Güncelleme Tarihi:
Belki bir Burger King ya da Mc Donald’s çıkaramadık. Ancak son 5 yıldaki büyümesi ve markalaşma harekatı ile ‘döner ekmek’ sektörü tüm dünyaya yayılmaya başladı. Özellikle genç girişimcilerin markalı döner restoranlarına ilgisi sektörün 6 milyar liralık büyüklüğe ulaşmasını sağladı. Türkiye’de 30 bine yakın ‘döner ekmek’ büfesi ve restoranı bulunurken, bu alanda franchise veren markaların sayısı 10’a yaklaştı. Sektör temsilcileri bu alanda markalı bir restorana yatırımın ortalama 150 bin doları bulduğunu belirtirken, “Doğru yerde açılan bir ‘döner’ restoranı 18 ile 30 ay arasında geri dönüş sağlar. Bu da yatırımcıların iştahını kabartıyor” dedi. Döner patronları ise bu alana yatırım yapacaklara şu tavsiyeleri verdi:
MARKALAR NE TALEP EDİYOR
- Yatırım maliyeti restoranın yerine, tipine ve büyüklüğüne bağlı olarak değişiyor.
- Bir yatırımın tutarı 50 bin dolar ile 250 bin dolar arasında değişiyor.
- Markalar restoranların cirosundan aylık ya da yıllık olarak pay alıyor.
- İşletmeciler, restoranın açılış hazırlıkları süresince yatırımcıya destek veriyor.
- Pazarlama, reklam, satın alma, lojistik, eğitim, insan kaynakları, operasyon, kalite kontrol gibi hizmetler markalar tarafından karşılanıyor.
ACABA NERESİ TUTAR?
- Yaya ve araç trafiğinin yoğun olduğu bölgeler tercih ediliyor.
- Alışveriş merkezleri, sinema, okul, dershane yakınları döner ekmek restoranı için ideal alanlar olarak gösteriliyor.
- Kirası yüksek yerlerde ise daha küçük hızlı servis restoran işletmeciliği modeli tercih ediliyor.
- Sadece büyükşehirler değil Anadolu’da da çok cazip pazarlar bulunuyor.
- Birçok marka restoranın açılacağı yerde yatırımcıları için keşif çalışması yapıyor.
NE ZAMAN PARA KAZANIRIM?
- Yapılan yatırımların geri dönüş süresi yatırım yapılacak olan yer, yatırım miktarı ve kira gibi faktörlere bağlı olarak değişiyor.
- Sektör genelinde ortalama 18 ay ile 36 ay arasında geri dönüş söz konusu.
10 yıllık lisans veriyor
TAB Gıda bünyesi altında hızla büyüyen Usta Dönerci markasıyla ilgili bilgi veren TAB Gıda Genel Müdürü Caner Dikici, şöyle konuştu: “Yatırım bedelimiz 250 bin dolardan başlıyor. Her ay net ciro üzerinden yüzde 10 işletme payı alınmakta. Yatırımcılarımıza 10 yıllık lisans veriyoruz. Yapılan yatırımların geri dönüş süresi ortalama 2-3 yıl.”
40 şehirde faaliyette
TÜRKİYE’de 105 şube ile hızlı bir büyüme yakalayan Baydöner’in Genel Müdürü Bülent Polat, şu bilgileri verdi: “Marka bedelimiz 50 bin dolar. Şu an 40 şehirde faaliyet gösteren bir firmayız. Amacımız ülkemizin tüm şehirlerinden gelen taleplere cevap vermek. Yapılacak bir yatırım lokasyona bağlı olarak değişmekle beraber ortalama 22 ayda geri dönüş sağlıyor.”
Kasap Döner 30 franchise verecek
2016 yılında Anadolu’ya ağırlık vereceklerini anlatan Global Restoran Yatırımları Genel Müdürü Bahar Özürün, “Bu yıl en az 30 adet franchise vermeyi planlıyoruz. İsim hakkı bedeli 50 bin dolar alıyoruz. Yatırım bedeli lokasyona göre 150-200 bin dolar arasında değişiyor.
Aylık ciro primi talep etmiyoruz. 18 ayda geri dönebilecek yatırımları onaylıyoruz” dedi.
Neden döner restoranına yatırım yapıyorlar?
◊ Türkiye’de döner ekmek satan büfe sayısı 30 bin. Bu rakamın 10 yılda ikiye katlanması bekleniyor.
◊ Asıl büyüme ise Avrupa, Ortadoğu ve Uzakdoğu’da yaşanıyor. Sadece Avrupa’da döner restoranı sayısı 100 bine ulaştı. Ortadoğu ve Körfez ülkelerinden büyük talep var.
◊ Avrupa’da kurulan döner fast-food zincirlerinin bazıları 300 şubeye kadar ulaşabiliyor.
◊ Sektörün Türkiye’deki cirosal büyüklüğü son 5 yılda yüzde 30 arttı. 1 yıllık hasılat 6 milyar liraya ulaştı.