OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 28, 2005 00:00
Gece yarısı yükselen ateÅŸ, kusmayla birlikte baÅŸlayan ishal, sıcak su yanıkları, yüksekten düşmeler, boÄŸaza kaçan küçük cisimler, öksürük nöbetleri nedeniyle soluÄŸu acil serviste alabilirsiniz. ÇocuÄŸunuzla birlikte siz de acil servislik olmak istemiyorsanız ‘don’t panik.’Benim gibi her iÅŸini belirli bir plan dahilinde yapan bir insan için acil durumların nasıl bir kabus oluÅŸturduÄŸunu tahmin bile edemezsiniz. Planlı yaÅŸama konusunda sınır tanımam. Öyle ki, iki üç yıl sonrasını bile elimde tutmaya çalışırım. Herhangi bir maÄŸazada görüp beÄŸendiÄŸim 10 yaÅŸ ayakkabısını ya da kabanı düşünmeden alırım. Nehir’in iki yıl sonra o kazağı ya da ayakkabıyı giyeceÄŸini düşünürüm. Oysa yarına çıkacağımızı kim garanti ediyor? Planlı biri için acil durum demek, panik olmakla eÅŸ anlamlıdır. Plan bozulmuÅŸsa, her ÅŸey alt üst olur. Aniden ortaya çıkan hastalıklar, günlük düzeni bozan birinci nedendir. Acil servise genellikle sabaha karşı bir saatte gidilir. Siz kan uykunuzun arasındayken, çocuÄŸunuzdan gelen hastalık mırıltısıyla çakı gibi ayaÄŸa fırlarsınız. Tabii çocuktan çıkan mırıltılar hastalığın türüne göre deÄŸiÅŸkenlik gösterir. AteÅŸli ya da ishal ise baÅŸka sesler çıkarır.Heyecan söz konusuyken çabuk galeyana gelen biri olmama raÄŸmen, olaÄŸanüstü durumlarda sakin kalmayı öğrenmeye çalışıyorum. Son birkaç yılda bu anlamda bir iki basamak yol kat ettiÄŸimi söylesem, kendime torpil yapmış sayılmam. Mesela Nehir’in ikinci krup nöbetinden sonra daha dirayetli davranıyorum. Sabaha karşı, uyku mahmurluÄŸu demeden iki dakikada üst deÄŸiÅŸtirip, arabayı çalıştırıp, hastanenin acil servisine ulaÅŸmam en fazla 15 dakikamı alıyor. ÇocuÄŸunuz çok sık hastalanıyorsa, acil servis konusunda profesyonelleÅŸmek çok önemlidir. Çünkü eli ayağı birbirine dolanan bir ebeveyn, doktorlara yardımdan çok engel oluÅŸturur. Acil servise ulaÅŸtığınızda yapılması gereken tek ÅŸey, sorunu kısa ve net bir ÅŸekilde doktora aktarmaktır. Tıpkı paket servis kuyruÄŸunda pizza sipariÅŸi verir gibi ‘Zeytinli, sosisli, mantarlı, kalın hamur ve orta boy, lütfen ikincisi de aynısından olsun’ deyip, paranızı nasıl uzatıyorsanız, acil serviste de aynı tarz bir tavır içinde olmalısınız. Bu profesyonel tavır çocuÄŸunuzun yararına olacaktır.Artık ezberledim Yıllar içinde acil serviste doktora iletmem gereken bilgileri ardı ardına ezbere söyler hale geldim. ‘Nehir uyuyordu, birden köpek havlaması gibi ses çıkarmaya baÅŸladı. Krup olduÄŸunu anladım. Hemen kapıp getirdim. Ä°lk öksürmesinin üzerinden yarım saat geçmedi, sadece iki kez öksürdü. Öksürüğü çatlak çıkıyordu. Bugün hiç ateÅŸlenmedi, dünden beri boÄŸazında hafif bir kızarıklık vardı, boÄŸazına sprey yaptım’ diyorum. Zaten krup belirtileri o kadar bariz ki, o muydu, bu muydu denmiyor. BeÅŸinci dakikada tedaviye geçiliyor.Ama her zaman bu kadar ÅŸanslı olunmayabiliyor. Beklenmedik acil bir durum