ortak arkadaşları sayesinde gelmiş. Bunu beğenen Vega grubu ’Bizim klibimizi de çeker misiniz’ demiş. İki klipte de, ’cut-out animation’ denilen bir teknik kullanıyorlar, gerçek görüntüler üzerinde oynamalar yapıyorlar. Her iki klip de 8 bin dolara malolmuş.
TEOMAN (Kupa Kızı ve Sinek Valesi)Karakterler ve öykü Teoman’a ait
Teoman’ın böyle bir klip yapması, tasarımcı Özlem Akovalıgil ile tanışmasıyla olmuş. Teoman’la Sinan Çetin’in ofisinde karşılamışlar. Teklif, Akovalıgil’den gelmiş. Klip, Türkiye’de hazırlanan ilk animasyon kliplerden. Karakterlerin nasıl olacağı ve klibin öyküsü tamamen Teoman’a ait. Tasarım süreci ise 20 gün sürmüş. Klipte mekanlar üç boyutlu yapılırken, karakterler için iki boyut kullanılmış. Toplam 15 kişi çalışmış. Maliyet, yaklaşık 20 bin dolar.
CAN ATİLLA (Cariyeler ve Geceler)Altın Portakallı animatör yaptı
Can Atilla’nın klibi, animasyon klipler içinde en çok dikkat çekeni. Tasarımcısı, Hacettepe mezunu, ödüllü animatör Uğur Erbaş. Okulda grafik konusunda hazırladığı yüksek lisans tezi ile Altın Portakal ve 8. Uluslararası Kısa Film-Video yarışmasında en iyi animasyon ödülü aldı. Klibi, tek başına, iki ayda bitirmiş. Cariyesini denizde bir kuleye kapatan bir sultanın hikayesini anlatıyor. Mekan ise, geleceğin İstanbul’u. 25-30 bin dolara mal olmuş. Ama Erbaş, klibi Atilla’ya ücretsiz çekmiş. Bunun karşılığında, Atilla da, Erbaş’ın hazırlayacağı filme müzik yapacak.
REBEL MOVES (Doesn’t Matter)Albüm çizimleri hareketlendirildi
Grubun klibinde kalabalık bir ekip çalıştı. Hazım Başaran’ın yönetmenliğini yaptığı video klibin görselleri, Özlem Ölçer’in albüm için ürettiği çizimlerin, motion grafik tekniğiyle hareketlendirilmesi sonucunda oluşturuldu. Tolga Erdem tarafından yapılan animasyonlar, grubun performans planlarıyla birlikte edit edildi. Performans çekimleri bir günde kaydedilirken, bilgisayar çalışmaları üç hafta sürdü.