Güncelleme Tarihi:
1.800 FİRMAYLA İŞBİLİĞİ YAPILIYOR
Bahçeşehir Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Tunç Bozbura, 9 yıldır CO-OP Eğitim Modeli’ni uyguladıklarını aktarıyor. İsteğe ve başvuruya bağlı bu model, öğrencilerin okurken çalışma hayatına atılmalarını, mezun olmadan aktif rol alacakları alanı bizzat deneyimleyerek belirlemelerini, network oluşturmayı amaçlıyor. Bugün itibariyle 1.800 partner firmayla işbirliği devam ediyor. Cooper olarak adlandırılan öğrenciler genellikle 3. ve 4. sınıfta partner firmalarına uzun dönemli staj yapmak üzere yerleştiriliyor. Bozbura, “Son sınıfta cooper olan öğrencilerden dikkate değer bir oranı performanslarına bağlı olarak iş teklifi alarak aynı firmada istihdam edilebiliyor” diyor. Markalı dersler ile de iş dünyası ve sektörlerin yeni gelişen alan ve konuları firmalar vasıtasıyla öğrencilere ders olarak veriliyor. Bozbura, öğrencilere, üniversite öğrencisiyken stajlarını 2. sınıfın yazından itibaren olabildiğince uzun süreli yapmalarını öneriyor.
DENEYİMLEYEREK ÖĞRENME ANLAYIŞI
İstanbul Bilgi Üniversitesi Rektör Danışmanı Doç. Dr. Koray Akay, temel eğitim ilkelerinden biri olarak deneyimleyerek öğrenme anlayışını benimsediklerini belirtiyor. Bu amaçla kurulan kariyer merkezi, kariyer danışmanlıkları, kariyer gelişim seminerleri, sektör işbirlikleriyle düzenlenen sertifika programları, iş ve staj imkânları, mezun öğrenciler ile yapılan mentorluk programları ve görevli öğrenci programıyla, öğrencilerin iş hayatına daha iyi hazırlanmalarına destek olmayı hedefliyor. Bunun yanında, dünyaca ünlü konuklar ve uluslararası etkinliklere ev sahipliği yapılarak öğrencilere ilham verme amaçlanıyor. Koray Akay, gençlerin iş dünyasına uyum süreçlerini kolaylaştıracak, önlerinde farklı fırsatlar yaratacak en önemli anahtarın yabancı dil eğitimi olduğunu vurguluyor. Bu kapsada 40 farklı ülkede 1000’e yakın öğrenci değişimi, ortak program ve çift diploma anlaşmaları bulunuyor.
5 AYAKLI EKOSİSTEM
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karaca, iş dünyasıyla girişimcilik ekosistemi üzerinden köprüler kurduklarını belirtiyor. İTÜ Ginova, üniversiteyi bir Ar-Ge ve girişimcilik üniversitesi yapmak amacıyla oluşturulmuş. İTÜ ARI Teknokent’te akademik dünya ile iş dünyası buluşuyor. Öğrenciler burada staj ve çalışma olanağı elde ediyorlar. Kuluçka merkezi İTÜ Çekirdek yenilikçi fikirleri olan ve fikrinin ticarileşebileceğine inanan girişimcileri kabul ediyor. Teknoloji transfer arayüzü olarak hizmet veren İTÜNOVA TTO bilgiyi sanayi ile buluşturmayı hedefliyor. İTÜ Gate ise eğitim kampına aldığı markalara danışmanlık ve mentorluk hizmetleri vermenin yanında ortaklık anlaşması, yabancı yatırım, hızlandırma ve müşteri anlaşmaları yoluyla desteğini sürdürüyor.
ÜRÜNLER TASARIM FABRİKASI’NDAN
ODTÜ Rektör Danışmanı Doç. Dr. Y. Eren Kalay, iş dünyası ile işbirliğine yönelik olarak akademik birimlerde üretilen bilginin ürüne dönüştürülmesi amacıyla Tasarım Fabrikası projesinin geliştirildiğini belirtiyor. Bu proje ile özellikle farklı disiplinlerden lisans öğrencilerini buluşturma, öğrencilerin teorik ve pratik becerilerinin yenilikçi ürün fikirlerine dönüştürebileceği eğitim programlarını kurgulama ve sunma hedefleniyor. Sanayi için Araştırmacı Yetiştirme Programı kapsamında ise sektörlerin ihtiyacı olan, Ar-Ge konusunda yetkin insan gücü yetiştirmek hedefleniyor. ODTÜ Teknokent bünyesindeki 335 Ar-Ge firması öğrencilerin projelerini iş dünyasına aktarmaları için yeni fikirlerin geliştirilmesine olanak sağlanıyor. ODTÜ’nün yeni bir projesi de Kuzey Kıbrıs Kampüsü içinde bir teknoloji vadisi oluşturmak.
