Dijital pazarlama uzmanı Nihan Çumurlugil'e sorduk: Sizin iş hep Facebook, Twitter mı?

Güncelleme Tarihi:

Dijital pazarlama uzmanı Nihan Çumurlugile sorduk: Sizin iş hep Facebook, Twitter mı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 25, 2016 15:37

Nihan Çumralıgil dijital pazarlamanın inceliklerinden bahsederken Facebook'u Twitter'ı dilinden düşürmedi. Bu sosyal ağların alametifarikası nedir, ince ince, sabırla anlattı.

Haberin Devamı

Son yıllarda bir "dijital çok önemli" denilip duruluyor. En kısa haliyle, dijital pazarlama nedir ve neden önemlidir?

İnsanların hayatının büyük bir kısmının internette geçtiğinin bilincindeyiz. Bu yüzden pazarlamacılar olarak, online her mecrada ürününüzü görünür kılıp, vermek istediğiniz mesajları doğru şekilde vermek olarak açıklayabiliriz. İnsanların bilgiye ulaştığı bir numaralı kanalın online olduğunu düşündüğünüzde, hem keşfetme hem de araştırma anında sizin kontrolünüzde olan içerikler ve iletişim diliyle, onların karşısına çıkmak dijital pazarlamanın temeli.

 

Sizin için hep Facebook, Twitter mı? Nelere hakim olmak gerekiyor?

Kesinlikle Facebook ve Twitter kendi başına yeterli değil. Bu iki mecrada var olmak zorundasınız ama buna ek olarak Instagram, Youtube vs. diğer sosyal mecralar ve tüm online dünya aslında dijital pazarlamanın alanına giriyor. Native advertising’den, sponsorlu blog ve vlog içeriklerine, Youtube dışındaki video kanallarından Buzzfeed klonu web sitelerine kadar her yerde var olmak gerekiyor. Tüm bunların yanında kullanıcılar tarafından içerik üretilen sözlük benzeri birtakım mecralardaki konuşmaları da yönlendirmeye kadar gidiyor dijital pazarlama. Yani bir web browser üzerinden veya mobil bir uygulama ile ulaşılabilen her mecrada, hedef kitleye uyumlu; doğru yerde, doğru zamanda, doğru şekilde bulunmak gerekiyor. Bu da dijital ortamda sizinle ilgili çıkan sesleri sürekli dinleyip, orkestra yönetmeye benzer şekilde yönlendirmeyi gerektiriyor.

 

Haberin Devamı

Dijital Pazarlama Uzmanı ne yapar, mesela bir günü nasıl geçer?

Benim dijital pazarlama ve dijital reklam olarak iki şapkam var. Öncelikle kendi hedeflerimiz doğrultusunda bir ajanda belirleyip, bu ajandanın online gündemle uyumlu olarak ilerlemesini sağlamaya çalışarak geçiyor günlerim. Zamanımın çok büyük kısmı havayı koklayarak, sektörü, rakipleri, kanaat önderlerini dinleyerek, hem lokal hem global trendleri takip ederek geçiyor. Şirketin farklı fonksiyonlarını dijital olarak destekleyebileceğim farklı fırsatlar yaratmaya çalışıyorum.

 

Haberin Devamı

Ne zamandır bu sektördesin?

3 seneyi aşkın zamandır Dijital Pazarlama yapıyorum ama önceki iş deneyimlerim de e-ticaret sektöründeydi. Hep dijital pazarlama fonksiyonunu yerine getirmiyorsam da aslında 2004’ten beri online sektördeyim.

 

Genelde tek mi çalışır, yoksa bir ekip mi vardır?

Şirketin yapısına göre değişiklik gösterebiliyor. Bazı şirketler sosyal medya yönetimi, reklam planlama ve satın alma vs. gibi farklı fonksiyonları kendi ekipleriyle yapıyorlarsa daha büyük ekiplerle, ajanslara outsource ediyorlarsa daha küçük ekiplerle çalışıyorlar. Ama outsource edildiği durumlarda da zaten ajansınız, şirketinizin bir departmanı gibi çalışmak durumunda olduğu için her gün çok fazla insanla çalışıyor oluyorsunuz.

