50 milyon dolara fabrika kuracak Panda, kapasiteyi ikiye katlayacak

Güncelleme Tarihi:

50 milyon dolara fabrika kuracak Panda, kapasiteyi ikiye katlayacak
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2008 00:00

Türkiye’nin ilk endüstriyel dondurma üreticisi Panda 50 milyon dolar yatırımla ikinci fabrikasını kurmaya hazırlanıyor. Yeni yatırımla üretim kapasitelerini ilk etapta ikiye katlamayı hedeflediklerini dile getiren Panda Dondurmaları’nın sahibi Vedat Bahar "Önümüze iyi bir teklif gelirse birleşme de düşünebiliriz. Ama yerellerle ortaklığa sıcak bakmayız" diyor.

TÜRKİYE’nin ilk endüstriyel dondurma üreticisi Panda 25’inci yılında 50 milyon dolar yatırım ile ikinci fabrikasını kurarak kapasitesini ikiye katlamayı hedefliyor. Proje için Anadolu’da uygun yer bulma aşamasında olduklarını dile getiren Panda Dondurmaları’nın sahibi Vedat Bahar, "Bize bir şey katabileceğine inanacağımız bir teklif alırsak birleşmeye sıcak bakarız. Ama yerellerle ortaklığa yokuz" dedi.

Saatte 16 ton üretiyor

1984 yılında kuruldukları dönemde saatte 1 ton olan kapasitelerinin bugün saatte 16 tona kadar yükseldiğini ifade eden Bahar geçtiğimiz yıl 25 milyon litre satış yaptıklarını belirterek şunları söyledi: "Yeni yatırımımız ile ilk etapta üretim kapasitemizi en az ikiye katlayacağız. Ardından da pazarın büyümesine göre daha fazla kapasite artırabileceğiz. Yatırmımızı pazarın ihtiyaçlarına göre şekillendireceğiz."

Yüzde 40 büyüyecek

2008 yılında yüzde 40 büyüme hedeflediklerine dikkat çeken Bahar ikinci fabrikanın kurulacağı bölgenin nakliye açısından ana arterlerde yer almasını gerektiğini belirtti ve şöyle devam etti: "2009 sonunda yer seçimi ve hazırlıkların tamamlanmasının ardından proje hayata geçmeye başlayacak. Tamamlanması da 2011 yılını bulacak. Mevcut bazı ürünler Avcılar’daki fabrikamızda üretilmeye devam edilecek. Bazı ürünler ise ikinci fabrikada üretilecek. İki fabrika daha sonra ayrı ürün üretme yoluna gidebilecek."

Liderlik hedefi yok

Kuruldukları ilk dönemde işe 500 derin dondurucu ve 4 araçla başladıklarını dile getiren Bahar şöyle konuştu: "Bugün 40 bin dolap ve 334 araçla devam ediyoruz. Ülke genelinde 40 bin ve yurtdışında da 6 bin satış noktası ile Türkiye dondurma sektörünün en önemli oyuncularından biri haline geldik. Pazardaki büyümenin 2008 yılında ev tüketiminde yüzde 25-30, sticklerda yüzde 15-20 olmasını bekliyoruz. Oteller ve restoranlara satışın da yüzde 20 oranında artacağını düşünüyoruz. Büyüyoruz ama liderlik hedefimiz yok. Bizim için önemli olan itibarlı ve köklü olabilmek. 800 milyon YTL’lik pazarda bazen ikinci bazen de üçüncü sırada yer alıyoruz."

İtalyanlar birleşelim dedi

İtalya’nın en büyük dondurma üreticileri arasında yer alan bir firmadan ortaklık teklifi aldıklarını söyleyen Bahar bu teklifi neden ret ettiklerini şöyle anlattı: "Biz ortaklığa olumsuz bakmıyoruz. Eğer bizim büyümemize yardımcı olacak bir firma olursa bu tür şeylere açığız. Yabancı firmalardan gayriresmi teklifler geliyor. İtalyadan üretici yurtdışı gelirlerini artırmak adına sadece parasal yatırım yapmayı düşünüyordu. Bunun bize bir şey katmayacağına inandık. Yerellerle de yeni bir know-how çıkmayacağı için birleşmeyi düşünmeyiz. Ortaklığın bize yenilik getirmesi şart."

Kosova’da pazar ikincisiyiz

İLK kez 1980’lerde ihracata başladıklarını söyleyen Vedat Bahar "Şu anda Kosova, Arnavutluk ve Bosna’da ihracatımız var. Orada uluslararası alanda dondurma sektöründe isim yapmış 10 marka ile beraberiz ve Kosova’da ikinci büyük oyuncuyuz" dedi.

Annemizden öyle gördük, kışın dondurma yemiyoruz

YUNANİSTAN’da 4.5 litre, Avrupa’da 10 litre, Kuzey Avrupa’da da soğuk olmasına rağmen 17 litre olan Tüketim Türkiye’de oldukça düşük kaldığını anlatan Vedat Bahar, "Biz annemizden öyle gördüğümüz için kışın dondurma tüketmiyoruz. Benim çocuklarım bile ben dondurma üreticisi olduktan ancak 2 sene sonra 12 ay istedikleri an dondurma yemeye başladılar. Türkiye’de hastalanan sıcak içeceğe yönelir. Ama bakteri sıcakta ürer. Dondurma her mevsim tüketilebilir" dedi.

Dondurmanın tadını beğenmedik hazır fabrikayı bir yıl beklettik

KURULDUKLARI 1984 yılında çıkardıkları dondurmanın tadını beğenmeyince fabrikanın hazır olmasına karşın 1 yıl beklediklerini dile getiren Bahar, "Tüm yatırım hazırdı ama bir bir yıl daha ARGE çalışması yaptık. 1985 yılında pazarlamaya başladık. Bizim lokomotif ürünümüz stickler ve ev ürünleri. Ev pandası segmenti 7 yılda 100 misli büyüdü. Pazara sunduğumuz farklı tarzlar da oldu. 2001-2002 yıllarında Baharatlı dondurma ürettik. Ancak, Türk damak tadına uymadı. Türk tüketicisi daha şekerli, daha az yağlı dondurma seviyor."

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!