2 kıta arasında 13 milyon dolarlık macera

Güncelleme Tarihi:

2 kıta arasında 13 milyon dolarlık macera
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 31, 2006 00:00

Camel’in uzun yıllar kendi adı ile yürüttüğü dört çekerli maceralar olarak da anılan ’Tropy’leri, sigara yasakları yüzünden sona erdirdikten sonra, Land Rover şirketi 2003 yılından itibaren Camel Tropy efsanelerinin farklı bir versiyonunu ’G4 Challenge’ adı altında düzenlemeye başladı. 2003’te ilki 4 kıtada gerçekleştirilen Land Rover G4 Challenge’nin ikincisi, 29 Nisan-22 Mayıs tarihleri arasında bu kez iki ayrı kıtada ve 4 ülkede yapıldı. Bu yıl Güney Afrikalı yarışmacının birinci olduğu yarışlara, Türkiye’nin de dahil olduğu 18 ülkeden yarışmacı katıldı.

13 milyon dolar harcanarak yapılan yarışta, Land Rover’in teknik ekibi ve yarışçıları Asya’dan Latin Amerika’ya 750 bin sterlin vererek tuttuğu özel uçakla taşıması da organizasyona verdiği önemi gösteriyordu. Bolivya’da gerçekleşen son etabını izlediğimiz yarışlar sırasında, günde ortalama 500 kilometre yol yaptık, bazen çift uyku tulumu ile bile üşüdük, bazen de sıcaklardan bunaldık. 4 bin 500 metre yüksekte bulutlara yakın yerlerde gerçekleşen yarış esnasında nefes almakta zorlandığımız anlar bile oldu.

Herkesin içinde az veya çok bir maceracı taraf vardır. Ben de geçtiğimiz günlerde içimdeki bu maceracı tarafıma kapılıp, pek çokları için dünyanın öbür ucu sayılabilecek Latin Amerika’nın isyankar ülkelerinden Bolivya’ya gittim. Bolivya seyahatimin, pek çok ülkede özelleştirmelerin sonuna gelinirken Devlet Başkanı Evo Morales tarafından son dönemde doğalgaz ve petrol şirketlerinin peş peşe devletleştirilmesi ile bir ilgisi yok. Oralarda şehirlerle, şirketlerle hiç işim olmadı.

DOĞA VE MACERA UĞRUNA

Bir hafta boyunca hep yukarılarda And Dağları’nda 4 bin metre ve üzerinde hayatımı idame etmek zorunda kaldım. Bir insan kendisini bir hafta boyunca susuz, uykusuz ve de oksijensiz kalma pahasına dağlarda yaşama mahkum edebilir mi... Oldu bir kere işte. Sırf doğa aşkına ve macera olsun diye bunu yapanlardan biri de bendim. Peki neden mi yaptım? Land Rover’in bu yıl ikincisi düzenlenen kıtalararası G4 Challenge yarışmaları için..

CAMEL TROPY BİTİNCE

Unutanlar için küçük bir hatırlatma yapalım. Dünya sigara devlerinden Camel’in uzun yıllar kendi adı ile yürüttüğü dört çekerli maceralar olarak da anılan tropy’leri, sigara yasakları yüzünden sona erdirmişti. Bunun üzerine İngiliz orijinli savunma ve arazi araçları üreticisi Land Rover şirketi, markasını güçlendirmek için 2003 yılından itibaren Camel tropy efsanelerinin farklı bir versiyonunu ’G4 Challenge’ adı altında düzenlemeye başladı. 2003’te ilki 4 kıtada gerçekleştirilen Land Rover G4 Challenge’nin ikincisi, 29 Nisan- 22 Mayıs tarihleri arasında bu kez iki ayrı kıtada ve 4 ülkede yapıldı. Başlangıçta iki yıl ara ile planlanmasına karşın, yeni modellerin yetiştirilememesi nedeniyle üç yıl aradan sonra bu yıl, Asya ve Latin Amerika’da Tayvan, Laos, Brezilya ve Bolivya ülkelerinde dört ayrı etapta gerçekleştirildi.

