Güncelleme Tarihi:
1) Okul başarısıyla oyun arasında bir ilişki var mı?
Çocuklar oyunla sosyalleşir, duygusal olgunluklarını geliştirirler. Bir araştırma, okul başarısının çocukların yaşıtları ve büyükleriyle pozitif ilişki kurmasında saklı olduğunu söylüyor. Pozitif ilişki sosyal becerinin gelişmesiyle oluşurken, temel taşlar oyunla atılıyor.
2) Çocuk oyunla ne öğreniyor?
Sözlü ve sözsüz iletişim becerileri, paylaşmayı, kendi sırasını beklemeyi, müzakere yeteneğini ve başkalarının duygularını anlamayı öğreniyor.
3) Çocuklar gündelik yaşam deneyimlerini oyunla nasıl anlatır?
Evde, okulda, mahallede karşılaştıkları kişilerle ilişkilerini oyun içinde tecrübe ederler. Başkalarının isteklerinin önemini, kendi ihtiyaçlarını söylemeyi oyun içinde deneyimlerler. Tıpkı evcilik, okulculuk oyunlarındaki gibi.
4) Kurallar ve sınırlar oyunda öğrenilir mi?
Elbette, çocuklar oyun sayesinde kurallar, kendi sınırları konularındaki çelişkilerle başkalarının bakış açılarını tecrübe ediyorlar.
5) Çocuk oyunda sürekli şeker, dondurma yemek istiyorsa nasıl davranılmalı?
Çocuk yasaklanan olay ya da eşyayı oyuna ekleyerek onunla ilgili sorununu telafi ediyor. Şeker, çikolata hayatında yasaklandıysa, oyunda bol bol ondan yiyor olabilir. Böyle bir durumda aileler, yasakla ilgili kendi gündemini yeniden gözden geçirmeli.
6) Çocuk oyunda doktorculuk oynuyorsa bu ne anlama gelir?
Çocuk korkutucu ya da hoşuna gitmeyen olayı mesela iğne olmayı tekrar tekrar oynayarak duygusal ifadesini kontrol etmeyi deneyimliyor.
7) Oyunda ‘kötü çocuk’ diye oyuncağına kızıyorsa?
Gerçek olmayan bir karakter yaratıyor demektir. Mesela çocuk yemek öncesi ellerini yıkamayan oyuncak ayıyı ‘kötü çocuk’ diye adlandırıp azarlıyorsa gerçek hayatta yaşayabileceği bir olay üzerinden güç kazanmaya çalıştığı anlamına geliyor.
8) Sokakta oynanan köşekapmaca gibi ekip oyunlarının ne tür yararları olabilir?
Yaşı büyüdükçe çocuk hangi alanlarda daha iyi ya da kötü olduğunu görüp kendi kapasitesi hakkında fikir sahibi oluyor. Eğlenmenin yanı sıra şöyle bir sonuç da çıkabiliyor: Top atmada daha iyi, koşuda yavaş gibi.
9) Oyunun ince ve kaba motor gelişimine bir faydası var mı?
Oyun, ince ve kaba motor gelişimiyle beden farkındalığına yardımcı. Oyun hamuru, makas, tebeşir, bloklarla ince motor gelişimine katkıda bulunurken, koşma, atlama, yakalamaca kaba motor hareketlerin gelişmesini sağlar.
10) Oyun yaratıcılığı artırır mı?
Oyun çocuğun yaratıcı ve hayal dünyası gelişimini destekler. Çünkü oyun çocuğa her tür riski rahatça alabileceği bir çevre sunar. Kalem uçak olur, sopa telefon. Bu yüzden aile, çocuğun yaratıcılığını geliştiren basit oyuncakları tercih etmeli. Konuşan, ağlayan bebekle çocuğun hayal dünyası çok gelişmez.
PROBLEM ÇÖZME YETENEĞİ OYUNLA GELİŞİR
11) Oyunla problem çözme yeteneği arasında bir ilişki var mı?
Problem çözme yeteneğinin temelleri oyunla atılır. Oyunda hayal gücünü kullanabilen çocuğun yaratıcılığı gelişirken, problem çözme becerileriyle performansı da olumlu etkilenir.
12) Peki ya dil gelişimi?
Oyun, dil gelişimi ve düşünme becerilerini geliştiriyor. Çocuk, oyunun içinde karakterleri konuşturuyor.
13) Oyunla yeni bir şey de öğrenir mi?
Evet. Çocuk oyunda günlük hayatta öğrendiklerini tecrübe etmekle kalmıyor, aynı zamanda yeni şeyler de öğreniyor. Örneğin annesi gibi yemek pişirmeyi deneyimlediği gibi, üç bloğu dizerek “bak üçgen yaptım” diyebiliyor.
14) Babasıyla güreşen çocuk oyununun bir anlamı var mı?
Oyun sınırlar ve saygıyı öğrenmek için de bir fırsat. Babasıyla güreşen çocuk, kendi beceri ve kuvvetini, bunun kendi çevresinde yarattığı etkiyi deneyimliyor.
15) Cinsiyetine uymayan bir oyun oynuyorsa bu bir alarm olarak mı algılanmalı?
Çocuk özellikle 4 yaş civarı yeni kimlikleri dener. Burada çocuğu belli bir oyuncağa yönlendirmeye çalışmak sorun yaratır. Erkek çocuğun bebekle oynaması şefkat, yeni gelen kardeş konularını anlamaya çalışması gibi iyileştirici güce sahip. Cinsel kimlik ayırmadan hem erkek hem kız çocuğa araba, bebek gibi oyuncaklar verilmeli. Hangileriyle oynayacağına o karar vermeli.