Vahap MUNYAR
Oluşturulma Tarihi: Nisan 13, 2008 00:00
7’nci fabrikasını Antalya’da açan 180 milyon dolar cirolu Olmuksa’nın Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, sebze-meyvede tek kullanımlık karton kasanın daha sağlıklı olduğunu söyledi.
Arıkan, "Tahta kasalar iyi temizlenmeden tekrar tekrar kullanılabiliyor. Bu da kanserojen aflatoksin kalıntısına bile yol açabiliyor. Buna rağmen Türkiye’de sebze-meyve kasalarının yüzde 80’i tahta" dedi.
SABANCI Holding’in International Paper’la ortak şirketi Olmuksa’nın Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, Türkiye’de sebze-meyve taşınması ve vitrine sunulmasında yüzde 80 oranında tahta kasa kullanıldığını belirterek, "Burada ciddi bir hijyen sorunu var. Çünkü tahta kasalar tekrar tekrar kullanılıyor. Bu durumda aflatoksine (kanserojen madde) yol açmayacak şekilde iyi temizlenmesi gerekiyor" dedi. Arıkan, Türkiye’de kendilerinin de ürettiği tek kullanımlık karton kasaları daha yaygın kullanmasını daha dogru bulduklarını söyledi. Arıkan, Olmuksa’nın cirosunun 180 milyon dolar olduğunu vurguladı.
6.5 KUTUDAN BİRİ: Piyasadaki 6.5 karton kutudan birinin Olmuksa ürünü olduğunu ifade eden Tuğrul Arıkan, şunları söyledi: "Üretimimizin yüzde 60’ı geri dönüşümlü kağıttan, yüzde 40’ı da ’sıfırdan üretim’ şeklinde yürüyor. Geri dönüştürdüğümüz kağıtlardan yaptığımız ambalajları asla gıda ürünlerine yönlendirmiyoruz. Kullanılmış kağıtları değerlendirerek ürettiğimiz ambalajlar tümüyle gıda dışı ürünlere dönük kullanılıyor. Buzdolabından çamaşır makinesine, küçük ev aletlerine kadar her üründe kullanılan ambalajda geri dönüşmüş kağıtları değerlendiriyoruz."
GIDA AMBALAJINDA HİJYEN: Lahmacun ve pizzadan, domates, bibere kadar tüm gıda maddelerinde ambalajın hijyen konusuna özen gösterilerek kullanılması gerektiğine dikkat çeken Arıkan, şöyle konuştu: "Gıda ürünleriyle doğrudan teması söz konusu olan ambalajlarda kesinlikle geri dönüştürülmüş kağıt kullanmıyoruz. ’Sıfır kağıt’ dediğimiz ambalaj ürünlerimiz doğrudan gıdalara dönük kullanılır. En azından Olmuksa olarak biz buna çok özen gösteririz."
DOMATES KASASI DA ÖYLE: Karton ambalajda hijyen olayının domates, biber, şeftali gibi sebze ve meyveler için de çok önemli olduğuna dikkat çeken Tuğrul Arıkan, şunlara dikkat çekti: "Meyve-sebzelerin nakliyesinde, vitrine sunumunda kullanılan karton kasalarda da geri dönüşümlü kağıt dahi kullanmayız. Çünkü, o kasalarda da gıda maddelerine doğrudan temas söz konusudur. Ancak, ülkemizde sebze-meyve taşımasında yüzde 80 tahta kasa kullanılır. Tahta kasalar kartondaki gibi tek kullanımlık düşünülmeye kalkılsa, maliyeti çok yükselir. Tekrar tekrar kullanım durumunda da tahta kasaların çok iyi temizlenmesi gerekir. Bunun yapılıp, yapılamadığı konusunda ciddi şüphelerimiz var. O yüzden biz karton kasanın yaygınlaşmasını öneriyoruz."
ÖZEL ORMAN KURAMADIK: Karton ambalaj sektörü için en önemli hammaddenin ağaç olduğunu hatırlatan Arıkan, şunları dile getirdi: "Atık kağıtların geri dönüşümüyle elde ettiğimiz hammadde konusunu iç piyasada çözüyoruz. Ancak, ’sıfır kağıt’ için tümüyle ithalat yapıyoruz. İthalatı ortağımızdan gerçekleştiriyoruz. Aslında 1999-2000 döneminde biz de Türkiye’de kendi ormanlarımızı kurmak istedik. Ancak, yetiştirdiğimiz ağaçları kesip kullanma konusunda yetkilileri ikna edemedik."
Ünal: Sebze ve meyvede karton kasaya geçelim
ANTALYA Pınarlı’daki 70 bin dönümlük alana kurulu serasını "fide ameliyathanesi"ne dönüştürüp, yıllık 40 milyon aşılı fide üretimiyle dünyada ilk sıraya oturan Grow Fide’nin sahibi Hasan Ünal, Olmuksa Genel Müdürü Tuğrul Arıkan’ın, karton kasa çağrısına şöyle destek verdi: "Domates, biber gibi sebzelerde karton kasa kullanımının ilk örneklerini verenlerden biriyim. Sağlık açısından, yani hijyen açısından düşünüldüğünde kesinlikle tahta kasa yerine karton kasa kullanılmasını öneriyorum."
İnsan için elbise neyse ürün için de ambalaj o
ANTALYA Valisi Aláaddin Yüksel, 7’inci fabrikasını Antalya Organize Sanayi Bölgesi’nde 6 milyon dolarlık yatırımla açan Olmuksa’yı şöyle değerlendirdi: "Antalya’nın sebze-meyve konusunda ağırlığı ve öncülüğü ortada. Sadece domates, biber ve salatalık cirosu 300 milyon doların üzerinde. Ambalajın iyi ve sağlıklı olması, ürünlerin albenisini artırıyor. Giydiği elbise nasıl ki insanı farklılaştırabiliyorsa, ambalaj da ürünler için elbise işlevi görüyor."