13 MİLYON DOLAR HARCANDI

Land Rover, G4 Challenge için harcama yapmaktan hiç kaçınmamış görünüyor. Şirketin Global Pazarlama Direktörü Colin Green, yaklaşık bir ay süren bu macera yarışları için multi-milyon dolarlık bir bütçe ayırdıklarını söylüyor. Green, G4 Challenge için harcanan miktarın, tam olarak ifade etmemekle birlikte 12-13 milyon doları bulduğunu kaydediyor. Bu macera etapları için harcama kaleminde kısıntıya gidilmediğinin en açık göstergelerinden biri de, G4 Challenge’nin Asya’da yapılan ilk iki etaptan sonra, teknik ekibin, yarışmacıların ve malzemelerin Latin Amerika’ya transferi için tam 750 bin sterlin verilerek özel bir uçak tutulması.

KAYIT DEFTERİ KAYBOLSA

Neyse biz maceramıza dönelim. Biz bir grup basın mensubu olarak G4 Challenge’nin Bolivya sınırları içinde kalan son turuna katıldık. Final bölümünü de içerdiği için en fazla katılım olan etaplardan biriydi. Türkiye dahil 18 ülkeden yarışmacının yanı sıra, her ülkeden ortalama 4 gazeteci olduğu dikkate alındığında teknik ekiple birlikte ortaya 90-100 kişilik bir kafile çıkıyor. G4 ile ilgili ilk şoku, bir charter uçağının Brezilya’nın Sao Paola kentinden yeni katılımcıları alıp Bolivya’nın dağlarında kurulu Sucre kentine indirdiğinde yaşadım. Burada havaalanı adına sadece dağın tepesinde uzun bir asfalt pist vardı. Pistin yakınlarında canlı olarak sadece lamalar (iri dağ keçileri) dikkat çekiyordu. Havaalanı gümrüğü de, küçük bir baraka ve içinde bir kaç görevliden ibaretti. Barakada tabure üzerinde oturan bir görevli önündeki küçük bir sehpa üzerindeki kara kaplı deftere kente giriş çıkış işlemlerini kaydediyordu. Kayıt defteri kaybolsa, buradan geçen insanların da varlığı şüpheli hale gelebilirdi.

İLK KAMPTA NEFESSİZ KALDIM

Havaalanından, Land Rover’lerle, bu macera turları boyunca geçireceğimiz tek gecelik otel hayatı için Sucre kentindeki pansiyonlara gittik. G4 Challenge’nin tecrübelileri, tek gecelik otel hayatının kıymetini bilmemizi söylediklerinde pek farkına varmamıştık. Ancak ertesi gün Land Rover’lerle, bir haftalık zorlu yarışlar için And Dağlarının tozlu yollarına düştüğümüzde bunu idrak etmeye başladık. İlk kamp molasını, Şili sınırları yakınında verdik. Akşam güneş batarken, çadırları kurmaya başladık. Tecrübeliler beş dakikada çadırı kurarken, benim yarım saatimi aldı. Kamp yerimiz 4 bin metrenin üzerindeydi. Nefes almakta zorlanıyordum. Çadır kurarken halsiz düştüm. Birden hastalandığımı düşündüm. Sonra diğer arkadaşların da aynı sorunu yaşadığını duyunca, sorunun bu yükseklikte oksijen eksikliği olduğunu öğrendik. Gece bastırıp ayaz da yüzümüze vurmaya başlayınca, zorlu doğaya teslim olmaktan başka seçeneğimiz yoktu.

Bolivyalılar bizim için sürekli tören yaptılar

Bu macera süresince yemek olarak alüminyum torbalar içinde bir ay yetecek kadar hazır yemek verildi. Ama bunların yenebilmesi için bir şekilde ısıtılması gerekiyordu. Araçların motorları üzerinde ısıtanlar da oldu, küçük sobada ısıtanlar da. Ben bunları ısıtmak yerine, daha çok ekmek arası peynirle durumu idare etmeye çalıştım. Bu konuda Borusan’ın yarışlardaki temsilcisi Başarı Erbaş’ın yardımlarını yabana atamam. Bize dağıtılan alüminyum torbalardaki yemekleri, dağlardan insanların yaşadığı 2-3 bin metre yükseklikteki yerleşim yerlerine indiğimizde köylülere verdik. Ancak köylüler bunları yedi mi bilmiyorum. Gittiğimiz yerleşim bölgelerinde tozun içinden çıkıp gelen köylülerin, 7’den 70’e hemen hepsinin ülkelerini ziyaret eden biz yabancılara karşı sürekli, tören yapmaları dikkat çekiciydi. Bir gece, sadece bizlere hoş görünmek için ilkokul öğrencilerine folklor yaptırmalarını çocuklar adına üzücü buldum.

