100 yıldır yarışan lastik

Güncelleme Tarihi:

100 yıldır yarışan lastik
Oluşturulma Tarihi: Ekim 24, 2007 00:00

Geçtiğimiz haftalarda Fransa’da gittiğim SuperBike yarışında, Pirelli’nin dev çadırında yorgunluk giderirken, SuperBike organizasyonunda takımların lastik seçimleri ile ilgili yetkililerle biraz sohbet etme imkanı buldum.

Yığınla lastiğin olduğu pit alanında, hani bizim dönüp de bakmayacağımız ahı gitmiş vahı kalmış kullanılmış lastikleri panter gibi koruyan, mümkünse dokunulmasına bile izin vermeyen Pirelli çalışanlarının neden böyle davrandıklarını da bu tatlı sohbetler esnasında anladım. Kullanılmış lastik deyip geçmeyecekmişsin! Adamlar zaten o kullanılmış lastikler üzerinden edinecekleri bilgiler için 100 yıldır motorsporlarına dünyanın yatırımını yapıyorlar. Evet yanlış duymadınız. Pirelli’nin motorsporlarına girişinin bu yıl 100’üncü yılıymış. İşte çadırdaki sohbetten bir kuple size..

Pirelli motorsporlarında bu sene 100’üncü yılını kutladı. Bu konuda söylemek istediğiniz bi şey var mı?

Pirelli nin motorsporları alanındaki varlığı 1907 yılında yapılan Paris-Pekin rallisine dayanıyor. Tam 100 yıldır ralli, pist ve motosiklet yarışlarında ve organizasyonlarında her zaman liderliği üstlenmiştir. Superbike’ye sponsorluğumuz ise 2004 yılında basladı. Bu yıl 4 sezonumuzu başarıyla bitirdik. Ama şunu da belirtmem gerekir, Superbike’de tek marka sponsorluğumuz başlamadan önce, 2003 yılında da kürsüde gene Pirelli olarak yer almıştık. Yani 2003 ylında da şampiyon olmustuk.

Takımlar lastik secimlerini nasıl yapıyorlar?

Her yarış öncesi, o yarışa hangi çözümleri getirdiğimizi açıklarız. Development teams (Geliştirme takımı) tabii ki tüm çözümleri önceden test ederler. Bahsettiğim gibi, development teams motosiklet üreticileri tarafından seçiliyor. Onlar organizasyon grubuna hangi takımın development takımı olduğunu söylüyorlar. 2007’de takımlar Ducati Xerox, Suzuki Alstare, Honda Hannspree, Kawasaki PSG-1, Yamaha Motor Italia’ydı. Her sezon Superbike için yeni çözümler oluşuyor ve onları test etme fırsatı bulamamış takımlar oluyor. Normalde, bir önceki sezonun kazanan lastiği ve geçen sezonun en çok kullanılan lastiği ve yeniler olur. Çünkü böylelikle anında karşılaştırma yapabilirler. Geçen yılki lastiğin özelliklerini zaten biliyorlar. Cuma sabahı serbest testlerle lastikleri ve aralarındaki farkları anlamaya başlarlar. Motosikletin set up’ı için en azından sabah ki testlere ihtiyacları vardır. Böylece hangi lastiği kullanacaklarına yavaştan karar vermeye başlarlar. Cuma sabahı testlere başlarlar ve turlarını atmaya başlarlar. Hala qualifying tyres kullanırlar. Qualifyers, super pole da en iyi sonucu vermek üzere tasarlanmıştır. Yani sadece ısınma turu ve zamanlı turlarda. Asıl yarış lastikleri ise yarış boyunca en iyi performansı verir. Cuma gününün sonunda takımlar ve sürücüler motosikletin setup’ına daha oturmuş olurlar ve hangi lastiği kullanacakları konusunda fikir sahibi olurlar. Cumartesi sabahı Superpole için 2. Qualifying testleri yapılır. Bu kısmın sonunda öğleden sonra için bir turları daha kalır.Cumartesi öğleden sonra kalan serbest testi de yaparlar.Yani temel olarak Cuma ve Cumartesi gününün yarısında hangi lastiğin onlar için en iyisi olduğuna karar verirler. Softer solutions (Yumuşak hamurlu) lastikler genelde daha çok tercih edilir. Genelde aradıkları yol tutuşu oluyor. Eğer motosiklet in setup’ı iyi kurulmamışsa en yumuşak lastiği kullanmaları biraz zor olacaktır. O zaman lastik çok daha çabuk biter. Cumartesi öğleden sonra uzun tur atarlar. Hangi lastiği kullanacaklarına artık karar vermiş olurlar. Bu sefer yarışı tam anlamıyla çıkarmak için 3-4 tur değil 12-15 tur atarlar. Bu tür testlerin sonucunda Pazar günü olacak yarıştaki performanslarından az çok emin olacaklar.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!