77 çocuk bir farenin peşinde

Güncelleme Tarihi:

77 çocuk bir farenin peşinde
Oluşturulma Tarihi: Haziran 19, 2005 01:12

Okul koridorunda sevimli bir fare gidiyor, peşinde bir çocuk ordusu var. Sadece biri yakalıyor onu. Tıpkı Türkiye’de 77 çocuktan sadece birinin bilgisayar sahibi olması gibi.

5 Haziran’da gösterime girdiği andan itibaren ilgi çeken bu reklam filmi, bir sivil toplum kuruluşu ile bir devlet kurumunun işbirliği sonucu ortaya çıktı. Film, Türkiye Bilişim Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜBİSAD) ile Milli Eğitim Bakanlığı’nın ortak projesi olan ‘Bilgisayarlı Eğitime Destek’ kampanyasının bir parçası. Filmi hazırlayan Rafineri Ajans ekibiyle, finansmanını üstlenen TÜBİSAD Başkanı Orhan Göksel’le konuşarak 77 çocuklu reklamın perde arkasını öğrendik.

‘Türkiye’de rakamlar genelde yalan yanlış veya eksiktir. Oysa bu konudaki rakamlar gayet netti. Kuşkusuz en çarpıcı rakam da, 77 öğrenciye tek bir bilgisayarın düşmesiydi.’ Rafineri Ajans’ın Başkanı Nil Bağcıoğlu, reklam filminin çıkış noktasını böyle açıklıyor.

Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği ile Milli Eğitim Bakanlığı’nın kampanyasının amacı, bilgisayarın önemini anlatmak değildi. Çünkü bunu zaten herkes biliyordu. Amaç, velileri değil bağış yapmak isteyen kurumları harekete geçirmek, sokaktaki insanın sosyal sorumluluk sahibi olarak, okullara bilgisayar kampanyasına katılmasını sağlamaktı. Projede Bakanlık işin resmi tarafını üstlendi, TÜBİSAD ise bağış desteğini oluşturmak için kendi organizasyonunu harekete geçirdi. 150 bilişim firmasının üye olduğu derneğin başkanı Orhan Göksel ‘Bilişim sektöründen 3 milyon dolar para topladık. Tanıtım bütçesini biz karşılıyoruz’ diyor. Ancak gelen bağışlarla bir ilgileri yok. Onlar doğrudan Bakanlığa gidiyor.

Reklamcılar açısından proje net, temel sağlamdı. Çocuklar fareyi, yani onun temsil ettiği bilgisayarı kovalıyor, sadece biri yakalıyordu. Film çekimi için İstanbul Kasımpaşa Ahmet Emin Yalman İlköğretim Okulu’nu seçtiler. Film yönetmeni Özer Feyzioğlu bu seçimi şöyle açıklıyor: ‘Ne çok zengin, ne de gereksiz yere moral bozucu, kötü gözüken bir yer, arabesk bir ortam olmamasına dikkat ettik.’

Sıra, filmde oynayacak çocuklara gelmişti. Okulun öğrencileri neden oynamasın, diye düşündüler. Film yapımcısı Naci Özfiliz’e göre bu, projenin en ‘lezzetli’ yanıydı: ‘Normalde bir film çekilir, cast ajansından oyuncu istersiniz, bulur. Biz baktık, okul buysa ve gerçekse, burada okuyan öğrenciler bu gerçeğin kendisi. Bazı atletik özellikleri olanları garantiye almak için dışardan oyuncu aldık. Ancak çoğu okulun öğrencileriydi. Filmde en canla başla koşanlar da onlardı.’

Ajans filmi 1.5 günde çekti. Çalışma çok zevkliydi ama zordu. O yaşta çocuklarla çalışmak kolay değildi. ‘100’e yakın çocuk koşunca durmaları çok zor’ diyor Ömer Feyzioğlu. ‘Çocuklar durmadan mouse yakalayıp duruyorlardı. En fazla orada zorlandık. 50 metrelik bir koridor var, orada koşuştururlarken biri mutlaka dayanamayıp, yakalıyordu. Bir de sınıfın içinde mouse bulma sahnesi var. Orada gerçekten mouse saklamış gibi yapıp, bulanlara ödül vereceğimizi söyledik. Mouse bulan koşuda en önde olacak, dedik. Çocuklar ödülü almak, televizyonda gözükmek için sıraların altında harıl harıl mouse aradılar, burada hiç rol yapmadılar, biz de çektik.’

TÜBİSAD BAŞKANI ORHAN GÖKSEL

Bunca çabaya rağmen hálá 52’nciyiz

Türkiye ekonomi endeksine bakınca dünyada 18-20’nci sıradayız. Ancak, bilişimde 56’ncıyız. Son 4-5 yıldır bu sektörde yapılanlarla sadece 4 puan yükselmişiz, 52’nciliğe çıkmışız o kadar. Oysa, Türk halkı teknolojiye meraklı. Amerika’da her 100 bilgisayar kullanıcıdan 50’sinde, Türkiye’de 100 kullanıcıdan 95’inde internet var. Bütün bunlara rağmen rakamlar bir türlü artmıyor. Düşünmeye başladık. Ve en önemli eksiğin eğitim sistemindeki payda olduğunu gördük. Niye Türkler bilgisayar kullanmıyor? Çünkü çocuklukta bununla tanışamıyor. Şimdi 500-600 dolara bilgisayar alınabiliyor. Ama yine de aileler altından kalkamayabiliyor. Bunun için mutlaka okullarda bilgisayar olmalı diye düşündük. Milli Eğitim Bakanlığı’yla fikir alışverişi sonucu bu kampanya doğdu.

HEDEF 1 MİLYON BİLGİSAYAR

‘Bilgisayarlı Eğitime Destek’ kampanyası öncelikle 14 bin adet bilgisayar laboratuvarı, yani 300 bin bilgisayarlık ihtiyacı karşılamak için başlatıldı. Bakanlık, bu kampanya ile 1 milyon bilgisayara ulaşmayı hedefliyor. Bağışçılar para veya bilgisayar yardımıyla kampanyaya katılabiliyor. Banka hesabına havale, SMS ya da kredi kartı ödeme yöntemleriyle bağış yapabiliyor.

Çağrı Merkezi: 444 06 32. SMS’le bağış yapmak için: Türkcell 7555. Kampanyayla ilgili bilgi: www.bilgisayarliegitimedestek.org
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!