Sibel ARNA
Oluşturulma Tarihi: Şubat 21, 2004 01:52
Onları hiç böyle duymadınız. Müslüm Gürses bir Bülent Ortaçgil klasiği olan ‘Sensiz Olmaz’ı söyledi, Özlem Tekin Karadeniz türküsü seslendirdi, Ciguli Göksel’in ‘Sabır’ şarkısını dokuz sekizlik ritimlerle yorumladı
Özcan Deniz, Neşet Ertaş’ın ‘Ahirim Sensin’ adlı klasiğiyle harikalar yarattı, Janset ve Ragıp Savaş, İbrahim Tatlıses’ten dinlemeye alışık olduğumuz ‘Yalnızım Dostlarım’la tüyleri diken diken etti, Selda Bağcan’ın ‘Aynı Cemin Bülbülüyüm’ isimli şarkısı ise Işın Karaca’ya düştü. Neredesin Firuze filminin Kalan Müzik tarafından piyasaya sürülen soundtrack’i
film vizyona girdiği gün (20 Şubat) piyasaya çıktı. 19 şarkının yer aldığı albümdeki tüm düzenlemeleri filmin yönetmeni Ezel Akay’ın ses mühendisi kardeşi Ender Akay ve Sunay Özgür yaptı. ‘Ezel Akay film için oyunculuk sirki diyor. Bence bu albüm de şarkıcılık sirki gibi oldu’ diyen Sunay Özgür herkesin bugüne kadar sürdürdüğü çizginin dışına çıktığını söylüyor.
Yaklaşık sekiz ay önceydi. Neredesin Firuze’nin çekimlerine başlandığı sıralarda filmin soundtrack’i için de çalışmalar başladı. Ezel Akay albümü Avustralya’da ses mühendisliği eğitimi alan, yedi yıldır Sezen Aksu’yla çalışan kardeşi Ender Akay’a ve müzisyen arkadaşı Sunay Özgür’e emanet etti.
Çekimler başladığı gün belli olan tek bir şarkı vardı. O da ‘Ya Evde Yoksan.’ Bu durumu Sunay Özgür şöyle anlatıyor: ‘Ezel bu filmi çekmeye niyetlendiği ilk günden beri bu şarkıya takmıştı. Zaten böyle bir şarkının varlığını bize o öğretti. ’
Filmin çekimleri ilerledikçe Ezel Akay hangi şarkının yer alacağına karar vermeye başlamış. Naim Dilmener’in danışmanlığıyla belirlenen şarkılar Ender Akay ve Sunay Özgür’e gönderilmiş. İkili hangi parçayı kimin okuyacağına karar vermiş. Çok farklı insanları bir araya getirmişler. Ve onlardan hiç tarzları olmayan şarkıları seslendirmelerini istemişler.
‘ Bir iki kişi dışında herkes teklifimizi kabul etti. Bence Müslüm Gürses’in hiç tarzı olmayan bir şarkıyı söylemesi, Bülent Ortaçgil yorumlaması çok büyük bir alçakgönüllülük. Özlem Tekin’in Lazca söylemesi de öyle. Çünkü bu insanların hepsi star. Ve hepsinin kendilerine özgü bir tarzı var. Türk müziği piyasasında tutunmak için bu tarzın dışına çıkmamalısınız’ diyen Ender Akay, Neredesin Firuze’nin müzikal bir film olduğunu söylüyor. Hatta filmde albümden daha fazla müzik varmış.
SÖZLER TANPINAR’LA BİRLİKTE YAZILDI
Albümde varlığıyla bizi en çok şaşırtan isim Ciguli. Ender Akay ve Sunay Özgür’e ‘Ciguli nereden çıktı? Biz onu unutmuştuk’ diye soruyoruz. Hep bir ağızdan ‘Biz hiçbir zaman unutmadık. Bir proje olsa da Ciguli ile çalışsak diye düşünüyorduk’ dediler. Özgür şöyle devam etti: ‘Ciguli çok renkli bir müzisyen. Filmde anlatılan hikayeleri aynen yaşayan bir insan. O olmazsa olmazdı.’
Albümdeki 4 şarkının müziğini yapan Sunay Özgür ‘Şarkıların Büyücüsü’ adlı şarkının sözlerini Ahmet Hamdi Tanpınar’la birlikte yazmış. Nasıl yani, diyoruz. Anlatıyor: ‘Ezel, Ahmet Hamdi Tanpınar’a hayran. Bana onun şiirlerinden örnekler gönderip duruyordu. Esinlenip bir şeyler yazmamı istiyordu. Gerçekten de esinlendim. Ama bir şiirinde yazdığı ‘Göğsünde kanayan zaman gülü’ cümlesini aynen aldım. Bence bu cümle Firuze’nin ta kendisidir. Hal böyle olunca şarkının sözlerini Ahmet Hamdi Tanpınar’la birlikte yazmış olduk.’
