Oluşturulma Tarihi: Şubat 29, 2016 11:05
Akıllı telefonlar ve tabletlerin kullanıcılarına sunduğu en önemli özelliklerden biri kuşkusuz mobil uygulamalar. Apple, Google gibi dev şirketlerin geliştirdiği işletim sistemleri ile birlikte çalışan milyonlarca uygulama bulunuyor. Bu uygulamalar oyun, alışveriş, eğitim, fotoğraf gibi pek çok kategoride yer alıyor. Peki, fikirlerini mobil uygulamaya çevirenler hangi modellerle para kazanıyorlar, ne gibi maliyetlere katlanıyorlar?
Mobil uygulamalar, akıllı telefonlar ve tabletlerin kullanıcılarına sunduğu en vazgeçilmez özelliklerden biri. Günümüzde sosyal medyadan oyunlara, eğitimden iş yönetim araçlarına kadar çok farklı kategorilerde milyonlarca uygulama bulunuyor. Bugüne kadar geliştirdikleri uygulamalar ile çok başarılı olanlar da oldu, uygulaması beğenilmediği için başarısız olanlar da. Londra merkezli mobil ödeme şirketlerinden Monitise’ın COO’su (operasyon başkanı)
Fırat İşbecer, fikirleri ile pazardaki ihtiyacı doldurabileceğini düşünen kişilerin öncelikle işin finansal kısmına bakmaları gerektiğini düşünüyor. Türkiye’de en çok yapılan hatalardan biri
fikir hayata geçirilmeden önce bir fizibilite çalışması yapılmaması. Ürünün potansiyel getirisi, hedef kitle, işin gideceği nokta gibi sorulara net cevaplar mutlaka verilmeli. Fikri hayata geçirip geçirmeme kararı bundan sonra alınmalı. İkinci adımda nasıl bir ekiple çalışılacağı düşünülmeli. Bu noktada kişilerin kendi altyapıları çok önemli. Örneğin, finans altyapısı iyiyse teknik anlamda destek gerekebilir. Yazılım konusunda uzmansa bir tasarımcıya ihtiyaç duyulabilir. Ürün geliştirme stratejisinde de çok disiplinli bir yapı izlemek gerekiyor. Eğer bir ürünün sahaya sürülebilir en basit sürümü 10 günde çıkabiliyorsa, bunun 11. güne sarkmaması gerekiyor. Çünkü, ürün sahaya sürülmediği sürece, isterse en iyi ürün olsun, henüz yok kabul edilir.
Dijital tasarım stüdyosu Sherpa’nın Kurucu Başkanı
Yakup Bayrak, “İş fikri sahipleri önce pazar yerini koklamalı ve hareketleri gözlemlemeli” diyor. Yola “Benim temelde şu faydayı sağlayacak bir iş modelim var” savından çıkmakta fayda var. İş modelinizi oluştururken önceliği müşterinin ürün veya servisi nasıl bulacağı, edineceği, kullanacağı ve başkalarına önerebileceği noktalarından yola çıkmak gerekiyor. Elinizde test edilebilecek durumda bir prototip olduğunda, gerçek kullanıcılarla ürününüzün temel deneyimi konusunda fikir alışverişinde bulunmak çok önemli. Eğer bu fikir alışverişleri, yaratılacak uygulamanın bir alıcısı olduğunu doğrular nitelikteyse, işte o zaman bir yazılım geliştiricinin kapısı çalınmalı ve işin mühendisliğine başlanmalı. Uygulama pazara sürülmeye hazır hale geldiğinde tercih edilen pazara girilir. Bu adımdan sonra ürünün bulunabilirliği başta olmak üzere, tercih edilebilirliği, kullanıcı memnuniyeti, satış destek sonrası hizmetleri gibi operasyonlar uygulama sahibini bekler.
ÜCRETLER DEĞİŞKENYazılımcıyım diyene öncelikle “Ne yazılımcısısın?” diye soruluyor. Web geliştiricileri 2.000 - 12.000 TL, Java & iOS & Android geliştiricileri 3.000 - 15.000 TL, yazılım mimarları 6.000 - 15.000 TL arasında, sektör ve dikeye göre değişkenlik gösteren maaşlar alabiliyor. AppStore’da Türklerin yarattığı yüksek sayıda indirilmiş mobil oyunlar var. Ancak hiçbiri henüz çok büyük gelir elde edemedi. Yakın zamanda 500Startups’tan yatırım alan mesajlaşma uygulaması Connected2me, yazılımcı-kurucu ile başarıyı yakalamış güzel bir örnek. Bir diğeri ise tasarım uygulaması Zeplin.io.
Para kazandıran modeller
Uygulamaların hedef kitleye ulaşabilmesi için Apple Store veya Google Play gibi uygulama mağazalarında yayınlanması gerekiyor. Uygulamanın Apple Store’da yayınlanabilmesi için öncelikle ‘Apple Geliştirici Programı’na üye olmak gerekiyor. Bunun fiyatı yıllık 99 dolar. Google Play için de benzer bir durum söz konusu. Uygulamanın Google Play Store’da yayınlanabilmesi için öncelikle geliştirici hesabı açılıyor. Bu üyeliğin fiyatı ise 1 defaya mahsus olmak üzere 25 dolar.
Uygulamaları Apple Store veya Google Play’de yayınlayan geliştiriciler, farklı modelleri kullanarak para kazanabiliyor.
Adım adım para kazanmanın yolları
- Geliştiriciler, uygulama için kullanıcılardan belli bir ücret talep edebilirler. Burada kazancın yüzde 30’u Apple veya Google’a gidiyor.
- Kullanıcılara uygulama içinde ürün satılabilir. Örneğin, bir oyun geliştirdiniz. Ekstra hak alabilmeleri için kullanıcılardan belli bir ücret talep edebilirsiniz. Uygulama içi satışlarda Apple veya Google yine kazancın yüzde 30’unu alıyor.
- Kullanıcılar uygulamayı ücretsiz olarak indirir. Ancak, belli bir süre geçtikten sonra ya da uygulamanın belli özelliklerine erişebilmek için kullanıcılardan ücret istenir.
- Uygulama sahiplerinin en önemli gelir kaynaklarından biri reklam alma. Uygulama sahibine ödenen ücret, reklamın görüntülenmesine ya da kullanıcıların reklamda sunulan linki takip etme sayısına göre ödeniyor. Reklam ne kadar çok görüntülenirse uygulama geliştiricisi de o kadar çok kazanıyor.