Sektöre insan kaynağı yaratıyorlar

Güncelleme Tarihi:

Sektöre insan kaynağı yaratıyorlar
Oluşturulma Tarihi: Eylül 16, 2018 00:00

Lastik firması Brisa, şirket bünyesindeki Brisa Akademi ile sektörün ihtiyaç duyduğu insan kaynağının oluşmasına destek olmayı hedefliyor. Bunun için bayilere ve çocuklarına eğitimler veriliyor, kadınlara lastik değiştirme gibi ‘erkek işi’ olarak tanımlanan teknik konular öğretiliyor.

Haberin Devamı

Sektöre insan kaynağı yaratıyorlar
Günümüzde işverenlerin kafasını en çok meşgul eden konulardan biri yetkin personel bulabilme sorunu. Özellikle teknik eleman söz konusu olduğunda bu sorun daha da büyüyor. Şirketler de bu problemi çözmek için kendi bünyelerinde akademiler oluşturarak veya meslek liseleri ve yüksekokullara destek vererek bulundukları sektöre insan kaynağı yetiştirme konusunda destek olmaya çalışıyorlar.
Sabancı Holding’in girişimiyle temelleri 1974’te atılan lastik üreticisi Brisa da bu konuda harekete geçen firmalardan biri. Şirket, 2010’da kurulan Brisa Akademi ile nitelikli insan kaynağı yetiştirmeyi ve bilgi birikimlerini tüm sektörle paylaşmayı amaçlıyor. Konu hakkında sohbet ettiğimiz Brisa İnsan Kaynakları Direktörü Nilgün Özkan, kurum kültürü doğrultusunda tecrübelerini sadece Brisa içinde kullanmayı düşünmediklerini belirtiyor. Bu çerçevede Özkan, “Tüm çevremizi ve etki alanlarımızı deneyimlerimizden faydalandırmayı amaçlıyoruz. Burada yaptığımız güzel bir örneği iş ortaklarımızla, kobilerle, bayilerimizle paylaşmayı, üniversitelerde veya meslek liselerinde bir derse çevirmeye çalışıyoruz” diyor. Şirket verilerine göre 2007’den beri iş ortakları, çalışanlar ve filo müşterileri olmak üzere toplamda 250 bin saatten fazla eğitim verilmiş. 2017’de 11 bin 649 katılımcıya 43 bin saat eğitim sunulmuş. Brisa Akademi, farklı Meslek Yüksek Okulu ve Liseleri’ne de eğitim desteği sağlıyor. Bu kapsamda ulaşılan öğrenci sayısı ise son 3 yılda 2.500 kişiyi geçmiş.

BAYİLERİN ÇOCUKLARINA KARİYER DESTEĞİ
Brisa Akademi’de verilen eğitimler ‘Yeni Nesil İşbaşında’ programı kapsamında üç farklı kategoriden oluşuyor. Birinci kategori işi devralmış ya da devralacak bayi patronlarına yönelik. Bu eğitim Sabancı Üniversitesi ve Akbank işbirliğinde yapılıyor. 2. kategoride bayilerin lise çağındaki çocuklarına Boğaziçi Üniversitesi işbirliğiyle eğitim veriliyor. 3. kategoride verilen eğitim ise ilkokul çağındaki çocukları için düzenleniyor. Bayilerin çocuklarına eğitim programı hakkında bilgi veren Özkan, bunun sürdürülebilirliği sağlama amacıyla ortaya çıktığını anlatıyor. Bayilerin çocuklarının doğal olarak farklı bir kariyer de isteyebileceğini vurgulayan Özkan, bu eğitimlerle onlara en azından gelecekteki kariyerlerini düşündürtme anlamında katkı yapmayı istediklerini aktarıyor. Özkan şöyle devam ediyor, “Eğer bu bayiler sürdürülemezse, mağazalar kapanırsa verilen tüm emekler kaybolur. Bu nedenle bayilerin çocuklarının lastik sektöründe devam etmesini sağlayabilir miyiz, ya da bayinin farklı bir iş modeliyle yönetilmesini sağlayabilir miyiz buna bakalım istedik.” Lise öğrencilerine verilen eğitimde aile şirketine sahip olmanın avantajları, aile hukuku, pazarlaması, sosyal medya kullanımım, müşteri şikayetleri gibi konular bulunuyor. İlkokul çağındaki çocuklara yönelik ise ayrı bir program bulunuyor. Burada işin sosyal yönü ön planda tutuluyor. Örneğin, çevre bilincini arttırmak, ailelerinin parçası olduğu Brisa’yı görmek tanımak, bilinçlendirmek vurgulanıyor. İlkokul grubunda program fabrikada başlıyor. Fabrikayı gezen öğrenciler ailelerinin kimlerle iş ortağı olduğunu görmüş oluyorlar, Ar-Ge kısmına gidiyorlar, deney yapıyorlar, inovasyon bölümüne gidiyorlar. Böylece onların merak duygularının arttırılması hedefleniyor.