Haluk Bilginer Ya Evde Yoksan şarkısında Özcan Deniz’le birlikte düet yapmış. Sunay Özgür de, Ender Akay da Bilginer’in performansına hayran kalmış. ‘Haluk Bilginer’in iyi şarkı söylediği zaten tahmin ediliyordu. Biz Zeki Müren’i çok iyi şarkıcı olarak biliriz değil mi. İnanın Haluk Bilginer de en az onun kadar iyi’ diyorlar.
Ender Akay kimdir?
10 yıldır müzik endüstrisinde ses mühendisliği yapıyor. Ses mühendisi ne iş yapar diye soruyoruz cevaplıyor: ‘Ses mühendisi müziğin kalitesini arttırır. Stüdyoda kaydedilen ham halini sizin duyduğunuz hale getirir. Bizim işimiz çok teknik.’ Ender Akay bugüne kadar Levent Yüksel, Işın Karaca ve Nükhet Duru gibi isimlerle çalışmış.
Sunay Özgür kimdir?
15 yıldır müzik piyasasının içinde. Bu işlere Teoman’ında içinde bulunduğu bir grupta bas gitar çalarak başlamış. Çeşitli barlarda çalışmış. 3,5 yıl Bulutsuzluk Özlemi için çalmış. Albümdeki 15 parçanın düzenlemesi Sunay Özgür’e ait.
KİM NE DİYOR?Ata Demirer: Ben soundtrack’lerin Türkiye’de çok sattığına inanmıyorum. Eşkıya’nın soundtrack’i çok satmıştı. Bence bu albüm de çok satacak. Çünkü içinde Müslüm Gürses var, Erol Büyükburç var, Işın Karaca var. Ben iki ayrı karakter olarak şarkı söyledim. Bu albüm dinlenmez de ne yapılır. Koy dinle yani. Stüdyoya girdiğimde İtirazım Var şarkısının sözlerini unuttum. Ben de oturdum bilgisayarın başına İtirazım Yok diye söz yazdım. Diğer sözlerin tamamı atmasyon.
Özcan Deniz: Ben bu albümü soundtrack olarak görmüyorum. Bu başlı başına bir albüm. Hiç ummadığınız sanatçıdan ummadığınız şarkıyı dinliyorsunuz. Ezel’i ve Hasan Saltık’ı tebrik ediyorum. Albüm en az film kadar lezzetli. Müslüm Gürses, Bülent Ortaçgil’in şarkısını Frank Sinatra gibi okuyor. Ben rock söyledim.
Nejat Yavaşoğulları: Çok ilginç bir çalışma oldu. Biz 70’li yıllarda Türkiye’de hit olmuş ‘Turkey Turkey I Love You’yu çaldık, söyledik. İyi oldu diyorlar.
Müslüm Gürses: Sensiz Olmaz şarkısını daha önce hiç duymamıştım. Bir hafta çalıştım. Sonra girip stüdyoya paşa paşa okudum. Beğenildiyse ne mutlu bana.
Erol Büyükburç: İnleyen Nameler benim tarzımın çok dışında bir şarkı. Filmde ben bu şarkıyı söylerken çoğu insan gözyaşlarını tutamıyor. Sanırım güzel yorumlamışım.
Işın Karaca: Herkes tarzının dışına çıktı. Acayip zorlandım. Ki hani ben iyi bir şarkıcı diye bilinirim ama Selda Bağcan bu şarkıyı öyle bir okumuş ki ne yapacağımı bilemedim. Ezel ve Ender Akay şarkıyı ilk önüme koyduklarında ben bunu nasıl okurum dedim. Yapmayın başka bir şey bulun diye karşı çıktım. Sonra okudum. Final halini dinlemedim ama olduğunu düşünüyorum. İyi bir iş oldu diye düşünüyorum. Bu albüm bu film olmasa da çok değerli bir albüm. Albüm için şarkıcılık sirki diyorlar. Ben bu sirkin bir parçası olmaktan dolayı çok mutluyum.
Ragıp Savaş: Çok güzel bir albüm oldu. Yalnızım Dostlarım şarkısı önüme geldiğinde biraz tedirgin oldum. Filmdeki karakterim Melih gibi söyledim. Daha önceden bildiğim ve severek dinlediğim bir şarkıydı.
Kalan Müzik’in sahibi Hasan Saltık:
Albüm 100 milyara mal oldu
Neredesin Firuze’nin soundtrack’i kendi adına bir rekora imza atıyor. Bugüne kadar hiçbir soundtrack’e bu kadar para harcanmamıştı. Maliyet yüz milyarı geçti. Söylenen tüm şarkıların izinleri alındı, yorumculara para ödendi ve müziklerin hepsi canlı çalındı. Albüm sekiz ayda tamamlandı. Açık konuşayım Ezel Akay’la dostluğumuz olmasa ben bu işe girmezdim. Çok fazla mesai harcadık. Bir sürü projeyi ertelemek zorunda kaldık. Sonuçta ortaya iyi bir albüm çıktı. Umarım Eşkıya’nın satışlarını geçer. Çingeneler Zamanı ve Yağmur’dan Önce filmlerinin albümleri gibi unutulmaz olur.