2008 motosikletin yılı olacak

Güncelleme Tarihi:

2008 motosikletin yılı olacak
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 01, 2007 00:00

’Motoran’ markası artık pek çok motor sevdalısına yabancı gelmiyor sanırım. Çin malı motor furyası döneminde tanıdığımız Motoran, benim için pek çok ucuz ve dandik Çin motorları arasında, bir kaç marka ile birlikte daha kaliteli parça seçimi ve titizlenilmiş montajı ile dikkat çekiyordu. Peki kim bu Motoran?

Geçen yıl Ocak ayında Üniteks Şirketler Grubu’na dahil olan Motoran AŞ, İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi’ndeki tesislerinde, 5 bin metrekare kapalı alanda yer alan montaj üretim hattında, kurdukları bayii ve servis ağı ile faaliyet veriyorlar. Nerden mi biliyorum tüm bunları? 2008 yılında motosiklet ihracatına başlamayı planlayan firmanın Satış ve Pazarlama Koordinatörü Tufan Görgülü ile yaptığım küçük söyleşiden elbette. Gazeteci dediğin arada bir röportaj da yapmalıdır dedim ve buyurun bakalım Rüzgarın Kızı’ndan sektörel bir röportaj.

Geçen yıl patlayan satışların ardından bu yılki durumu nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu yıl satış rakamları kaç olur?

2006 yılında Türkiye’ye 500 bin adet motosiklet ithalatı yapıldı. Bunun 400 bin adeti satıldı ama hepsi nihai tüketiciye ulaşmadı. Bunun 300 bini tüketiciye,100 bini stokta bekliyor. 2007 yılının sonunda bu kadar satış olacağını tahmin etmiyoruz. Bu rakamın 250 bin civarında olacağını öngörüyoruz. Geçen yıl 200’e yakın ithalatçı firma vardı ve nihai tüketicini aklını karıştırdılar. Herkes motosiklet satmaya başladı. 2007’de elek üzerideki taşlar azaldı ve bugün 10 firma ancak kaldı. Bunlardan 4’ü İzmir ve Ege Bölgesinde. Bu bölgede Bisan ve Bianchi için yan sanayi üretimi yapan bir çok işletme başka işlere yönelmiş durumda. Hedefimiz bu işletmeleri tekrar hayata geçirmek. Bisan, Bianchi, Mondial, Asya ve Motoran’la birlikte Ege Bölgesi iki tekerlek sektörünün üretim üssü durumuna geldi. Yan sanayiden dolayı İzmir şanslı bir bölge. 2008 yine motosikletin yılı olacak.

Peki bu sene pek çok firma büyük hayal kırıklığı yaşadı. Hatta hala zor durumda olduğunu bildiğimiz markalar var. Bu sene motor piyasasındaki olumsuz gidiş sizi nasıl etkiledi?

Biz bu duruma hazırlıklıydık. Önceden yaptığımız araştırmalar zaten bize piyasanın bu yönde bir gerileme kaydedeceğinin sinyallerini veriyordu. Bu anlamda kendimize göre önlemlerimizi almıştık. Beklemediğimiz bir durum olsa biz de zor durumda kalabilirdik elbette. Motosiklete önümüzü görerek büyük yatırımlar yaptık. 2008’de de bu yatırımlar devam edecek ve 2008 planlarımız içinde ihracata başlamak var.

İhracat için hedeflediğiniz ülkeler nereler?

Başta Avrupa olmak üzere Türki Cumhuriyetleri ve Arap ülkelerinin hedef pazarlar olarak belirledik. İthalat ile başlayan süreç şu an üretimle devam ediyor. Pazarda satışa sunulan 8 ayrı modelimiz var. Motoran markasıyla cup ve touring modelleri şu an İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi’ndeki tesisimizde üretiliyor. Mevcut montaj hattının ikincisi Haziran ayı ortalarında devreye girecek. Motoran markası bize ait sadece parça tedarikini uzak doğudan yapıyoruz. Toplam 70 kişiye istihdam sağlıyoruz.

Piyasada yeni olan markalar için tüketici açısından en büyük çekince, bence servis ve satış sonrası hizmet durumu. Türkiye’de ne yazık ki biz motorcular, çok köklü büyük markaların bile servis ve satış sonrasından çok şikayetçiyiz. Motoran bu konuda ne durumda?

Çok haklısınız. Servis ve satış sonrası hizmetler, yedek parça temini bizim çok önem verdiğimiz konular. Her şeyden önce biz marka olarak ISO 9001-2000 kalite belgesine ve Avrupa Tip Onay belgesine (EEC) sahibiz. İç piyasada şu an 300 yetkili satış ve satış sonrası noktaya sahibiz. Bu yıl motosiklet satış hedefimiz 20 bin adet. Üretim kapasitemiz üç vardiya ile yıllık 75 bin adet. Yedek parça stoğumuz olması gerekenden daha fazla durumda. Nihai tüketici ürünlerimizi alırken hiç bir endişe içerisinde olmasın. Çünkü Motoran kadrosu uzun yıllar motosiklet sektörüne hizmet vermiş uzman kişiler tarafından titizlikle oluşturuldu.

Motoran motosiklet sevdalılarına ne vaat ediyor?

Motoran uzun vadede Türkiye’de motosiklet sevdalılarına, kendi üretimimiz olan, sağlam, ekonomik, konforlu motosikletler vaad ediyor. Motosiklet üretimi için 7 milyon dolarlık yatırım yapıyoruz. Montaj ile başladığımız bu motosiklet serüvenini üretime taşımak en büyük hedefimiz.

Peki Motoran’ın ileriye dönük olarak hedeflediği, gözünü diktiği yer neresi?

Motoran AŞ, Türkiye’nin en büyük 500 firması içinde yer alan Üniteks Grubu’na bağlı. Finansman yapısı, geniş kadrosu ve modern AR-GE anlayışı ile Ege Bölgesi’nin güçlü kuruluşlarından olan Üniteks Şirketler Grubu’nun yarattığı sinerji ile 2 yıllık bir plan çerçevesinde motosiklet sektörünün lider kuruluşlarından olmayı kendimize hedef olarak belirledik. Öncelikli hedefimiz çok ürün satmak değil, nihai tüketiciye kaliteli ürün ve satış sonrası hizmetini verebilmek. Bu anlayış içerisinde markamızın adını kalite ile özleştirmek en büyük hedefimizdir. Bayi ve servislerimizle sağlayacağımız kaliteli hizmetle Motoran markasına uzun vadeli bir bağımlılık yaratmayı kendimize misyon olarak belirledik.

Bir Türk markasının motosiklet sektöründe pırıl pırıl parlamasını, bir Türk motorseveri olarak çok isterim şahsen. Gözümüz üstünüzde olacak...
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!