Tuzun üzerinde uyku

İzleyen 5 günde de 4 bin 4 bin 500 metre yükseklikte çadırda kamp serüveni benzer sancılar içinde geçti. Nefessiz kalmamın yanı sıra, bir de eksi 20 dereceyi bulan soğuklarda uyumaya çalıştığım gecelerde, yarışları terk etmeyi çok düşündüm. Ancak iç çekişmemde, her şeye rağmen sonuna kadar kalmamı isteyen tarafım ağır bastı ve 7 günlük macerayı tamamlamayı başardım. Her gece birbirinden farklı yerlerde kamp kurduk. Ancak bir tanesi diğerlerinden tamamen farklıydı. Yarışların başlarında bir gece dünyanın en yüksek tuz gölü olan Salvatore de Unumi üzerinde uyuduk. Bembeyaz bir yer yüzü üzerinde güne uyanmak herşeye rağmen muhteşemdi.

Cimbom bayrağını Bolivya’da açtık

Yarışmaların son etabı için Bolivya’ya inip Land Rover’lerle And Dağları’na doğru hareket ettiğimizde Türkiye’de
/images/100/0x0/55eb21fbf018fbb8f8ad4fc4
Fener mi, Cimbom mu şampiyon olacak heyecanı vardı. Bolivya ile Türkiye arasında 7 saat fark vardı. Bolivya’da öğle saatlerinde 4 bin metre yüksekliğe doğru tırmanırken, Türkiye’den büyük haber geldi. Cimbom şampiyondu. Yarışmacımız Tolga Şenefe, çantasında taşıdığı Galatasaray bayrağını çıkartarak, Land Rover’in arka tarafına astı. Cimbom bayrağı yarışmaların son etabında orada her gün dalgalandı, durdu. Yarış komitesinden bir ara o bayrağını çıkartılması uyarısı yapıldıysa da, biz bu uyarıya uymadık. Cim-Bom’un şampiyonluğu Bolivya’da halaylarla kutlandı.

Süpriz nişan

G4 Challenge’ın son etabında sürpriz bir nişan pastası kesildi. Land Rover çalışanlarından Yunanlı Katrina ile İngiliz Martin, yarışların ilk gününde nişanlandıklarını ilan ettiler. Land Rover’ın Londra’daki merkezinde eğitimci olarak
/images/100/0x0/55eb21fbf018fbb8f8ad4fc6
çalışan Martin Gregory, Yunanistan Land Rover temsilciliğinde pazarlama ve halkla ilişkiler sorumlusu olarak çalışan Katrina Gibbons’a 4000 metre yükseklikte, dünyanın en yüksek tuz gölü olan Salvatore de Unini’nin üzerinde bir tek taş yüzükle evlenme teklif etti. Bu teklif, göldeki tuzları eritmedi ama Katrina’yı mest etmeye yetti. Keza Katrina, yarış boyunca And Dağları’nın tozlu yollarında, zorlu doğa koşullarına ses çıkarmayan, yakınmayan birkaç kişiden biri oldu. Bir süre önce yine bir Land Rover etkinliği sırasında tanışan Katrina ve Martin gelecek yaza evlilik planlıyorlar. Umarız mutlu olurlar.

