Deniz TÜRSEN - dtursen@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 21, 2015 18:22
Arkas Holding’de oryantasyon için geliştirilen oyun, hem yeni hem de tecrübeli çalışanların şirketin farklı alanlarını tanımasını sağlıyor.
Personel sayısı çok, farklı sektörlerden bir çok şirketi çatısı altında toplayan holdinglerin çalışanları, işin doğası gereği işyerlerinin kendileriyle ilgili olmayan bölümlerine ve grup şirketlerine yabancı kalırlar. Bu şirketlerde uzun yıllar çalışanlar bile, kendi bölümleri veya beraber iş yaptıkları bölümlere odaklandıklarından, bunun dışındaki alanların neler yaptığını pek bilmezler.
Bünyesinde 60’ın üzerinde
şirket bulunan
Arkas Holding’de geliştirilen iş ve strateji simülasyon oyunu ‘A Game’ ile bu sorun hafifletiliyor.
Oyun, özellikle Arkas’a yeni giren çalışanların şirketteki ticari işleyişi öğrenmeleri, acenteciliği kavramaları, şirket hakkında temel bazı bilgileri öğrenmeleri ve oryantasyon sürecinde rehberlik etmesi için oluşturulmuş.
Fikir çalışanlardan A Game, 2013’te oluşturulan ‘gelişim projeleri’ ekiplerinden birinin fikri. Gelişim projeleri kapsamında, öncelikle şirket içindeki görevleri ithalat-ihracat ile alakalı dörder kişilik 8 ayrı ekip oluşturulmuş. Bu ekipler, Arkas’ın büyümesine katkı sağlayacak ya da yaşanan sorunları çözebilecek 8 farklı proje ile görevlendirilmiş. Projelerde görevli çalışanlar, online platform, kitap, işgücü planlama, çalışma verimliliği gibi kategorilerde toplam 58 öneride bulunmuş.
Arkas Holding İK Müdürü Selin Saydam, bu sekiz projeden birinin ‘A Game’in ortaya çıkmasına ön ayak olduğunu anlatıyor. Aslında proje, bir iş similasyonu görevi. Amaç, Arkas Akademi’ye katkı sağlamak ve işe yeni başlayanlara yönelik meslek eğitimlerinde yeni bir sınıf içi model tasarlamak. Projeyle görevlendirilen ekip ise, yönetime yaptığı sunumda, işin nasıl yapıldığını anlatan bir simülasyon yerine, ‘hepimiz genciz, oyun oynamak istiyoruz’ demişler ve ‘A Game’i kurgulamışlar. Oyunu yaratan ekipte Gaye Mel Tomas (Arkas Denizcilik İstanbul Risk Analizi ve İş Geliştirme Uzmanı), Meltem Birgen (Hapag-Lloyd Denizaşırı ve Nakliyat-İstanbul Satış Sorumlusu), Erdem Atmaca (Hanjin Türkiye Operasyon Müdür Yardımcısı) ve Türker Erinç (Hapag-Lloyd Hamburg
Avrupa Operasyon Destek Müdürü) bulunuyor.
Soruyu bilen oyuna başlıyorİkişer kişilik dört ekipten kimin oyuna önce başlayacağı iki yöntemle belirlenebiliyor. Birinci yöntem, ellerindeki halatlarla kendilerine gösterilen denizci düğümünün aynısını en kısa zamanda atabilmek. İkincisi ise klasik ‘en büyük zarı atan başlar’ kuralı. Oyuna girebilmeleri ve görev kartlarını alarak ilerleyebilmeleri için Arkas’ın farklı alanları ile ilgili soruları bilmeleri gerekiyor. Sorular, Arkas Akademi eğitmenleri tarafından hazırlanıyor. Kartlarda yazan ve herkesin öğrenebilmesi amacıyla takımdan birinin sesli olarak okuduğu sorular tüm Arkas şirketleri ve bölümleri hakkında olabiliyor. Örneğin, çalışanlar, ‘Arkas müzik grubunda çalınmayan müzik aleti hangisidir?’ gibi bir soruyla karşılaşabiliyorlar. Soruların zorluk dereceleri de var. Oyun içindeki asıl hedef soru kartlarını hızlıca bitirmek ve görevi en kârlı şekilde sonuçlandırmak. Görevler, yükün bir noktadan alınıp, Arkas hattını kullanarak başka bir limana taşınması şeklinde oluyor. Görev tamamlanınca, kartın üzerinde belirtilen para da ekibin oluyor.
Tecrübeliler de öğreniyor
Saydam, yeni işe giren çalışanların oryantasyon sürecinin 5 gün olduğunu ve A Game’in sonuncu gün oynatıldığını söylüyor. Çalışanlar, bu oyunla beraber dört gün boyunca öğrendiklerini test ediyorlar. Oyun sırasında yanlarında bulunan eğitmenler de, soruları cevaplarken veya görevi sürdürürken bilgilerin hatırlanmasına yardımcı oluyorlar. Oyun, yeni işe girenler için yaratılmış olsa da tecrübeli çalışanlar da oynuyor. Saydam, bazı konuların tecrübeli personel tarafından dahi hatalı bilindiğini, bu kişilerin oyun sayesinde kendilerini düzelttiklerini anlatıyor.
Tabii yıllarını şirkete adamış çalışanları ikna etmek o kadar da kolay olmuyor. Çoğunlukla, oyunun yanlış olduğunu kendilerinin doğru bildiğini iddia ediyorlar. Böyle durumlarda oyundaki soruları ve cevap anahtarını hazırlayan eğitmenler devreye giriyor.
Ayrıca, çalışanlar oyun sırasında daha önce yaşadıkları olaylar üzerinden de tartışıp, bilgiyi bu olaylar üzerinden güncelleyebiliyorlar, daha önce yaptıkları hataları görebiliyorlar.