Brisa Akademi Eğitim Müdürü Zeren Aşar, “Biz eğitimlerimizin davranışa dönüşmesini istiyoruz” diyor. Çünkü, eğitimler anca o zaman hayata geçiyor ve anlamlı oluyor. Aşar, bunun için lise çağındaki öğrencileri eğitimin ardından bulundukları şehirdeki kuruluşlarla tanışmaları ve mümkünse bu kuruluşları müşterileri haline getirebilmeleri için uğraşmalarına teşvik ediliyor. Gençler böylece ileride bayiliğe devam etmeyip farklı bir iş yapacak olsa bile iş hayatını tanımış oluyor. İlkokul çağındaki çocuklardan ise eğitimden 6 ay sonra çevreyle ilgili bazı konuları kontrol etmeleri isteniyor. Örneğin, ailelerinin bayisinde su bataryası, elektrik fotosellimi, boşa akıtan su var mı, müşterilere nasıl yaklaşılıyor, atık lastikler toplanıyor mu gibi konularla ilgili soruları öğrencilerin cevaplamaları bekleniyor. Bu eğitimlerin büyük bir bölümünden bayilerden belirli bir ücret alınıyor. Buradan elde edilen gelir ile okuma şartları zor olan gençlere burs veriliyor.

Haberin Devamı

LASTİKLERİ KADINLAR DEĞİŞTİRİYOR
Brisa’nın üzerinde önemle durduğu bir başka konu ise lastik sektöründeki erkek egemenliğini kırmak. Bu kapsamda 2016’da başlatılan ‘Müşterinin Kahramanları Programı’ ile bayilerde çalışan kadınlara mesleki bilgi ve deneyimlerini güçlendirmek için 15 günlük eğitim veriliyor. Bu kapsamda teknik eğitimden imaj eğitimine, perakendecilikten, müşteri yaklaşımına farklı eğitimler veriliyor. Bu yıl da ilk defa ‘servisin kahramanları’ adlı farklı bir eğitime başladıklarını anlatan Zeren Aşar, “Serviste lastiği kadınlar değiştirsin dedik ve buna yönelik eğitimler vermeye başladık” diyor. Müşterilerin tepkilerinden de bahseden Aşar, “Gelen geri bildirimlere göre müşteriler genellikle araçlarının lastiğini bir kadının değiştirmesine karşı çıkıyor. Ancak, kadınlar lastiği değiştirirken müşterilere sürekli olarak lastikle ilgili teknik konularda bilgi verip, lastikleri nasıl kontrol etmeleri gerektiğini kendilerine anlattıklarında bu konudaki görüşleri değişiyor” diye anlatıyor.

Haberin Devamı

SEKTÖR DIŞINA TAŞACAKLAR
Nilgün Özkan, bayi teşkilatının yönetilmesi, müşteri deneyimi, satış teknikleri gibi alanlarda hem çok fazla deneyimleri hem de bu deneyimi paylaşma istekleri olduğunu belirtiyor. Ayrıca, artık yüz yüze eğitimlerin yan sıra pek çok dijital eğitim aracına da sahip olduklarını aktaran Özkan, “Brisa Akademi’de öne çıkan satış eğitimleri ve sertifika programları sadece lastik sektörü için değil, tüm sektörler için satışın inceliklerini ve yeni nesil yöntemleri kapsayan özel bir programa sahip. Bu kapsamda burayı nasıl kâr merkezi haline getiririz kısmını planlamaya başladık” diyor. Özkan, bunun hem şirkete hem de akademiyi ve sektörü ayakta tutacak farklı projelere katkı yapacağını belirtiyor. Bugün, herhangi bir sektördeki bir bayi teşkilatına, kobiye destek olabilecek, satış eğitimi verebilecek durumda olduklarını söyleyen Özkan, “Daha iyi hizmetler verebilmek için kendi kaynağımızı yaratmak istiyoruz” diyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!