30 metre derinden Taksim-Levent

Güncelleme Tarihi:

30 metre derinden Taksim-Levent
Oluşturulma Tarihi: Haziran 05, 2000 00:00

Haberin Devamı

Metro, 332 saati tamamlayacak insansız seferlerine başladı

İNŞALLAH YAZ SONUNA

1992'de temeli atılan, 1997 yılında bitmesi planlanan İstanbul Metrosu’nun Aralık 1999'da tümüyle bitirilip hizmete açılması planlanmıştı ancak gerçekleşemedi. Şimdi Taksim-Levent hattının yaz sonunda açılabilmesi için çalışmalar sürüyor. Yeni takvime göre 4. Levent hattı ise yıl sonunda hizmete açılacak.

DENEME SEFERLERİ

Metro'nun mühendislik ve denetim işini yürüten Hyder Ortak Girişimi, bir yandan metronun işletmeye açılmadan önce yapılması gereken deneme seferlerine başlamış. İnsansız olarak yapılan bu seferler, test takvimine göre 332 saati tamamlayacak. Yürüyen merdivenler de yolcular varmış gibi hizmette.

YERİNDE TESPİT ETTİK

Bilet gişeleri, turnikeler, merdiven ve duvar boşuklarına korkulukların takılması bitmek üzere. Hemen her istasyonda tavanlar ve duvar kaplamaları bitmiş. Taksim istasyonunda yayalar için bir de altgeçit yapılmış. Gayrettepe'de tavan kaplama çalışmaları bitmek üzere.

Levent Metro İstasyonu’nda son durum: Asma tavan çalışmaları ve kolon boyaları yapılıyor.

Metro'nun son istasyonu 4. Levent. Bu istasyon aynı zamanda trenlerin dönüş yaptığı istasyon. Burada ayrıca trenlerin bakımının yapıldığı geçici bakım atölyeleri var. Türk ve Fransız mühendis ve işçiler birlikte çalışıyor.

Taksim, sanat galerisi gibi

Rölyef ve mozaik çalışmaları istasyonun girişlerini süslüyor. İznik Eğitim ve Öğretim Vakfı'nın yaptığı İstanbul'un Fethi minyatürü, Necmiye Gönenli’nin Yeditepe panosu, Osmanlı'nın 700. kuruluş yılı nedeniyle yaptığı Osmanlı Soyağacı ile Birlik ve Evrensel Sevgi Panosu duvarlarda sanat çalışmaları olarak göze çarpıyor.

İstanbul Metrosu’nun Taksim Levent hattının açılabilmesi için sürdürülen çalışmalar son aşamaya geldi. Taksim-Levent hattı yaz sonunda açılacak.

1992'de temeli atılan, 1997 yılında bitmesi planlanan İstanbul Metrosu'nun Taksim-Levent hattının yaz sonunda açılabilmesi için çalışmalar son sürüyor. Metro'nun 4. Levent hattı ise yıl sonunda hizmete açılacak.

Tünel, kazı ve betonlama işlemlerinden sonra sürdürülen rayların döşenmesi, elektro-mekanik işlemler ve istasyonların dekorasyonu bitmek üzere.

Metro'nun mühendislik ve denetim işini üstlenen Hyder Ortak Girişimi, bir yandan metronun eksiklerini tamamlıyor, bir yandan da deneme seferlerininin denetimini yapıyor. Yerin 30 metre altında yüzlerce insanın gün boyu harıl harıl çalıştığı metroda ön işletme denemeleri de yapılıyor.

Herşey düşünülmüş

Taksim'deki Komuta Merkezi'ndeki bilgisayarlarla da metronun tüm noktaları her an izleniyor. Trenin hangi istasyonda bulunduğu, kaç dakika sonra istasyona girdiği gibi bütün bilgiler kaydediliyor.

Yolcular en rahat ve emniyetli şekilde yolculuklarını yapsınlar diye hemen herşey düşünülmüş:

Merdivenlerde yürürken düşüp kaymamak için ayak tutucu siyah bant, her istasyonda yaşlı, metro girişlerinde özürlüler için asansör ve tuvaletler, tehlike durumlarında acil çıkışlar için yürüyen merdiven arasına sabit basamaklı merdivenler, yan duvarlardan gelecek muhtemel su sızıntısı tahliyesi için kenarlara konan su kanalları, duvarlara herhangi birşey yazıldığında kolay silinebilmesi için döşenen metal paneller ve granit seramikler...

