Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE son yıllarda yapılan yatırımlar ve markalaşma çalışmalarıyla mobilya sektöründe adeta üretim merkezi haline geldi. 100 bin kişinin çalıştığı 10 milyar dolarlık hacmi ve 3 milyar dolara yakın ihracatı ile mobilya sektörü 2017’de rekor büyüme hedefliyor. Bu büyümede markalı zincirlerin önemli bir yer tuttuğunu anlatan Buka Sofa Genel Müdürü Gamze Stöger, “İstanbul’dan Muğla’ya kadar Türkiye’nin birçok yerinde şubeler açıyoruz. Hedefimiz 2017 yılında yurtiçinde 10, yurtdışında ise 3 mağaza açmak. Sektör büyüyor ve bu alana yatırım yapan girişimci sayısı da artıyor. Bugün mağazamıza yapılan 300 bin liralık bir yatırım 1 yılda geri dönüyor” dedi. Gamze Stöger, girişimcilere şu bilgileri veriyor:
SEKTÖR NASIL BÜYÜDÜ?
- Türkiye’de sektörün büyümesi, 1980’li yıllarda markalı mobilyaya geçiş ile birlikte başladı. 1980’lerin ortalarında yapılan araştırmalarda 35 bine yakın mobilya üreticisi ve satıcısı bulunmaktaydı. Markalı mobilya firması ise sadece bir iki tane vardı. Bugün kurumsal markalar ile üretici ve satıcı sayısı yaklaşık olarak yine aynı. Günümüzde tek fark büyük markaların çoğalması.
Dünyada mobilya üretiminde Türkiye 14’üncü sırada. Ama asıl hedef marka ülke olmak.
- 2016 yılı rakamlarına göre Türkiye mobilya pazarının büyüklüğü yaklaşık 10 milyar doları buldu. 2017 yılı sonunda iç piyasada yüzde 35-40 arası büyüme, dış piyasada ise yüzde 10’luk bir büyüme bekleniyor.
- Biz de Türkiye’de var olan bu potansiyeli değerlendirerek mobilya sektörüne farklı bir anlayış getirecek Buka Sofa markamızı ilk olarak ülkemizde daha sonra ise global pazarda ileriye taşımayı hedefliyoruz.
Türkiye’de mobilya sektöründeki kurumsal şirket sayısı 70’in üzerinde. Ülkemizde kurumsal olan ve kurumsallaşmaya çalışan şirket sayısında artış yaşandığını görüyoruz.
- Dünyada mobilya üretimde birinci sırada Çin var. Çin’i sırasıyla; ABD, İtalya, Almanya, Japonya, Fransa, Kanada, İngiltere, Polonya, Brezilya, Vietnam, Türkiye, diğer gelişmiş ülkeler ve gelişmekte olan diğer ülkeler takip ediyor.
- 2014 yılından bugüne dünyada birçok ekonomik sıkıntı yaşandı ve el değiştiren markalar oldu.
- Dünyada 500 milyar dolarlık ciroyu yaklaşık olarak 70 ülkede 200 civarındaki üretici şirket yapmakta.
- Dünyada mobilya sektöründeki çalışan sayısı son yıllarda azalma eğilimindedir. Türkiye’de sigortalı çalışan sayısı ise 100 bin civarındadır.
YATIRIM BÜTÇESİ NE KADAR?
- Buka Sofa olarak önümüzdeki bir yıllık dönemde belli bir bayilik giriş ücreti almıyoruz.
- Bayi adaylarımıza yatırım yapmayı düşündükleri bölgede en doğru lokasyondaki mağazayı bulması ve konseptimize uygun dekorasyonun uygulanması konusunda mimari destek veriyoruz.
- Buka tabelası, karşılama bankosu, kumaş standı ve çalışma masaları gibi konseptimizin ana unsurları olan belirleyen üniteleri Buka olarak biz üstleniyoruz. Sunmak istediğimiz yaşam tarzını ve Buka konseptimizi en doğru aktarabilmek, portföyümüzdeki ürünleri en verimli şekilde sergileyebilmek için mağazalarımızın en az 500 metrekare olması gerekiyor.
- Alışılmışın dışında bir ürün gamı, satış felsefesi, nakliye ve montaj sistemine sahip olduğumuz için Bayi personelimize sunduğumuz bir eğitim paketimiz var.
- Öngördüğümüz yatırım maliyeti mağazanın dekorasyon ihtiyaçları, büyüklüğü ve bulunduğu bölgeye bağlı olarak 300 bin ile 500 bin TL aralığında değişmekte.
YATIRIM NE ZAMAN GERİ DÖNER?
- Mağazaların giderleri birçok sebep göz önünde bulundurulduğunda çok fazla değişkenlik gösterebiliyor. İstanbul’da açtığınız bir mağazanın gideriyle, Anadolu’da açtığınız bir mağazanın gideri aynı olmuyor.
- Kiralar bölgeye göre değişiklik gösteriyor ama ortalama 15 bin ile 25 bin arasında bir rakam ortaya çıkıyor.
- Buka Sofa mağazalarında bir satış elemanı, bir mağaza müdürü, bir taşıma ve bir kurulum elemanı olmak üzere en az 4 kişilik bir ekip olmalı.
- Malzeme giderleri ise mağaza büyüklüğüne göre 80 bin ile 130 bin TL arasında değişkenlik gösteriyor.
- Yapılan harcama, mağaza açılan bölge ve mağaza büyüklüğüne bağlı olarak değişkenlik göstermesiyle birlikte yaklaşık olarak geri dönüş süresi bir yıl diyebiliriz.
Sektörü iyi araştırmaları gerekiyor
BU alana yatırım yapacak girişimcilerde aradıkları özellikler hakkında da bilgi veren Buka Sofa Genel Müdürü Gamze Stöger, şöyle devam etti: “Buka Sofa olarak bizimle aynı pencereden bakabilen, bizim gibi düşünebilen, markamızın felsefesini anlayan ve benimseyen, kısacası bizimle aynı dili kullanan yatırımcılarla ilerlemek hedefindeyiz. Heyecanımızı paylaşan yatırımcılarla işbirliği yaparak Buka Sofa markamızı bayi ağı ile büyütmek ve güçlendirmek amacındayız. Bu alanda yatırım yapmak isteyenlerin öncelikle sektörü iyi araştırmaları gerekiyor. Bu işe girerken markadan gelecek destekler dışında kendilerinin de pazarı, hedef kitleyi tanımaları, mağaza yeri seçerken yine bunları dikkate almaları ve personel seçiminde doğru ve dikkatli davranmaları önemli noktalar arasında yer alıyor. İşlerin belli bir disiplin içinde yürütülmesi önemli ama her şeyden önemlisi işe ticari yönden bakmanın ötesinde mobilya ve dekorasyon sektörünü sevmek gerekiyor.”