Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Ocak 17, 2007 00:00
Döviz kurlarındaki dalgalanmanın yanı sıra faizlerdeki yükselişin damgasını vurduğu 2006, otomotiv sektörü açısından ne parlak ne de kötü bir yıl oldu. Toplam pazar yüzde 13.9’luk düşüşle 617 bin 852 adede gerilerken, satışlar binek otomobilde yüzde 14.9, hafif ticari araçta ise yüzde 12.2 oranında azaldı. Beklentilerin arttığı aralık ayı satışları da bir önceki yıla göre yüzde 26.6 gerileyince, toplam pazar 2005’in yaklaşık 100 bin adet altında gerçekleşti.
Peki, düşen satışlara rağmen 2004 ve 2005’ten sonra otomotiv sektörünün en iyi üçüncü yılı olan 2006’nın ’yıldızları’ kimler oldu? Geçtiğimiz yılın en başarılı marka ve modelleri hangileri? Hafif ticari aracın kralı kim? 2006’nın en çok satan otomobili hangisi? En fazla tercih edilen Coupe-Cabrio modeli hangi rakiplerini geride bıraktı? Hangi modeller yılın sedanı ve 4X4’ü oldu? İşte, Otoyaşam olarak bu soruların cevaplarını sizler için bulduk.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine dayanarak, binek otomobil ve hafif ticari araç pazarının yıldızlarını 14 farklı segmentte değerlendirdik. Geçen yılki satış rakamlarına göre, her sınıfta en çok tercih edilen modelleri belirledik. Böylece, Küçük Sedan, Küçük Hatchback, Kompakt Sedan, Kompakt Hatchback, Orta, Üst, Lüks, MPV, 4X4, 4X4 Lüks, Coupe-Cabrio, Coupe-Cabrio Üst, Pick-up ve Hafif Ticari Araç’tan oluşan 14 farklı sınıfın en başarılı ilk 5 modeli ortaya çıktı.
YILIN OTOSU RENAULT
Geçen yılın en başarılı binek otomobil modeli 22 bin 13 adetlik satış rakamıyla Renault Megane Sedan oldu. Oyak-Renault’un Bursa’daki tesislerinde üretilerek tüm dünyaya ihraç edilen Renault Megane Sedan, önceki yıllarda olduğu gibi 2006’da da Türkiye’nin en fazla tercih edilen otomobili oldu. Renault Megane Sedan’ı 21 bin 566 adetle Fransız üreticinin bir değer sedan modeli Clio Symbol izledi. Böylece, Türkiye’nin en çok satan iki modeline sahip olan Renault pazara damgasını vurdu.
Kompakt Sedan segmentinin de açık ara lideri olan Megane Sedan’ın sınıfındaki en büyük rakibi ise 15 bin 45 adetlik satışla Adapazarı’nda üretilen Toyota Corolla oldu. Japon Toyota’yı ise 13 bin 368 adetle Ford Focus, 7 bin 920adetle Volkswagen Jettave 7 bin 79 adetle Honda Civic izliyor.
Renault Clio Symbol’un ilk sırada bulunduğu Küçük Sedan segmentinde ise yerli otomobillerin hakimiyeti görülüyor. Bu sınıfta Dacia Logan hariç tüm modeller Türkiye’de üretiliyor. 14 bin 857 adetlik satışla ikinci sırda yer alan Hyundai’nin başarılı modeli Accent Era’yı 14 bin 248 adetle Fiat Albea, 7 bin 352 adetle Dacia Logan ve 5 bir adetle 592 Honda City izliyor.
ASTRA ’HB BENİM’ DİYOR
Son yıllarda hızla gelişen hatchback sınıfında Hyundai Getz ve Opel Astra sınıflarındaki başarılarıyla dikkat çekiyor. Özellikle Kompakt Hatchback segmentinde yer alan Opel Astra, 10 bin 438 adetlik satışla açık ara lider konumda bulunuyor. Alman modelin ardından 4 bin 844 adetle Volkswagen Golf, 4 bin 749 adetle Toyota Corolla, 4 bin 660 adetle Citroen C4 ve 3 bin 898 adetle Peugeot 307 geliyor.