her ÅŸeyi alt üst edebiliyor. Ä°ki yıl kadar önce evde dört kuÅŸak (anneannem, annem, ben ve Nehir) akÅŸam çayını içiyorduk. Herkes çayını sehpa üzerinde korumaya almıştı. Nehir, ikinci kez çay istediÄŸinde yarım bardağı doldurup ‘NehirciÄŸim sakın dokunma, üzerine soÄŸuk su getiriyorum’ dedim. Elimde çaydanlık henüz arkamı dönmüştüm ki, olan oldu. Sanki ben ‘Sakın dokunma’ deÄŸil de, ‘Nehir, lütfen hemen dokun’ demiÅŸim gibi Nehir, nasıl yaptıysa bardaktaki sıcak çayı bacağına dökmeyi baÅŸardı. Çığlık çığlığa ve panikle üzerindeki eÅŸofmanı indirmeye çalışınca, bacağındaki deri eÅŸofmana yapıştı. Bütün bunlar 5-10 saniye içinde oluverdi. Geriye dönüp baktığımda o akÅŸam elimdeki çaydanlığı fırlatmadığıma dua ediyorum. . Hastanenin acil servisine ulaÅŸtığımızda aradan ne kadar zaman geçtiÄŸini, oraya nasıl gittiÄŸimizi hiç ama hiç hatırlamıyorum. Resmen bir hafıza kaybı söz konusu.Nehir’in bacağına gereken müdahale yapılıp bittiÄŸinde, ben de bitmiÅŸtim. Annemler kalp krizi geçirdiÄŸimi düşündüler. Kalp krizi geçirmedim ama yüreÄŸime indi. Ben böyle durumlara hiç hazırlıklı deÄŸildim. AteÅŸ nöbetleriÇocukların acil servise taşınmasının nedenleri arasında ateÅŸ başı çekiyor. AteÅŸ konusunda çocuÄŸu iyi tanımak lazım. Nehir’in ateÅŸi o kadar nadir çıkar ki! Ama çıktığı zaman hem küçük bebeÄŸimi hem de bizi periÅŸan eder. Evde yarı çıplak bir vaziyette, her an duÅŸun altına sokulmaya hazır ve altı saatte bir verilen ateÅŸ düşürücülerle mücadeleye top yekun gireriz. En komik durumları ateÅŸ nedeniyle acil servisin yolunu tuttuÄŸumuzda yaÅŸarız. İç çamaşırıyla kalmış çocuklara bir taraftan soÄŸuk kompres yapılırken, ateÅŸ nedeniyle pörtlemiÅŸ dudaklarını ıslatırız. Herkes yan gözüyle birbirini izler. Bazen çocuklar yüksek ateÅŸ nedeniyle ne yaptığını bilmez bir durumda sayıklar. Nehir dört yaşında yaÅŸadığı uzun süreli ateÅŸte, acil servistekilere ‘10 Kasım’ ÅŸiirini onlarca kez okumuÅŸ, onlardan da tekrar etmelerini istemiÅŸti. AteÅŸinin düşmesiyle Nehir deÄŸil, onlar bizden kurtulduklarına sevinmiÅŸlerdir. Nehir hepsine manevi iÅŸkence uygulamış, annesi olarak kızımdan taraf olduÄŸum için sesimi çıkaramamıştım. Çocuklar büyürken başına onlarca kaza gelebiliyor. Her çocuÄŸun mutlaka bir yanma hikayesi var. Kimi sıcak sudan, kimi sobadan, kimi ütüden yanmış. ÇeÅŸitli olaylar nedeniyle yaÅŸanan traji-komik olaylar da az deÄŸil. Anlayacağınız çocuklar düşe kalka büyüyor. Acil durumlarda ne yapılmalıPaniÄŸe kapılmayın.Yapmanız gerekenleri sakin sakin uygulayın.Kendinizi iyi hissetmiyorsanız birinden yardım isteyin.İçinden çıkılmayacak bir durumdaysanız, doktora baÅŸvurun.Acil servise ulaÅŸtığınızda hikayenizi kısa ve net anlatın.Evde uygulamanız gereken tedaviyi iyi öğrenin.ÇocuÄŸunuzun da sakin kalmasını saÄŸlamaya çalışın.Panik yapmayınAcil durumlarda ebeveynlerin sakin kalmaları, çocuklar için büyük önem taşır. Panik yaparsanız hem çocuÄŸunuza hem kendinize zarar verebilirsiniz.Â
button