Güncelleme Tarihi:
Türkiye’de 50 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan franchise pazarı, yeni markalarla büyüyor. Börek, simit, kahve, çay, tatlı ve gayrimenkul girişimcilerin yeni gözde alanları. Ulusal Franchise Derneği (UFRAD) verilerine göre, halen Türkiye’de 2 bine yakın zincir mağaza ve bunlara ait 50 bin civarında şube franchising sistemini kullanıyor. UFRAD’ın hazırladığı “2016 Franchise Rehberi’ne” göre Türkiye’de franchise giriş bedelleri 4 bin dolar ile 75 bin dolar arasında değişiyor. Bu rakamlara işletme sermayesi, sürekli franchise bedeli, reklam katkı payları ise dahil değil. Yeme-içme sektöründe öne çıkan konseptler ise simit, tavuk, döner, pizza ve pide oluyor. Son yıllarda kahve ve çay markaları da Türkiye’de büyük ilgi görüyor.
CENAZE HİZMETLERİ
Genç girişimcilerin tüketiciler tarafından kabul görmüş markalara ağırlık verdiğini anlatan UFRAD Başkanı Mustafa Aydın, “Gıda, emlak ve eğitim franchising sisteminin yaygın kullanıldığı sektörler olarak dikkat çekiyor. Ancak bugün baca temizliğinden cenaze hizmetlerine, ilaçlamadan hasta bakımına kadar her sektör franchise sistemi ile büyümeyi başardı. Franchising sektörünün doğduğu ülke olan ABD bu konuda öncü ülkelerden. Ancak son zamanlarda Uzakdoğu ve Avusturalya’da franchising konusunda büyük gelişme göstermekte” dedi.
YÜZDE 24’Ü YERLİ
Türkiye’de bugün 2 bin civarında zincir işletme bulunduğunu anlatan Aydın, şöyle konuştu: “Bunların yüzde 24’ü yabancı yüzde 76’sı yerli markalardan oluşuyor. Şube sayısı 50 bine ulaşıyor. Her sektörden birçok markanın franchise uygulamalarıyla geliştiğini ve başarılı olduklarını görüyoruz. Hizmet ve gıda sektörü son dönemde hızla büyüyor. Bu sektörlerin büyümesine paralel şekilde, franchising sisteminde de çok hızlı bir büyüme olmuştur.”
Franchising nedir?
Sözleşmeye dayalı, direkt bütünleşmiş bir pazarlama sistemidir. Bu sistemde markanın imtiyaz hakkı sahibi, belirli süre, koşul ve sınırları kapsayan anlaşmayla bağımsız yatırımcılara sistemini ve markasını kullandırır.