PROJELER BİRİNCİ SINIFTA BAŞLIYOR
Sabancı Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yusuf Menceloğlu, proje bazlı öğretime önem verdiklerini, öğrencilerin birinci sınıftan itibaren araştırma projelerinde yer aldıklarını belirtiyor. Üçüncü sınıfta ise minimum 8 haftalık zorunlu staj bulunuyor. Stajlar, hem kurumdan bir proje sorumlusu hem de bir öğretim üyesi danışmanlığında yürütülüyor. Son sınıfta yapılan mezuniyet projelerinde ise iş dünyasından gelen proje önerileri değerlendiriliyor. Bunun için oluşturulan öğrenci takımları uygulamaya yönelik projeler hazırlıyor. Öğrenciler, savunma sanayi, otomotiv tasarımı ve yan sanayi, bilişim, elektronik, kimya, inşaat gibi çeşitli sektörlerden firmaların sundukları projelerinde aktif olarak yer aldılar.
DERSİ YÖNETİCİLER VERİYOR
Boğaziçi Üniversitesi İİBF Dekanı ve İşletme Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayşegül Toker, İşletme Bölümü’nde verdiği dijital pazarlama dersinin iş dünyasıyla işbirliğine bir örnek olduğunu söylüyor: “Dersi bir şirketin markalarının dijital pazarlama projesini hazırlamak üzerine kurguladım. Son iki dönemdir L’Oréal Türkiye ile çalışıyoruz. Bu işbirliği İK yöneticilerinin liderliğinde, L’Oréal marka yöneticileri ve pazarlama müdürleri ile gerçekleşiyor. Her gruba şirket tarafından proje danışmanları atanıyor. Öğrenciler dönem boyunca danışmanları ile çalışarak dijital pazarlama projelerini hazırlıyorlar. Derste öğrenilen teorik bilgileri proje kapsamında uygulama imkanı bulmaları öğrenciler açısından çok değerli” diyor. Her sene dersi alan öğrenciler arasından L’Oréal Türkiye’de çalışmaya başlayanlar da oluyor.
Bunun dışında her yıl düzenli olarak dijital pazarlama, İK ve liderlik zirveleri yapılıyor. Ayrıca, tekstil ve hazır giyim gibi sektörlere özel zirveler de düzenleniyor. Bu zirvelerde öğrenciler sektörlerinde lider şirketlerin temsilcilerini dinleme ve onların örnek uygulamalarını öğrenme olanağı buluyorlar.
STAJ SON YILA KALMASIN
Koç Üniversitesi Kariyer Gelişim Merkezi Direktörü Tuna Dağlı, farklı sektörlerde faaliyet gösteren kurumların ve iş kollarında deneyimi olan profesyonellerin katılımı ile yapılan tanıtım toplantıları, vaka çalışmaları, prova mülakat seansları ve kariyere hazırlık seminerleri ile öğrencilerin daha okurken istihdam potansiyellerini artıracak donanıma sahip olmalarını amaçladıklarını belirtiyor: “Öğrencilerin üniversite okurken mutlaka staj yapmaları, bunu son yıla bırakmamaları önemli.
Farklı sektör ve departmanlarda uzun dönemli stajlar yapmak ise öğrencilerin mezun olduklarında hangi departmanda ve hangi sektörde çalışmak istediklerine karar vermelerini kolaylaştırıyor. Üniversite yılları boyunca ilgi alanları ve mesleki tercihleri doğrultusunda kulüp faaliyetlerine katılmak önemli. Erasmus ve benzeri değişim programlarına katılmak ise global fırsatları fark etmeleri ve farklı bir kültürü yakından tanımaları açısından oldukça önemli.”