Küçük Hatchback sınıfında ise 12 bin 579 adetle Hyundai Getz, 12 bin 484 adetle Ford Fiesta sırasıyla birinci ve ikinci sırada yer alıyor. Bu modelleri 10 bin 96 adetle Fiat Grande Punto, 9 bin 704 adetle Opel Corsa ve 8 bin 255 adetle Renault Clio IIIizliyor.
Genellikle sedan modellerin bulunduğu Orta segmentin en fazla tercih edilen otomobili ise 7 bin 715 adetlik satış rakamıyla Volkswagen Passat oldu. Passat’ı sırasıyla Peugeot 407, Opel Vectra, Toyota Avensis ve BMW 3 Serisi takip ediyor.
ÜSTTE BMW, LÜKSTE MERCEDES
Geçen yıl toplam pazar daralmasına rağmen Üst ve Lüks sınıfta satışlar önemli oranlarda artış gösterdi. Üst sınıfta en fazla tercih edilen otomobil ise 1564 adetle BMW’nin başarılı modeli 5 Serisi oldu. BMW’yi yine bir Alman üretici olan Mercedes’in E Serisi izlerken, Audi A6 üçüncü, Chrysler 300C dördüncü ve Volvo S80 beşinci sırada yer aldı.
Lüks sınıfa ise Mercedes S Serisi damgasını vurdu. Geçen yıl 302 adetlik satış rakamına ulaşan S Serisi’ni, 203 adetle BM 7 Serisi, 95 adetle Mercedes CLS Serisi, 70 adetle Audi A8 ve 14 adetle Maserati Quattroporte izledi.
KIA’DAN 4X4’LÜK AMBARGO
Avrupa’da olduğu gibi Türkiye’de de gelişme gösteren 4X4 pazarına Güney Koreli Kia adete ambargo koydu. Bu sınıfta en çok satan iki model Sorento ve Sportage olurken, Sorento 4 bin 75, Sportage ise 1527 adetlik satışa imza attı. 4X4 segmentinde Subaru Forester, Land Rover Freelander ve Hyundai Tuscon ilk 5 arasına girmeyi başardı.
4X4 Lüks sınıfta ise Range Rover 884 adetle liderliği kimseye kaptırmadı. Bu başarılı modeli 567 adetle Jeep Grand Cherokee, 457 adetle Mercedes M Serisi, 422 adetle BMW X5 ve 332 adetle Audi Q7 izledi.
HYUNDAI’NİN ’COUPE’ KEYFİ
Coupe-Cabrio sınıfında geçen yılın en fazla satan otomobili 144 adetle Hyundai Coupe oldu. Güney Koreli’nin ardından Citroen C4 ikinci, Mini Cooper üçüncü, Volkswagen Eos dördüncü ve Mazda RX-8 beşinci sırada yer aldı. Coupe-Cabrio Üst sınıfta ise Mercedes CLK 122 adetle önemli bir başarıya imza attı. Bu segmentte Porsche 911 Carrera 72, BMW 3 Serisi 54, BMW Z4 52 ve Mercedes SLK 51 adetlik satış rakamına ulaştı.
PICK-UP’TA D-MAX’İN ADI VAR
Otomotiv pazarında son dönemde ilgi gören segmentlerden biri olan Pick-up’ta Japon Isuzu başarılı D-Max modeliyle liderliği elde etti. 2 bin 928 adet satış gerçekleştiren Isuzu D-Max’i 2 bin 633 adetle Mitsubishi L200, 2 bin 305 adetle Ford Ranger, 2 bin 42 adetle Nissan Navara ve 1827 Hintli Tata Telco izliyor.
’EN TİCARİ’ DOBLO OLDU
Geçen yılı yaklaşık 245 bin adetle kapatan hafif ticari araç segmentinin en fazla tercih edilen modeli Türkiye’de üretilen Fiat Doblo oldu. Avrupa’da ’yılın hafif ticari aracı’ unvanına da sahip olan Fiat Doblo 34 bin 41 adetlik satış rakamına ulaştı. Doblo’nun ardından ise sırasıyla Ford Transit Connect, Renault Kangoo, Volkswagen Caddy ve Peugeot Partner modelleri geldi.