Tolga Şenefe:

1.7 milyar doları yönetmek daha zor


Land Rover’in G4 Challenge yarışlarında Türkiye’yi temsil eden Tolga Şenefe, 18 kişi arasından 8’inci oldu. 37 yaşında ve üç yaşında bir oğlu bulunan Şenefe, Ziraat Bankası Portföy Yönetim şirketinin Genel Müdürlüğünü yapıyor. Bu yarışlara, Ziraat Bankası’ndan yıllık iznini alarak katılan Şenefe, nisanın son haftasında ?ayında başlayıp
/images/100/0x0/55eb21fbf018fbb8f8ad4fc8
22 mayısta sona eren yarışlar boyunca ailesinden yaklaşık bir ay uzak kaldı. Yarışmalar tamamlandığında, ağzından dökülen ilk sözler "Şükürler olsun bitti, dönüyorum" oldu. Bu sözlerde bir aylık hasret yatıyordu. Yarış sonrasında da Tolga Şenefe ile kısa süreli sohbet ettik.

ŞANSSIZLIKLAR PEŞ PEŞE GELDİ

Doğayı ve macera sporlarını sevdiğini üzerine basarak söyleyen Şenefe, G4 Challenge’de toplam sürenin biraz uzun olduğundan yakındı. Daha iyi bir derece alabilecekken 8’inci sırada kalmasına biraz hayıflanan Şenefe, ikinci etapta İtalyan partnerinin, 3’üncü etapta Rus ve son etapta da çok iyi dost olmalarına karşın rahatsızlığı nedeniyle yeterli performans gösteremeyen Yunanlı partneri Michael Tsaoutos’un, sıralamada kendisini gerilere çektiğini belirtti. Michael’in rahatsızlığı ve yarış başlangıcında yaptığı bir kaç hesap hatasının da kendileri için sıralamayı etkileyen önemli şanssızlıklar olduğunu söyledi.

BAYANLARIN GERİSİNDE KALMAK

G4 Challenge’de ilk dört sıradaki kişilerin profesyonel olduğunu ve yaşamlarının büyük bölümünü bu tür yarışlarda geçirdiğine dikkat çeken Şenefe, 5’inci sıradaki Brezilyalı bayan yarışmacı ve 6’ncı sıradaki Arjantinli bayan yarışmacıların gerisinde kalmanın bir Türk erkeği olarak kendisini nasıl etkilediği yolunda kendisini kızdırmaya dönük sorumuza şu karşılığı verdi: "Bu yarışlarda bayanların biraz kollandığını düşünüyorum. Bu konuda bizim biraz hakkımız yendi sanıyorum. Ayrıca her iki bayan yarışmacı da kendi çaplarında birer profesyonel."

PORTFÖY HATA KALDIRMAZ

İşi ile ilgili sorularımıza da cevaplayan Ziraat Bankası Portföy Yönetim Genel Müdürü Tolga Şenefe, yaklaşık 1.7 milyar dolarlık bir portföy yönettiklerini söyledi. Şenefe, portföy yönetiminin mi, yoksa Challenge’de yarışmanın daha kolay olduğu yolise şu karşılığı verdi: "1.7 milyar doları yönetmek daha zor. G4 Challenge’de sonuçta, keyfi bir durum söz konusu. Biraz macera, biraz eğlence amaçlı bir olay söz konusu bu Challenge’de. Burada kazanç veya kayıp birimleri daha hafif kalır. Portföy yönetimi daha ciddi sorumluluk gerektiren bir iştir. Kazanç veya kayıptan söz ettiğinizde, ortaya bir takım artı eksi değerler, renkler çıkar. Gelişmeleri, olayları iyi takip etmeniz gerekir. Hata payınız çok ı iyi takip etmeniz gerekir. Hata payınız çok yüksek olamaz."

Güney Afrika birinci Türkiye 8’inci oldu

1. Martin Dreyer (Güney Afrika)

2. Kris Janssens (Belçika)

3. Jean-Baptiste Calais (Fransa)

4. Dmitry Timokhin (Rusya)

5. Eleonora Audra (Brezilya)

6. Alina McMaster (Australya)

7. Pablo Burratini (Arjantin)

8. Tolga Şenefe (Türkiye)

9. Gabriel Maldonado (İspanya)

10. Gary Robertson (İrlanda)

10. Brian Reynolds (İngiltere)

12. Michael Tsaoutos (Yunanistan)

13. Claribett Vega (Costa Rica)

13. Thijs Maartense (Hollanda)

15. Takashi Sugiyama ( Japonya)

16. Robert Schweiger (Almanya)

17. Marco Martinuzzi (İtalya)

18. Victor Huang (Tayvan)
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!