OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 24, 2005 00:00
HORMON tartışmaları yüzünden zor kış geçiren tavuk üreticileri, ilk kez mangal sezonunu 30 bin ton stokla açmak zorunda kaldı.Yılda 1.6 milyar dolarlık üretim yapan piliç üreticileri talebin canlanmasıyla yüzde 40 oranında düşen fiyatları, yeniden eski seviyesine çekmeye çalışıyor.YILDA 1.6 milyar dolarlık üretim gerçekleÅŸtiren tavukçuluk sektörü, ilk kez bu yıl mangal sezonunu 30 bin ton stokla açmak zorunda kaldı. Hormon tartışmaları yüzünden kış aylarını stoÄŸa çalışarak geçiren tavuk üreticileri, talebin canlanmasıyla birlikte, yüzde 40 oranında düşen fiyatları yeniden ekim ayı seviyesine çekmeye çalışıyor.950 BÄ°N TON: Türkiye’de kanatlı et pazarında yılda 950 bin ton üretim gerçekleÅŸtiriliyor. Bunun 50 bin tonunu hindi, 60 bin tonunu köy tavuÄŸu geri kalan 840 bin tonu da piliç eti oluÅŸturuyor. Sektörde, 10 bin kümes ve 76 kesimhanede üretim yapılıyor. Ãœretimin yüzde 85’ini ise 18 firma gerçekleÅŸtiriyor. 20 yıldır Türkiye’de piliç üretimi gerçekleÅŸtiren Taylandlı Charo and Pokhand (CP) Group, 105 bin tonluk üretimle, pazardan yüzde 12’lik pay alıyor. CP Tavuk’u 90 bin tonluk üretimle Banvit izliyor. Banvit’in yüzde 10 pazar payı bulunuyor. Yılda 85 bin ton üretim gerçekleÅŸtiren Bey Piliç’i, 70 bin tonluk üretimle Åžen ve Er Piliç izliyor. Ayrıca, Köytur, Pak, Åžeker, Ak, Emre ve ÖrdekçioÄŸlu da önde gelen piliç üreticileri arasında yer alıyor. SABANCI KIZDIRDI: Hormon tartışmalarının ardından pazara giren Sabancı Grubu’nun, ürettiÄŸi Ömür ve Afiyet marka ürünlerde ‘saÄŸlıklı piliç bulundu’ sloganını kullanması, pazarın daha da gerilmesine yol açtı. Ömür’ün ambalajlarında, ‘Avrupa BirliÄŸi ülkelerinde yasaklanmış hiçbir katkı maddesi içermez. Çok daha saÄŸlıklı. Ä°lk kez sizin açacağınız özel ambalajıyla Türkiye’de ilk ve tek’ gibi ibareleri kullanması, diÄŸer piliç üreticilerinin tepkisine yol açtı. Ömür’ün kampanyası, hormon iddiaları yüzünden satışların düştüğü sektörde, ‘haksız rekabet’ tartışmalarını da alevlendirdi. BREZÄ°LYA’DA 50 SENT: 17 tavuk üreticisinin kurduÄŸu SaÄŸlıklı Piliç Bilgi Platformu’nun BaÅŸkanı olan Pak Tavuk Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Zuhal DaÅŸtan, canlı tavuk maliyetinin Türkiye’de yüksek olmasından yakınıyor. DaÅŸtan, ‘Türk tavuk üreticileri, mısıra 3 kat daha fazla ödemek zorunda kalıyor. Bu da, Brezilya’da 50 sent olan canlı tavuk maliyetinin Türkiye’de 1.4 doları bulmasına neden oluyor’TÃœRKLERÄ°N TERCÄ°HÄ°: Türklerin beyaz etteki tercihinin but ve kanatta yoÄŸunlaÅŸtığına dikkat çeken Zuhal DaÅŸtan, ‘Amerikalılar, obezite yüzünden tavuÄŸun butuna hiç dokunmuyor. Sadece, göğüs kısmını yiyiyor. But kısmını, Rusya’ya çok düşük fiyatla satıyor. Avrupa’da da en fazla tavuÄŸun beyaz kısmı tercih ediliyor’ dedi.90 kuruÅŸluk zarar bitti, kár baÅŸladı HORMON iddialarının ortaya atılmasının ardından üst gelir grubu tüketicilerin tavuktan balığa, alt gelir grubunun da sebzeye kaydığını söyleyen CP Tavuk’un BaÅŸkan Yardımcısı Nezih Gencer, ‘Talepteki daralmanın ardından tavuk fiyatlarında yaÅŸanan düşüş, alt gelir gruplarını yeniden tavuÄŸa yöneltti. Bu dönemde, tavuk başına zararımız 90 kuruÅŸa ulaÅŸtı. Mangal sezonunun baÅŸlamasıyla birlikte fiyatlar bir parça yükseldi ve yeniden kár etmeye baÅŸladık. Åžu anda tavuk başına düşen kár marjı, 30 kuruş’ dedi.Dünyanın en pahalı mısırını kullanıyoruzBANVÄ°T Genel Müdür Yardımcısı Ömer Görener, Türkiye’de mısır fiyatlarının yüksek olmasından yakınarak, ‘Dünyanın en pahalı mısırıyla piliç üretmeye çalışıyoruz. ABD ve Brezilya’da mısırın tonu azami 90 dolar olmasına karşın, Türkiye’de maliyet 280 dolara çıkıyor’ dedi. Ton başına 26 dolar ihracata yetmiyorBEYAZ Et Sanayicileri ve Damızlıkçılar BirliÄŸi Genel Sekreteri Yüce Canoler, ihracata ağırlık verilmesi gerektiÄŸini söyleyerek, ‘Amerika’da üreticileri, ton başına 900 dolar destek alıyor. Bu destek Türkiye’de 26 dolara düşüyor. Bu da Türk tavukçularının yurt dışında rekabet ÅŸansını ortadan kaldırıyor’ dedi.Ambalajlısı pahalı geliyor, koklamayı ortadan kaldırıyorTÃœRKÄ°YE’de yılda gerçekleÅŸtirilen 950 bin ton üretimin yüzde 84’ü ambalajsız olarak satılıyor. Bu da, Türk tüketicilerin tavuÄŸun bayat olup olmadığına koklayarak karar vermesine yol açıyor. Ayrıca, yüzde 30’a ulaÅŸan fiyat farkı da ambalajsız ürün tercihinde önemli rol oynuyor. Yazın kanat, pirzola kışın but satılıyorPÄ°LİÇ tüketiminin yüzde 40’ı, mangal sezonunun baÅŸladığı yaz aylarında gerçekleÅŸiyor. Bu aylarda, pirzola, but ve kanat satışlarında yüzde 70’e varan artışlar kaydediliyor. Kış aylarında ise pirzola ve kanat satışlarında önemli düşüşler yaÅŸanıyor. Â
button