Ceyhun KUBURLU - ckuburlu@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Ekim 28, 2018 00:00
*
TÜRKİYE’de kahve sektörünün büyüklüğü 1 milyar liraya koşarken, pazarda rekabet kızıştı. Yabancı markalar daha çok kendi şube açılışlarıyla büyürken, yerliler
franchise atağında. 2019’da 20’ye yakın markanın 600’den fazla şube açması bekleniyor. Starbucks ve Kahve Dünyası gibi iki güçlü markanın franchise vermediği sektörde, 2019’de en çok şube açacak marka Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi olacak. Marka bir yıl içerisinde 230 şube açılışı planlıyor.
50 BİN TL’DEN BAŞLIYORSektörde franchise giriş bedellerinin de bir yıl öncesine göre daha düşük oludğu gözleniyor. Türkiye’de kahve zincirleri son yıllarda hızla büyürken, yatırımcısına da kazandırıyor. Bugün 50 bin TL’den başlayan franchise bedelleri 285 bin TL’ye kadar çıkıyor. Doğru lokasyoda açılan ve doğru bir sistemle yönetilen kahve şubesi yatırımını 16 ayda geri döndürebiliyor. Ancak uzmanlar bunun ortalama 24 ay olduğunu dile getiriyor. Franchise giriş bedeli en düşük markalar Chef Point Coffee, Coffeetainer, Roseberry Coffee’s olurken, en yüksek franchise bedeli talep eden markalar ise Kahve Durağı ve Kahveci Hacıbaba oluyor.
MARKALAR NASIL DESTEKLİYORTürkiye’de kahve alanında franchise veren marka sayısı iki yıl öncesine kadar 10’du. Bugün bu rakam yerli markaların atağıyla 20’ye çıktı. Bunda da
yatırım bütçelerinin düşmesi etkili oluyor. Bu alana yatırım yapmak isteyen girişimciler ise daha çok gençler. Birçok marka da bu yatırımcılara yönelik özel destek paketleri sunuyor. Bazı yatırımcılar ise kendi markasını yaratmanın peşinde. Markaların bazıları sadece giriş bedeli talep ederken, bazıları cirodan da pay alabiliyor. Markalar girişimcilere kahve eğitiminden hukuk danışmanlığına kadar birçok alanda destek sağlıyor. İnşaat, ekipman ve dekorasyon alanında da destek olunuyor. Bu da franchise veren şirketlerle çalışmayı kolaylaştırıyor.
NEDEN ŞUBE SAYISI ARTIYOR
kahve zincirlerinin sayısının artmasındaki en önemli etkenlerden birinin her 100 kişiden 78’inin kahve tüketmesi olduğunu anlatan sektör temsilcileri, “Sektörün ortalama büyüme rakamı yüzde 7 civarında. Her kesimin ulaşabileceği ürünlerin satılıyor olması sektörü cazip hale getiriyor. Kâr marjının da yüksek olması yatırımcıları bu alana yönlendiriyor” dedi.