Oluşturulma Tarihi: Mart 05, 2012 10:483dk okuma
Eğitim Fakülteleri Dekanlar Konseyi (EFDEK) Başkanı Prof. Dr. Cemil Öztürk, öncelikli hedeflerinin eğitim fakültelerinin akreditasyonu olduğunu belirtti.
Gönül KOCA
Türkiye eğitimde yeni bir döneme giriyor. Fatih Projesi kapsamında pilot okullarda akıllı tahta ve tablet bilgisayarlar kullanılmaya başlandı. Ardından Türk eğitim sistemini kökten değiştirecek ve kamuoyunda 4+4+4 olarak bilinen sistem önerisi tartışılıyor. Uzmanlar da görüşlerini art arda sıralıyor.�
Bu arada içinde bulunduğumuz dijital çağda öğretmenlik mesleğinin sorunları ve geleceği, eğitim fakültelerinin durumu bir kez daha gündeme geldi. Bütün bu tartışmaların ortasında, eğitim fakültelerini yakından ilgilendiren bir adım atıldı. 20-21 Ocak’ta Marmara Üniversitesi
Atatürk Eğitim Fakültesi’nin düzenlediği ve Eğitim Fakülteleri İnsiyatif Geliştirme ve Değerlendirme Çalıştayı’nda bir araya gelen 54 dekan tarafından Eğitim Fakülteleri Dekanlar Konseyi (EFDEK) kuruldu. Konsey Başkanı ise Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Cemil Öztürk oldu. Prof. Öztürk, EFDEK’in geleceğin öğretmenini yetiştirmek için nasıl bir misyonla yola çıktığını anlattı.
Türkiye’de öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirme konusunun her zaman gündemde olduğunu, farklı platformlarda çeşitli tartışmaların yapıldığını ancak, eğitim fakültelerinin şimdiye kadar sessiz kaldığını belirten Öztürk’e göre, EFDEK ile bu sessizlik bozulacak. Ve EFDEK, eğitim fakültelerinin görev ve sorumluluk alanına giren konularda inisiyatif alacak.
Akreditasyon şart
Prof. Dr. Öztürk’e göre EFDEK’in ele alacağı öncelikli sorun eğitim fakültelerinin akreditasyonu: “Akredite edilme mecburiyeti, kurumları sürekli olarak dinamik tutuyor, onları kendilerini geliştirmeye teşvik ediyor. Bu konuya öncelik vermemizin iki nedeni var. Birincisi, sorunların bir kısmını çözmek için hareket alanımız öneri geliştirmekle sınırlı. İkincisi, akreditasyon gayrı resmi, bağımsız bir organ tarafından yapılmak durumunda. Batı’da bu işi ajanslar yapıyor. Bizde ise bu işi ancak dernek çatısı altında yapmak mümkün. Biz de bunu yapıyoruz. Bu konularla ilgili iki çalışma grubu oluşturduk. Bu konuda bir avantajımızdan da söz etmeliyiz. Eğitim fakültelerinin akreditasyonu konusunda YÖK ve Dünya Bankası’nın yürüttüğü hizmet öncesi öğretmen eğitimi projesi kapsamında hem personel eğitimi hem de doküman hazırlama bakımından önemli yol alınmıştı. Biz şimdi bu birikimi de kullanacağız. Gönüllü fakültelerde bir yıl sonra ilk akreditasyon uygulamasını yapabilmeyi planlıyoruz.”
Son zamanlarda konuşulan diğer önemli konu ise eğitim fakültelerinden mezun sayısının ihtiyaçtan fazla olması. Bu görüşe katıldığını belirten Öztürk, bazı alanlarda atanma oranının yüzde 10’un altında olduğunu dile getiriyor. Öztürk, “Bu gibi alanlarda birinci öğretim kontenjanlarının da azaltılması lazım” diyor.
İşbaşındaki öğretmenlerin eğitimine talibiz
Prof. Dr. Öztürk, Fatih Projesi ile okullarda dijital dönemin başlamasının ardından eğitim fakültelerinin müfredatının da gözden geçirilmesi gerektiğini söylüyor. Öztürk, “Bu son derece önemli bir konu. Sayın Bakana bir toplantıda ‘Eğitim fakülteleri teknoloji kullanımı yönünden ilk ve ortaöğretim kurumlarının gerisinde kalıyor. Bu nedenle Bakanlığın eğitim fakültelerini desteklemesi gerekir’ demiştim. Bugünlerde bu yönde bir gelişme olabilir. Bizim programlarımız teknolojik donanım sağlandıktan sonra bunlar için gerekli eğitimi vermeye yeterli. İşbaşındaki öğretmenlerimizin bu konuda eğitimine talibiz” diyor.
EFDEK’in kuruluş amaçları
Eğitim Fakülteleri Dekanlar Konseyi’nin (EFDEK) kuruluş amacı; fakültelerin sorunlarını değerlendirmek, fakültelerin eğitim-öğretim, araştırma-yayım faaliyetlerinin etkin bir biçimde yürütülmesine katkıda bulunmak, değerlendirme ve akreditasyon çalışmalarının idari, hukuki, eğitimsel altyapısını oluşturmak. Yılda en az iki kez toplanacak olan EFDEK’in her toplantısına farklı bir üniversite ev sahipliği yapacak. EFDEK Yürütme Kurulu’nda; Marmara Üniversitesi’nden Prof. Dr. Cemil Öztürk, Atatürk Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ali Yıldırım, Mersin Üniversitesi’nden Prof. Dr. Tuba Yanpar Yelken, Adnan Menderes Üniversitesi’nden Prof. Dr. A. Seda Saracaloğlu, Abant İzzet Baysal’dan Prof. Dr. Mehmet Bahar, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. M. Yaşar Özden ve Mevlana Üniversitesi’nden Prof. Dr. Vehbi Çelik yer alıyor.