Deniz TÜRSEN - dtursen@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Nisan 10, 2017 17:06
İş dünyasının dijitalleşme sürecine girmesi ile birlikte yıllardır kullanılan geleneksel iş yapış şekilleri değişmeye başladı.
Bundan en çok etkilenen alanlardan biri de pazarlama oldu. Bir zamanlar firmalar ürünlerini tanıtabilmek için kapı kapı dolaşırken bugün ziyaret edilen sitelerde bırakılan izler takip edilerek kişiye özel ilanlar oluşturuluyor.
Yellow Pages Genel Müdürü
Serhad Akkoç, dijital pazarlamayı geleneksel pazarlama yöntemlerinden ayıran en önemli noktanın tüketici profilinin değişmesi olduğunu belirtiyor. Dijital pazarlamayı yaratan da aslında tüketicilerin dijital bir hayata doğru kaymaları. Gerek internet tarayıcıları, gerek mobil cihazlar üzerindeki davranışlar pazar yöneticileri tarafından toplanıyor ve kategorilere ayrılıyor. Örneğin, 15-25 yaş arası erkek kitlesinin hangi ayakkabılarla ilgilendiği, arama yaparken hangi kelimeleri kullandıkları belirleniyor. Bu veriler kullanılarak bu yaş grubuna özel reklamlar oluşturuluyor. Bunun arkasında, milyonlarca insanın kullandıkları mouseların hareketlerinden, ekranın en çok hangi bölümüne baktıklarına kadar pek çok veri var. Tabii, bu durum internet sitelerinin tasarımlarını da etkiliyor.
KONUM ile PAZARLAMAGeçmiş yıllarda bir mağaza sadece bulunduğu bölgede sokaklarda dağıtılan broşürler aracılığı ile müşteri çekmeye çalışıyordu. Bugün konumları belirleyen teknolojiler sayesinde artık mağazanın yakınına gelen herkese şuan o mağazada hangi kampanyaların olduğuna dair bildirimler geliyor. Bu bildirimler müşteriyi mağazaya yönlenebiliyor. Yellow Pages, konum tabanlı pazarlama konusunda uzmanlaşmış bir firma. Eskiden sarı sayfalarda bulunabilen işyeri listelerine bugün Yellow Pages aracılığıyla dijital olarak erişiliyor. Veritabanına kayıtlı yaklaşık 900 bin firma bulunuyor. Şirket, henüz hiç dijitalleşmemiş ya da bu konuda çok az ilerlemiş olan kobilere destek vermeyi hedefliyor. Bunu öncelikle internette bulunur olmalarını sağlayarak yapıyorlar. Örneğin, yakınımızda bir tatlıcı olduğunu bilebilmemizin en kolay yolu dijital bir haritada onu görebilmek. Tatlıcının haritada gözükmeye başlamasıyla beraber, bu haritayı kullanan herkes potansiyel müşteri oluyor.
SEKTÖR HIZLA BÜYÜYOR
Yellow Pages, firmaların dijital haritalarda gözükmesi dışında ‘süper sayfalar’ denilen özel içerikli sayfalar ya da internet sitesi oluşturma hizmetleri de veriyor. Serhad Akkoç, dijital tüketimin çok olduğunu ve sektörün hızla geliştiğini belirtiyor. Gelecekte bu alanlarda çok fazla kişiye ihtiyaç olacağını söyleyen Akkoç, dijital pazarlamada kariyer yapmayı planlayan kişilerin mutlaka analitik düşünmeye yatkın ve iletişim yetkinliklerinin kuvvetli olması gerektiğinin altını çiziyor.