Deniz TÜRSEN - dtursen@huriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Aralık 05, 2015 18:34
Onlar, Dijital Dönüşüm Başkanı olarak tanımlanıyor. Sorumluluk alanları ise çok geniş. Hem gelir artırıcı dijital fikirler bulmak hem müşteri ile ilişkileri yürütmek hem de kârlılığı ve verimliliği arttırmak.
2000’li yılların başlamasıyla beraber bilişimle alakalı iki pozisyonun giderek daha çok önem kazandığına tanıklık ettik. Bunlar, bilişimden ya da teknolojiden sorumlu başkan anlamına gelen CIO (Chief Information Officer) ve CTO (Chief Technology Officer) idi. CIO’lar, şirketlerin IT departmanından sorumlu kişiler olarak kabul edildi. Kurumların teknolojik vizyonlarının geliştirme sorumluluğu ise CTO’lara bırakıldı. Teknolojinin yanı sıra önem kazanan bir başka alan da
dijital pazarlama oldu. Satış-pazarlama ikilisinin birbirlerinden ayrılmasının ardından pazarlamanın başına geçen CMO’lar (Chief Marketing Officer) artık pazarlamanın dijital tarafını da düşünmek zorundaydı.
Şirketlerin bir yandan teknik anlamda dijital dünyaya adapte olurken diğer yandan da bunun pazarlama tarafını planlamak zorunda olmaları yeni bir ihtiyaç doğurdu. Tüm bu işlerin sorumluluğunu üstlenecek yöneticilere ihtiyaç vardı. Üstelik bu kişilerin hem bilişim teknolojilerini bilmesi hem de pazarlama, strateji geliştirme, finans alanlarında deneyimli olması gerekiyordu. Böylece 2010’lu yıllara gelindiğinde
CDO (Chief Digital Officer) pozisyonu ortaya çıktı.
Sorumlulukları Neler?CDO Turkey İcra Kurulu Başkanı Bülent Kutlu, ‘Dijital Dönüşüm Başkanı’ olarak tanımladığı CDO’ların, 3 temel sorumluluğu olduğunu belirtiyor. Bunlardan ilki gelir arttırıcı dijital fikirler bulmak ve bunları uygulamaya koymak. Örneğin, bir fast-food şirketine ait restoranlarda yoğunluğun azaldığı saatleri tespit etmek, bu saatler arasındaki müşteri yoğunluğunu arttırabilmek için çeşitli kampanya fikirleri bulup uygulamaya koymak ve bunların sosyal medyadan duyurulmasını sağlamak bir CDO’nun sorumluluğunda.
CDO’ların ikinci görevi müşteri ilişkileri ile ilgili. “Müşterim kim, neyi sever, ne gibi sıkıntılar yaşıyor; bunları aşmak için ne gibi çözümler üretebiliriz, müşteriler hizmet veya ürünlerimizden nasıl faydalanıyor?” gibi soruların cevabı CDO’lar için kritik önem taşıyor. Çünkü, bu cevaplar CDO’ların yeni fikirler üretmesine yardımcı oluyor.
Amaç VerimliliKÜçüncü görev ise kârlılığı ve verimliliği arttıracak çözümler bulmak. Örneğin, bir fabrikada üretilen bin 500 adet ürünün 500’ü hatalı olduğu için çöpe gidiyorsa, hatalı ürünlerin sayısını azaltmak hem verimliliği arttırır hem de maliyeti düşürür. Bunu sağlayacak dijital çözümleri bulmak CDO’nun görevidir.
CDO’lar tüm bu görevleri yaparken CMO ve CIO ile birlikte hareket etmesi gerekiyor. Ancak şirketi hedeflerine ulaştıracak
dijital fikirleri geliştirmek, bu fikrin uygulamaya konma aşamasında bilişim departmanı ile pazarlama departmanının birlikte hareket etmesine liderlik etmek CDO’nun işi.
Türkiye’de şimdilik dijital direktörCIO’lar, mevcut görevlerinde diğer iş birimlerinden gelen talepleri karşılamak için destek fonksiyonunu yürütüyorlar. Yani, yeni bir iş oluşturmak gibi bir sorumlulukları bulunmuyor. Ancak, Bülent Kutlu’ya göre şirketlerin dijitalleşme sürecinde verilecek ek sorumluluklar ile CIO’lar, CDO’lara dönüşebilir. Bunu yanında, Türkiye’de şuan unvanı CDO olmadığı halde, bir CDO’nun sorumluluklarını üstlenen yöneticiler de var. Bunlar arasında, dijital stratejist, dijital aktiveteler direktörü, dijitalleşmeden sorumlu direktör gibi unvanlar bulunuyor.