’Aklın gıdası’ reklamı ceza yedi, Unilever dava açıyor

Güncelleme Tarihi:

’Aklın gıdası’ reklamı ceza yedi, Unilever dava açıyor
Oluşturulma Tarihi: Haziran 01, 2007 00:00

Reklam Kurulu, Unilever’in Amaze adlı ürünü için kullandığı "aklın gıdası" reklamında ürün ambalajında yer alan ifadeleri de gerekçe göstererek 118 bin 384 YTL idari para cezası kesti.

Ürünün reklamlarının da durdurulmasına karar veren Kurul, Unilever’e "Becel Proactiv" reklamları nedeniyle daha önce idari para cezası verildiğini ve söz konusu fiilin bir yıl içerisinde tekrar edildiğini vurguladı. Reklam Kurulu’nun bu kararına karşılık Unilever, Amaze için Tarım Bakanlığı’nın "D-H-A Formülü- DHA, demir ve iyot, zihinsel gelişime yardımcı olur" ifadesine izin verdiğini hatırlatarak, "Amaze reklamlarını durdurma kararı sonucunda yasal itiraz hakkımızı kullanıyor ve adli süreci başlatıyoruz" açıklaması yaptı.

BAKANLIK 2 KEZ ONAYLADI: Unilever açıklamasında, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nün ürün için "D-H-A Formülü- DHA, demir ve iyot, zihinsel gelişime yardımcı olur" ifadesine izin vermesine rağmen, ürüne ilişkin reklamın Reklam Kurulu tarafından yasaklandığına dikkat çekildi. Açıklamada, "Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından, 2006 Ekim’inde sunulan ürün içerik bilgileri, araştırma ve testleri inceledikten sonra, Amaze üretimine ve ambalaj ile reklamlarda kullanılacak ifadelerde, ’zihinsel gelişime yardımcı olur’ açıklamasının yer almasına izin verilmiştir ve bu izin Reklam Kurulu talebi üzerine 23 Mart 2007 ’de ikinci kez onaylanmıştır" denildi.

HEPSİNİN ARKASINDAYIZ: Açıklamada, şu görüşlere yer verildi: "Unilever olarak Amaze ürünü ile ortaya koyduğumuz tüm faydaların ve bunlara yönelik ifadelerin arkasındayız. Unilever Türkiye olarak tüm markalarımız için yürüttüğümüz reklam ve iletişim çalışmalarında tüketiciyi yanıltıcı veya aldatıcı hiçbir iddiada bulunmama prensibimize bağlı kalmaya devam edeceğiz, bundan sonra da bu sorumluluğun bilinci ve aynı hassasiyetle hareket edeceğiz."

REKLAM KURULU’NUN KARARI: Reklam Kurulu’nun 8 Mayıs 2007 tarihindeki toplantısında karara bağlanan konulara ilişkin dün yapılan açıklamada reklamlarda kullanılan "Aklın gıdası", "Zihinsel gelişim" ve "Deha Küpü" şeklindeki ifadelerin tüketiciyi yanıltmaya yönelik ifadeler olduğu savunuldu. Ürünün içine eklendiği belirtilen besin öğeleri ve içerdiği formülün adı (D-HA) nedeniyle inceleme konusu olduğunun ifade edildiği Reklam Kurulu açıklamasında, söz konusu reklamlarda günlük yaşamda "İnsan zekásının ulaşabileceği en yüksek düzey, dahilik" anlamında kullanılan "Deha" kelimesi kullanılarak, ürünün "Deha Küpü" olarak lanse edildiği görüşüne yer verildi. Diğer taraftan "Aklın gıdası", "Zihinsel gelişim", "Deha Küpü" gibi ifadelerin kullanıldığı, anılan ürünü tüketen okul çağındaki çocukların derslerinde başarılı oldukları ve yaşıtlarından daha avantajlı durumda bulundukları mesajının verildiğine dikkat çekilen açıklamada, Amaze reklamlarının yasaklanmasına karar verildiği kaydedildi.

Reklam Kurulu kime hangi cezayı verdi

TRT 1’de yayınlanan "Stadyum" programında bazı markaların gizli reklamı yapıldığı için reklamları durdurma cezası verildi.

"www.habertürk.com" internet sitesinde "bir sanal kumar sitesinin", Sinan Levent Erim’e de kendi internet sitesinde Sanal Ortamda Oynatılan Talih Oyunları Hakkındaki Yönetmeliğe aykırı bahis ve casino sitesi ile casino tanıtımı yapan sitelerin reklamını yaptığı için 54 bin 913’er YTL para cezası ile reklamları durdurma cezası verildi.

McDonalds dondurma reklamındaki "yüzde 100 süt" ibaresi de tüketiciyi yanıltıcı bulunduğu için durduruldu.

Burgaz Alkollü İçkiler San. ve Tic. A.Ş’ye "Vodka Istanblue" adlı içki reklamında, "alkollü içki tüketmeyen kişilerin, özellikle gençlerin henüz votka içmemiş olmalarının bir zafiyet olarak lanse eden" ibarelerin yer alması nedeniyle 54 bin 913 YTL idari para cezası verildi ve reklam durduruldu.

Elda İçecek’e de Efe marka rakıya ilişkin reklamında kullandığı "ilk özel sektör rakı üreticisi" ibaresi gerçeği yansıtmadığı, ve "tüketicilerin yanıltıldığı" gerekçesiyle reklamı durdurarak düzeltme cezası verildi.

Perihan Özdemir adlı "falcıya", sitesinde ve kartvizinde Ticaret Kanunu, Tekke ve Zaviyeler Kanunu’na aykırı ibareler kullanması nedeniyle 59 bin 192 YTL idari para cezası verdi. Kurul, internet siteleri ve "Fal Bilim Merkezi" başlıklı kartvizitte yer alan ibarelerin, Anayasa’nın "İnkılap Kanunlarının Korunması" başlıklı 174 üncü maddesine dayanılarak çıkartılan 677 sayılı Tekke ve Zaviyelerle Türbelerin Seddine ve Türbedarlıklar ile Bir Takım Unvanların Men ve İlgasına Dair Kanun’a ve Türk Ticaret Kanunu’nun "Ticaretten Menedilenler" maddesine uygun olmadığını belirledi.

BİOTA Bitkisel Kozmetik Laboratuarları Tic. Ltd. Şti.’ne de, "Bioxcin" adlı ürünün Kozmetik Yönetmeliği’ne aykırı reklamı nedeniyle ikinci kez ceza verdi. Şirkete, söz konusu fiilin bir yıl içerisinde tekrar edilmesi nedeniyle Reklam Kurulu tarafından 118 bin 384 YTL idari para ve reklamı durdurma cezası verildi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!