İstasyonlarda fonksiyon ve dayanıklılığın yanında görsel estetiğe de önem verilmiş. Yan duvarlardaki giydirme panel adı verilen kaplamalar muhtemel su sızıntısını önlüyor ve sanat eserlerini sergiliyor. Bunlar İznik Eğitim ve Öğretim Vakfı'nın İznik çinisi tekniği ile yaptığı İstanbul'un Fethi minyatür çalışması, ressam Necmiye Gönenli tarafından Cumhuriyet'in 75. yılına istinaden mozaik tekniği ile yaptığı Yeditepe Panosu, Osmanlı'nın 700. kuruluş yılı nedeniyle yaptığı Osmanlı Soyağacı ile Birlik ve Evrensel Sevgi Panosu rölyef çalışmaları.

Taksim istasyonu tıpkı bir sanat müzesi gibi; rölyef ve mozaik çalışmaları istasyonun girişlerini süslüyor. Metro şu an insansız olarak çalışıyor. Ama yürüyen merdivenler bile yolcu taşıyormuşçasına gün boyu hizmette.

t 336 saatlik

test takvimi

Metronun hizmete girmesinden önce emniyetli sürüş sağlanabilmesi için 336 saat test sürüşü ve iki aylık deneme işletmesi gerekiyor. Testlerden birkaçı:

l Trenin sinyalizasyonla irtibatı

l Vagonların ray üzerindeki hareketi

l Vagonların rayla olan teması

l Rayların aşınma testi

l Trenin 80 kilometre maksimum hıza çıktığındaki durumu

l Tren boş ve yüklü iken yapılan sürüş denemeleri

l Yürüyen merdiven ve asansörlerin elektrik testi

l Anons sistemi testi

l İstasyon müzik yayın sistemi kontrolü

l Tren kapılarının açma kapama zamanı ölçümü

l Havalandırma sistemi testleri

l Aydınlatma testleri

l Güvenlik kameralarının testleri

l Yangın söndürme sisteminin testi

l Sıhhi tesisatların testleri

l Kumanda ve haberleşme gibi telekomünikasyon testleri

t Rakamlarla Taksim-Levent

Yürüyen merdivenler: İstasyonlarda iniş ve çıkışlar yürüyen merdivenlerle gerçekleşecek. Acil durum için bir de sabit merdiven var. Altı istasyonda toplam 87 merdiven bulunuyor. En uzunu 65-70 basamaklık Şişli'deki yürüyen merdivenler. İstasyonlarda yürüyen merdiven sayıları şöyle: l Taksim 16 l Osmanbey 15 l Şişli 14 l Gayrettepe 12 l Levent 20 l 4. Levent 10. İstasyon alanları: Metro istasyonlarının ortalama alanı 9 bin metrekare. İstasyonların alanı mühendis firmaların tespit ettiği yolcu giriş çıkış dağılımlarına göre tespit edilmiş. En büyük istasyon 15 bin 500 metrekare ile Levent İstasyonu. Diğer istasyonların metrekare olarak alanları şöyle: l Taksim: 11 bin l Osmanbey: 6 bin 200 l Şişli: 6 bin 100 l Gayrettepe: 8 bin 600 l 4. Levent: 6 bin 600.

Üç tip tünel var:

l İstasyonlardaki tip. Yüksekliği 8.44 metre, genişliği 6.78 metre. l İstasyonları birbirine bağlayan tünellerin yüksekliği ve genişliği 5.20 metre. l Makaslardaki tünellerin genişlik 12, yüksekiği 6.75 metre.

Ne var? ne yok?

l Altı istasyonda 87 adet yürüyen merdiven

l Bir vagon oturarak 54, ayakta 232 yolcu taşıyor.

l Taksim-4. Levent arası 12 dakika sürecek.

l İstasyonlar 4-6 çıkışlı. Trenin maksimum hızı 80, ortalama hızı 40 kilometre.

l İstasyonda bekleme süresi 20 saniye. Bu süre sabahları 30 saniyeye çıkacak.

l İki istasyon arasındaki yolculuk, durup kalkma dahil iki dakika.

l Tek yönde saatte 72 bin yolcu taşınacak.

l Bir dizi (katar) sekiz vagondan oluşuyor. Başlangıçta dört vagondan oluşan diziler hizmet edecek.

l Bir dizi ile 2 bin 400 yolcu taşınmış olacak.

l İki dakikada bir tren geleceğinden bekleme yeri yok.

l Altı tane dörtlü vagon var. İki tane dörtlü vagon yedek olarak 4. Leventteki bakım alanında bekliyor.

l Aynı anda ray üzerinde altı tren hareket ediyor. Bu trenler birbirlerini döngü halinde dört dakika ara ile takip ediyorlar.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!