Ayşe Şule BİLGİÇ
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2007 00:00
Duyduğumda kulaklarıma inanamadım. Dünyanın en çok takip edilen organizasyonlarından biri olan SüperBike’da bir yarışta tüm yarışçılar için yaklaşık 6 bin lastik harcanıyormuş. Bir yarış haftasında 6 bin lastik! Türkiye’de bir yılda satılan toplam motosiklet lastiği sayısından daha çok bu rakam.
Bu 6 bin lastik, SüperBike’daki 4 kategorideki her bir yarışçı için antrenmanlar, sıralamalar ve yarış esnasında olmak üzere 11 arka, 9 ön lastik şeklinde dağılıyor. SüperBike’da SüperBike, SüperSport, SüperStock1000 ve SüperStock600 olmak üzere toplam 4 kategori var. Bu 4 kategoride yarışan pilotlar için yarışların lastik sponsoru Pirelli, 13 farklı çeşit toplam 6 bin adet lastik getiriyor yarış haftası için piste.
Bunları nereden öğrendiğime gelince. Valencia’ya gitmişken Pirelli’nin Motosiklet Lastikleri İletişim Direktörü Luca Zaccomer ile uzun uzun sohbet etme fırsatı buldum. Hatta işi ciddiyete döküp, bir de güzel röportaj Luca ile. İnanılmaz sempatik bir adam. Kol saati şeklindeki kayıt cihazımı gördüğünde gözleri kocaman kocaman oldu Luca’nın. ’Ooo’ dedi. ’Bazen çok tehlikeli olabilir bu alet!’ Güldük bol bol. Luca’da bir motosiklet kullanıcısı. Hem de sıkı bir motor kullanıcısı. Buyurun Luca ile yaptığım röportajdan kısa bir bölüm...
* Pirelli SuperBike’daki lastikleri sadece yarışlar için mi üretiyor?Hayır. Biz Pirelli olarak, yarışlardan aldığımız geri dönüşlerle edindiğimiz bilgiler çerçevesinde, motosiklet kullanıcılarının en mutlu olabilecekleri modelleri üretmeye, geliştirmeye çalışıyoruz. SüperBike’da kullandığımız tüm lastikler bayilerimizde satılıyor.
* Yani aslında bu yarışlar sizin için bir nevi test imkanı değil mi?Kesinlikle doğru. Lastik hakkında en doğru verileri alabilmek için çok yoğun çalışıyoruz. Lastikleri yarışta zorlayarak mevcut potansiyelinin sınırlarını öğrenmeye çalışıyoruz.
* Peki ama neden rakam olarak her yarış için bu kadar çok lastik kullanıyorsunuz?Şöyle anlatırsam sanırım anlayacaksınız. Kuru pist lastiği, sıralama turu lastiği, sağnak yağmur lastiği derken çeşitler artıyor. Bunu bir de takım sayısı ve pilot sayısı ile çarptığınızda ortaya böyle bir rakam çıkıyor.
* Peki Türkiye’de motosiklet lastiği satışları hakkında bilginiz var mı?Evet en azından bizim markamız için elbette var.
* Nasıl değerlendirirsiniz?Türkiye bu anlamda yani motosiklet bakımından sanırım henüz yeni yeni büyümeye çalışan bir ülke. Bu anlamda ileriye dönük olarak rakamların artmasını ve Türkiye’nin de önemli bir pazar olmasını bekliyoruz.
İlgilenmediğin bir lastiğin mi varMadem konu lastiklerden açıldı bu hafta öyle devam edelim. Motosikletin en hayati organıdır lastikler. Çünkü, boyu, posu, kilosu, hacmi ne olursa olsun, her motosikletin yerle tek bağlantısıdır onlar. Lastiklerimize ne kadar iyi bakar ve yol ile aralarındaki bağı ne kadar güçlendirirsek, bu o kadar güvenli bir sürüş ifade eder. Motosikletin yol tutuşu, lastiğin yola ve motorun karakterine uygunluğuna bağlı olduğu kadar, onu ne kadar tanıdığımız ve kontrol altında tuttuğumuzla da ilgilidir. ’İyi de neyini kontrol altında tutacağız yahu bu lastiğin?’ derseniz, mesela hava basıncını. Havadaki ısı değişiklikleri, motorumuzu park ettiğiniz zemin, yağış, kar gibi pek çok etken ile değişebilen hava basıncını, ideal basınç ayarında tutmak için periyodik olarak lastik havalarımızı kontrol etmeliyiz. Bazen insana işkence gibi gelebilir ama öyle düşünmeyin. Alışkanlık haline getirmeye çalışın.
Uluslararası platformda önerilen periyot, her sabah. Yani her sabah motosikletinize binmeden önce hava basınçlarını kontrol etmemizi söylüyorlar. Zor ve külfetli bir iş ama çok da haklılar. Çünkü akşam bıraktığımız motosikletin, biz sıcak yatağımızda horul horul uyurken geceyi nasıl geçirdiği konusunda en ufak bir fikrimiz olamaz. Sabah motorumuza bindiğimizde, olası değişmiş lastik hava basınçlarının bizi yolda zor ve tehlikeli durumlarda bırakması işten bile değil. Bu sebeple birer tane lastik hava basıncı ölçen küçük cihazlardan alıp, motosikletimizin ideal hava değerlerini öğrenip, sık sık lastik hava basınçlarımızı kontrol etmekte sonsuz fayda var. İdeal basınç değerlerini, pek çok motosikletin üzerinde mevcut olan çıkartmalardan, el kitapçıklarından, en kötü ihtimalle yetkili servislerden öğrenebilirsiniz.
Kenan Sofuoğlu Hollanda’da çoştu
Bu genç yaşta kalpten gidersem, sebebi kesin Kenan olacak... Geçtiğimiz hafta sonu Hollanda’daki yarış haftasını aranızda izleyenler varsa ne demek istediğimi sanırım anlamıştır. Mükemmel bir yarıştı. Kenan sezonun 5’inci yarışında da diğer yarışlarda olduğu gibi birinci sıradan start aldı. Yarış hayatına ilk Drag yarışları ile başladığı için harika bir kalkışı var Kenan’ın. Kimselere birinciliği kaptırmadan başladığı yarışta birkaç tur sonra müthiş çekişmeler yaşandı. Geçen yılın dünya şampiyonu olan takım arkadaşı Charpentier ve diğer takım arkadaşı Pitt ile girdikleri mücadele de, bir ara Kenan üçüncülüğe kadar düştü. Ancak mücadeleyi hiç bırakmayan deli çocuk birkaç tur içinde birinciliği tekrar ele geçirip, tam gaz devam etti Allah ne verdiyse... Yarışın sonuna doğru Kenan en yakın rakibinden 3,5 saniye daha hızlıydı ve finiş çizgisine ulaşan ilk pilot olmayı başardı. Böylelikle Kenan 120 puanla şampiyonadaki liderliğini korudu.