Deniz TÜRSEN - dtursen@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Nisan 18, 2016 11:37
Yeni kuşağın iş dünyasındaki etkinliğinin artmasıyla şirketler pek çok alanda iş yapış biçimlerini değiştirmeye başladılar. Eğitimler, performans değerlendirmeleri, motivasyon arttırıcı etkinlikler için artık klasik yöntemlerden vazgeçiliyor. Şirketlerin kullanmaya başladıkları yeni yöntemlerden biri son 1-2 yıldır popülerliği artan ‘kaçış oyunları’.
İstanbul’daki Trump AVM’nin içinde bulunan
Escapist Kaçış Oyunları Merkezi’nin rejisindeyiz. Yanımda İK Danışmanı Nalan Çaylı, Escapist Satış ve Pazarlama Direktörü Meltem Zağyapan ve diğer reji ekibi var. Etrafımızda pek çok ekran var. Ekranlarda bir grup insanın bulunduğu farklı odaların içini farklı kamera açılarından seyredebiliyoruz. Odalardaki insanlardan bazıları elindeki bir kâğıtta yazılanı anlamaya çalışıyor, bazıları bir dolabı ya da bir masanın çekmecelerini kurcalıyor, kutuları açmaya çalışan, yatakların altına bakan ya da duvarlardaki tabloları indirip arkasına bakanlar da var. Hepsinin hedefi aynı. Odadaki bulmacaları 1 saat içinde çözüp gizlenen anahtarı bulmak ve odadan kaçmak.
Rejiden izlediğimiz oyun, bir ‘kaçış oyunu’. Son 1-2 yıldır popülerliği giderek artan kaçış oyunları Y kuşağının iş hayatına atılmasından sonra klasik çalışma yöntemlerini terk eden firmaların da ilgisini çekiyor. Çünkü bu oyunlarda bir hedef doğrultusunda hareket etmek ekip çalışmasını ve motivasyonu ön plana çıkartıyor. Dış ortamdan soyutlandığınız için ekip içi kaynaşma daha da artıyor. Şirketlerde oluşturulacak proje ekiplerine belli nitelikte çalışanlar görevlendirilmek istendiğinde, oyundan elde edilen spesifik veriler buna destek olabiliyor. Bu oyunlar, çalışanlarını performans değerlendirmesi için de yararlı olabiliyor.
FİRMAYA ÖZEL OYUN TASARLANIYORSoner Emanet ve Barış Koca tarafından kurulan Escapist’te bireylerin veya firma çalışanlarının katılabileceği altı farklı kaçış oyunu bulunuyor. Bunun yanında, şirketlerin kurumsal mesajları, hedefleri gibi kriterler baz alınarak firmalara özel oyunlar da geliştiriliyor. Örneğin, çalışanlarına bilgi güvenliği konusunda eğitim vermek için bir firma özel bir kaçış oyunu tasarlanmasını talep edebiliyor. Ayrıca, yine şirketlere özel ‘İK Kişilik Analizi’ modülü bulunuyor. Bu hizmet ile firmalara İK uzmanlarının hazırladığı ‘Kurumsal Katılımcı Analiz Raporu’ sunuluyor. Çalışanların oyun sırasında öne çıkan liderlik, takım olma, analitik yaklaşım gibi özelliklerinin değerlendirildiği raporlar, şirketlerin İK departmanları tarafından şirket içi görev dağılımı, çalışanların eğitimi gibi konularda referans olarak kullanılıyor.
Bizim izlediğimiz oyunu ise kurumsal bir firmanın IT departmanı çalışanları oynuyor. Oyuncular ‘Agatha’nın Anahtarı’ isimli oyunu çözmenin peşindeler. Çalışanların oda içindeki davranışlarını izlerken Nalan Çaylı, firmaların bazen oyundaki tüm kişiler için bazen de sadece tek bir çalışan için rapor isteyebildiklerini anlatıyor. Raporu hazırlamak için oyunu önce canlı izleyip sonra da her bir kişiye odaklanarak birer defa daha izliyor. Çalışanları izlerken bir yandan da onlara liderlik, iletişim, verimlilik gibi beş ana ve 15 alt kategoride not veriyor. Bunun yanında, hazırlanan ‘liderlik çarkı’ ile çalışanların liderlik tarzları değerlendiriliyor.
DOĞAL DAVRANIŞLAR GÖRÜLÜYOR
Nalan çaylı, çalışanların klasik performans görüşmelerinde doğal davranmayıp sistemi manipule edebildiklerini söylüyor. Oyun sırasında elde edilen veriler ise kişilerin doğal olduğu bir ortamdan alınıyor. Her davranıştan farklı veriler elde edilebiliyor. Örneğin, oyuncular tıkandığında ipucu vermek için rejiden telefonla arandığında, telefonu çekinmeden açan kişi sorumluluk alma bakımından olumlu puan alıyor. Tabii, verilen ipucunu anlamak ve doğru aktarmak da çok önemli. Bu detaylar, raporun şekillenmesini sağlıyor. Oyun izlenirken yaratıcı fikirler bulabilenler, diğerlerini yönlendirerek liderlik yapanlar, yaratıcı olmasına rağmen geri planda kalan ve ekipten ayrı bir şeyler yapmaya çalışanlar ekrandan net bir şekilde görülüyor.