Güncelleme Tarihi:
Tüm dünyanın akımına kapıldığı dijitalleşmenin en çok etkilediği alanlardan biri eğitim. Artık, klasik yüz yüze eğitimlere alternatif olarak düşünülen uzaktan online eğitimler giderek yaygınlaşıyor. İnsanlar, oturdukları yerden, öğrenmek istedikleri herhangi bir konudaki eğitime rahatça ulaşabiliyorlar. Eren Bali ve Oktay Çağlar’ın Türkiye’de tohumlarını attıkları ve daha sonra Gagan Biyani’yi de aralarına katarak büyüttükleri Udemy, Türkiye’den çıkan en önemli online eğitim girişimlerinden biri. Udemy, eğitim almak isteyenlerle eğitim vermek isteyenleri buluşturan bir platform. Yani, platformun müşterileri hem öğrenci hem de eğitmenler. Eğitmenler, uzman oldukları konularla ilgili video veya yazılı içeriği platformda paylaşıp satabiliyor. Öğrenciler de öğrenmek istedikleri derslere 12 dolardan başlayan ücretler karşılığında online olarak ulaşabiliyorlar. Ayrıca, platformda eğitmenlere soru sorma özelliği, kod yazma aracı, test gibi fonksiyonlar da bulunuyor. Böylece, eğitmenler verdikleri kurs karşılığında belli bir ücret kazanmış oluyor, öğrenciler de istedikleri eğitime ulaşmış oluyor. Bugün değeri 1 milyar dolara ulaşan Udemy’i, 10 milyondan fazla öğrenci kullanıyor, platformda 80 farklı dilde 40 binden fazla eğitim bulunuyor. Eğitimler arasında kod yazma kurslarından, yoga derslerine, yüzme kurslarından gitar derslerine kadar çok geniş bir kapsamda içerikler bulunuyor.
57 YATIRIMCI REDDETTİ
Merkez ofisi ABD’nin Silikon Vadisi’de bulunan Udemy’nin Türkiye’deki ofisi ODTÜ Teknokent içinde yer alıyor. Bu ofiste görüştüğümüz Udemy Türkiye Ülke Müdürü Mustafa Demir, şirketin bugünkü değerine ulaşmasının hiç de kolay olmadığını anlatıyor. Şirket ilk olarak 2006’da kuruluyor. Ancak, yeterli yatırım bulunamadığından bir türlü hedeflenen başarı yakalanamıyor ve kapatılıyor. Bunun üzerine iki ortak ABD’ye gidiyor. Burada, bir yandan farklı bir şirkette çalışırlarken bir yandan da Udemy nasıl tekrar canlandırılır diye kafa yoruyorlar. Bu sırada üçüncü ortak Gagan Biyani ile tanışıyorlar ve şirketi 2010’da ABD’de tekrar kurup yatırımcı aramaya başlıyorlar. Ancak, başvurdukları 57 yatırımcı kendilerini reddediyor. Buna rağmen fikre çok inanıyorlar ve yılmadan devam ediyorlar. Sonunda 50 bin dolarlık ilk yatırımı almayı başarıyorlar ve gerisi de çorap söküğü gibi geliyor. Çünkü, bir yatırım diğerlerini de tetikliyor. 50 bin, 100 bin derken sonunda 1 milyon dolarlık yatırım buluyorlar. Bugün şirketin ABD, Türkiye ve İrlanda’daki ofislerinde toplam 250 civarında kişi çalışıyor.
ÖĞRENCİ GETİREN DAHA ÇOK KAZANIYOR
Udemy’nin en önemli özelliklerinden biri eğitmenlere para kazandırması. Ders açmak isteyen bir eğitmen önce Udemy’nin sitesinden başvuru yapıp, uzman olup olmadığını doğrulatmak zorunda. Bunu geçenler kursunu platforma ekleyebiliyor. Kurs ücretsiz veya paralı olabiliyor. Fiyatı eğitmen belirliyor. Eğer eğitmen veya Udemy, pazarlama için bir şey yapmıyorsa, kazanç iki taraf arasında yarı yarıya paylaşılıyor. Eğitmen, dersinin promosyonunu kendisi yaparsa ve platforma öğrenci kazandırırsa gelirin yüzde 97’si eğitmene yüzde 3’ü Udemy’e gidiyor. Eğitmen promosyonu Udemy’nin yapmasını isterse gelirin yüzde 75’i Udemy’nin oluyor, yüzde 25 eğitmene kalıyor.