Güncelleme Tarihi:
Toplam 784 kişiyiz, yüzde 35’imiz kadın. Yüzde 90’ımız üniversite mezunu. Yaş ortalamamız 38.
Ağırlık mühendislik mezunları mı?
Eskiden mühendis ağırlıklıydı şimdi yine yüzde 50’ye yakını mühendis olabilir ama ekonomi, işletme mezunları da çok yoğun.
En çok ne mühendisi?
Çoğunluk makine mühendisi ve endüstri mühendisi ama işletme, kimya, çevre mühendisleri de var.
Bulmakta zorlandığınız pozisyonlar oluyor mu?
Sahaya çıkacak eleman bulmakta zorlanıyoruz.
Satışçılar mı?
Özellikle satış sonrasında, işin mutfak kısmı dediğimiz alanda çalışacak kişiler bulmak zor. Önce dışarıda olmak, gezmek çok cazip geliyor ama haftanın 4-5 günü seyahat etmek aile düzenleri açısından zor geliyor. Tüm bayileri geziyorlar, 149 bayimiz var, 510 noktada varız. Buraları yönlendiren, denetleyen saha ekiplerimiz bu kişiler. İş özel yaşam dengesi son dönemde öne çıktığı için sahaya çıkacak adam bulmakta zorlanıyoruz.
Bu yıl yeni alımlar olacak mı?
Şu an içeride açık 30-35 pozisyonumuz var, onları dolduracağız. Yılda yaklaşık 70 kadar sirkülasyon kaynaklı alımlar oluyor. Ağırlıklı satış sonrası veya destek birimlerine alımlar oluyor.
Otomotive ilgi nasıl, üniversitelere ziyaretlerine gidiyor musunuz?
Çok güçlü markalarımız olduğu için cazip geliyor. Birazcık daha hedef odaklı çalışıyoruz, mühendislik fakültelerine gidiyoruz...
Kadınların ilgisi?
Halen erkeklerin ilgisini çeken bir alan. Kadınların ilgisi de var ama kıyasladığınızda yüzde 80 erkek öğrenci geliyor.
KADINLARA KOÇLUK VE MENTORLUK
Siz kadın istihdamını arttırmak için bir şeyler yapıyor musunuz?
İşte Eşitlik Platformu’na üyeyiz. Çalışanların yüzde 80’ini kapsayan bir anket yaptık algıyı ölçmek için. Kadın ve erkeklerde oluşan workshoplar düzenledik. Erkeklere sorduk eve gidince ne yapıyorsunuz diye, “eve gidiyorum, tv izliyorum, biraz çocuklarla oynuyoruz dediler”, kadınlar “sofrayı hazırlıyorum, makineyi çalıştırıyorum, yarının yemeğini hazırlıyorum, çocukların ödevleriyle ilgileniyorum, çocukları yatırıyorum, ütü yapıyorum” diyorlar, iki taraf da bunları duyunca şaşırdı. Aynı kadınla adam ertesi sabah, aynı saatte, aynı işyerine gelip, aynı görevde çalışıyorlar. Sonra kadınlara koçluk vermeye başladık. Kadınlarda özgüven eksikliği olduğunu fark ettik. ‘Ben yapabilirim’i, daha güç söylüyorlar ve kendilerini ifade etme konusuna çekinceleri var. Yeterli değilim diye düşünüyorlar… Bunu çok net gördük. O sebeple onlara koçluk ve mentorluk verdik.
Onun haricinde farklı departmanlardan erkek bir mentor ve ters mentor’la çalışmalarını sağlayacağız.
12 yaşa kadar çocukları sağlık sigortasına dahil ettik. Kreş imkanımız var, Bilfen ile anlaştık, Bilfen’e gönderemiyorsa belli bir ödemeyi kişinin kendisine yapıyoruz. Okulların ilk açıldığı gün kadınları izinli saydık.
Eşit şartlarda iki kişi olduğunda kadını tercih ediyoruz. Müdür ve üstü bir pozisyona aday getirdiğinizde mutlaka birinin kadın olma zorunluluğu var. Yönetim kurulu üyeliklerinde de eşit şartlarda kadın tercih ediliri uyguluyoruz. Şu anda yüzde 22’si kadın, yani 2 kadın üyemiz var.
Çalışan bağlılığını sağlamak için neler yapıyorsunuz?
Yeni anket yaptık, yüzde 75 çıktı. Bir işveren markası yarattık. Bir’iz ismi. Bir anket yaptık, gördük ki herkes tanıma ve takdir istiyor. Çeşitli etkinlikler yaptık, çalışanların yakınlarına yeni mezunlara mülakat denemeleri yaptık. Eğitimlere çok önem veriyoruz. Kişisel gelişime yönelik eğitimler verdik. Eğitimleri dijitale çektik. Ödüllendirme sistemi kurduk. Rotasyon çok talep ediliyordu, kendi performans sistemine her sene doldurabilecekleri rotasyon diye bir alan açtık. Kişi kendisi talep ediyor. Mesela ben İK’da çalışıyorum ama finansa rotasyona gitmek istiyorum diyor ve yöneticiler onaylayınca gidiyor. Biri kısa süreli 3 aylık eğitim rotasyonu. Diğeri de 6 aylık kariyer rotasyonu.
İK’da şu konuda fark yaratıyoruz dediğiniz bir şey?
Aslında son dönemde bence hem kendi şirketimize hem kendi sektörümüze, Türkiye’ye örnek olacak bir uygulamamız var, ismi Drive, ‘Doğuş Otomotiv’in rotası insan ve eğitim’ diyoruz. Bizde olan tüm İK alt yapı sistemlerini bayilerimize kuruyoruz. Doğuş Otomotiv’in 149 bayisinde, 510 noktasında işe alım kriterleri, kullanılan formlar, kademe yapısı, performans sistemi, ücret yapıları, eğitim, değerlendirme ve iç iletişim planı gibi, İK’nın kurumsal yapılarda gördüğünüz tüm başlıkların aynısını bayi teşkilatına kuruyoruz.
Siz de bayi ziyaretlerine gittiniz mi?
4 kişilik ekibimizle 2.5 yılda 583.000 km’lik yol yaparak dünyanın çevresini yaklaşık tam 15 kez kat ettik.
Bayiler adapte oldu mu, uygulayabiliyorlar mı?
Yüzde 60-65’i yapabiliyor. Uygulamaya başladıkça faydasını gördüler. Hep akraba, eş dost işe al diye gelirdi, şimdi ‘Doğuş’un kriterleri var alamam’ diyorlar, onların da hayatı kolaylaştı. Ücretler bir kademeye oturdu. Turnover çok düştü...
Tutkunuzu Keşfedin
Yeni mezunlara tavsiyeniz?
Herkes tutkusu olan işi yapsın. Bu hizmet etmek de olabilir, garsonluk da olabilir, şoförlük de olabilir. Tavsiyem yeni neslin önce isteklerini, tutkusunu keşfetmesi... Tutkusu olan işe girip de başarısızlık olacak insan tanımıyorum. Temel sorun ne istediğimizi bilmiyoruz...
Bir mülakat anısı:
Sizin kariyer planınız?
Bir kişi babasıyla girdi mülakata, baba kızını hiç konuşturmadı, hep kendisi konuştu… Son dönemde çok özgüvenli çocuklar geliyor, ‘sizin kariyer planınız nedir’ diye soranlar olabiliyor.”