 

Haberin Devamı

Dijital Pazarlama Uzmanı kariyer olarak neyi hedeflemeli?

Çok yeni bir meslek dalı olduğu için belirli bir kariyer hedefi koymak çok zor. Türkiye’de dijital pazarlama alanında çok fazla üst düzey yönetici, kemik kadro vs. bulmak zordur. Birçok pozisyon da yeni yaratılmış ve halihazırda evriliyor. Bu yüzden, öncelikle “dijital pazarlama yapacağım” demek yerine, dijitalin hangi kolunda yer alacağınıza göre bir hedef koymak lazım. Şirket veya title hedefleyebilirsiniz ama sonucunda hayal ettiğiniz şeyin o olmadığını görebilirsiniz. Bu yüzden fonksiyon olarak ne yapacağınıza dair net bir vizyonunuz olması, başarınızı hız ve yenilikçi yaklaşımla ölçmek bana daha sağlıklı geliyor.

 

Haberin Devamı

Aynı zamanda blogger'sın. Bunun işin için sağladığı avantajlar var mı?

Mutlaka. Dijital PR fonksiyonunu da yerine getirdiğim ve güzellik sektöründe blogger ve vloggerlar çok önemlli olduğu için, bu kişilerle hem kişisel ilişkim olması hem de bir markanın online kanaat önderlerinin kalbine dokunmak için neler yapması gerektiği konusunda avantaj sağladığımı düşünüyorum. En basitinden, bir proje fikri geliştirirken “bu proje bana gelse nasıl karşılardım?” diye düşünüp ona göre yol haritası çizebiliyorum.

 

İş ve blogu bir arada yürütmek zor mu, yoksa ikisi birbirini besliyor mu?

İnanılmaz zor. Özellikle benim gibi yazmayı seven bir insan için çok çok zor. Uzun uzun yazmak, araştırmak istediğim bazı konular için zaman bulamamaktan şikayetçiyim. İşimi çok sevdiğim için işe öncelik vermeyi seçtim ama bazen daha çok zaman ayıramadığım için üzülüyorum. Ama tabi ki güzel yanları da var. Çalıştığım sektör güzellik sektörü olduğu için kariyerim beni blogger olarak da besliyor.

 

Haberin Devamı

İyi bir blog yazarı olmak ve blogun daha geniş bir kitleye ulaşması için neler yapmak gerekiyor?

Her işte olduğu gibi hedef kitlenizi iyi belirlemek gerekiyor. Sizi kim okuyorsa değil, kimin okumasını istiyorsanız ona göre yazmak gerekiyor, bu şekilde motivasyonunuzu sağlıyorsunuz. Ayrıca çok fazla okumak ve aşırı meraklı olmak da lazım. Herkesin söylediğini yeniden söylemek yerine, farklı olmaya özen göstermek lazım. Ayrıca sizin blogunuza gelen kişilerin aklında kalacak bir tarzınız olmalı. Bir yazınızı okuduktan sonra mutlaka yeniden sayfanıza gelmelerini sağlayacak şekilde akıllarında kalmalısınız. Herkese hitap etmek yerine, konuşmayı sevdiğiniz kişilerin sürekli sizi okumalarını sağlayacak bir tarzınız olmalı.

 

Bu sektöre girmek isteyen biri ne yapmalı?

Genelde ajanslar veya e-ticaret siteleri ile başlıyor dijital pazarlama deneyimi. Üniversitelerde yeterince odaklı eğitimler henüz mevcut değil. Yani tıp okuyup doktor olmak gibi ilerlemiyor kariyeriniz. Ben olsam elimden geldiğince çok eğitime katılır, Google sertifikalarının peşine düşer, global trend raporlarını, dijital pazarlama sitelerini takip eder ve mutlaka yaratıcılığımı üst seviyeye taşımaya çalışırdım. Açıkçası dijital pazarlamanın özü farklılaşabilmekten geçiyor. Kendiniz ne kadar geniş bakabiliyorsanız, markanın da jet hızıyla değişen trendlere en hızlı şekilde ayak uydurmasını sağlayacak esnekliğe kavuşması açısından o kadar iyi oluyor.

 

Röportaj: Erkmen Özbıçakçı

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!