OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 22, 2005 00:00
Dünyanın en önemli organizasyonlarından biri olarak kabul edilen Formula 1 yarışı ülkemizin tanıtımı açısından da çok büyük önem taşıyor. Çünkü Ä°stanbul’daki yarışı 133’ünde canlı yayın olmak üzere 203 ülkede yaklaşık 2.5 milyar kiÅŸi televizyon ekranından seyredecek. 300 trilyon lira harcanarak bu dev şölen için hazırlanan Ä°stanbul Park Pisti sayesinde 19-21 AÄŸustos tarihleri arasında dünya motorsporlarının kalbi Türkiye’de atacak.Formula 1’in Ä°stanbul’da gerçekleÅŸmesi sonucu ortaya çıkan tanıtım sayesinde Türkiye’ye yaklaşık 4.5 milyon turistin gelmesi bekleniyor. Bu dev organizasyonu canlı izlemek için 19-21 AÄŸustos tarihleri arasında yurtdışından 50 bin kiÅŸinin Ä°stanbul’a geldiÄŸi kaydedilirken, gelen yabancıların yaklaşık 75 milyon euro harcayacağı ifade ediliyor.Ä°stanbul’daki 5 yıldızlı oteller de neredeyse tamamen doldu. 19-21 AÄŸustos tarihlerinde gerçekleÅŸtirilecek organizasyon için Türkiye’ye gelecek yabancı Formula 1 izleyicileri, otel rezervasyonlarını çok önceden tamamladı. Bu nedenle Ä°stanbul’daki otellerin bir kısmı yarış döneminde oda fiyatlarında artışa giderken, sektördeki genel eÄŸilim ise Formula 1 süresince ‘kapı fiyatlarını’ uygulayarak, normal dönemlerde baÅŸvurulan indirimleri askıya almak yönünde. Yılda 2.5 milyar dolar harcanıyorGeçtiÄŸimiz yıl Formula 1 Dünya Åžampiyonası’nda harcanan para 2.5 milyar doları buldu. Bu paranın yaklaşık yüzde 17’sini son yılların markalar ÅŸampiyonu Ferrari tek başına harcadı. Markalar klasmanında birçok ÅŸampiyonluÄŸu bulan Ferrari 418 milyon dolarla en çok harcama yapan ekip olurken, Formula 1’e büyük yatırımlar yapan Japon firması Toyota da 368.5 milyon dolar harcayarak ikinci sırada yer aldı.Takımların sezon içindeki harcamalarını, yatırım ve yarış giderleri oluÅŸturuyor. Formula 1 ekipleri otomobillerinden en iyi performansı alabilmek için rüzgar tünelleri, araÅŸtırma-geliÅŸtirme, üretim, motor gibi yatırım alanlarına bütçelerinin büyük bir kısmını ayırmak durumunda kalıyor.DiÄŸer harcama yapılan alanlar ise yolculuk ve konaklama, test giderleri, yarış giderleri, takım maaÅŸları, pilot maaÅŸları ve eÄŸlenceler. F1’de mücadele eden 10 takımın 20 pilota ödediÄŸi para ise 116 milyon dolar. Kilometre başına 236 dolar ödüyorlarFormula 1 takımları, pilotlarının yaptığı her kilometre için bin 236 doları gözden çıkarıyor. Formula 1’de rüzgar tüneline en fazla parayı 15.5 milyon dolarla Ferrari ayırırken, tüm takımların bu iÅŸe ayırdıkları rakam ise yaklaşık 98.5 milyon dolar. AraÅŸtırma-geliÅŸtirme programlarına ayrılan bütçe konusunda en cömert takım bir Ä°ngiliz ortaklığı olan McLaren Mercedes. McLaren ekibi, 43.5 milyon dolarlık bütçesiyle bu alanda liderliÄŸi elinde bulundururken, onu 22 milyon dolarla Toyota ve Ferrari izliyor. AraÅŸtırma-geliÅŸtirme faaliyetlerine ayrılan Formula 1’deki toplam rakam ise 182.5 milyon dolar. Takımlar bütçelerinin en büyük payını alan motorlara toplam 997 milyon dolar yatırım yapılıyor. Bu alandaki yatırımlarda ilk iki sırayı UzakdoÄŸu temsilcileri Toyota ve Bar Honda takımları alıyor. Formula 1’e iddialı bir giriÅŸ yapan ve hiçbir masraftan kaçınmayan Japon firması Toyota bir motoru 175 milyon dolara üretiyor. Toyota’yı 165 milyon dolarla Bar Honda izlerken, hızla adı bütünleÅŸen Ferrari motor üretimine yılda 150 milyon dolar harcıyor. Â
button