Ceyhun KUBURLU - ckuburlu@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Kasım 18, 2018 00:00
Özellikle toplu konut projeleri ile büyümesini hızlandıran kuru temizleme sektörü 2019 yılında da yeni şube açılışlarıyla büyümesini sürdürecek. Sektör 2019’da yüzde 15’lik bir büyüme beklerken, bu alanda hizmet veren 3 önemli marka 200’e yakın şube açmaya hazırlanıyor. Diğer markalarla birlikte açılacak şube sayısının 300’ü bulması bekleniyor.
Türkiye’de daha önce sadece özel kıyafetler için tercih edilen kuru temizleme mağazaları bugün günlük kıyafetlerde de kullanılır hale geldi. Sektörün özellikle toplu konut projeleri ile büyümesi hızlanırken, 2019 yılında birçok kurumsal marka da yeni şubeler açmaya hazırlanıyor. Düşük
yatırım maliyetleri, tercih edilmesi ve her yıl büyümesi nedeniyşle yatırımcıların da gözde alanları arasına giren kuru temizleme pazarının 2.5 milyar lirayı aştığı belirtiliyor. Sektörde 50’den fazla kayıtlı kurumsal firmanın bulunduğunu anlatan yetkililer, “Düşük yatırım bedeli ile özellikle genç ve kadın girişimcilerden büyük ilgi görüyor” dedi.
Son yıllarda kuru temizlemeye olan ilginin detayları hakkında bilgi veren yetkililer, “Kuru temizleme, en çok kazandıran 10 sektör arasında 4’üncü sırada yer alıyor. Yaklaşık yüzde 70’leri bulan kâr marjı ile işletme giderlerinin düşük olması ve diğer sektörler ile kıyaslandığında modası, tarihi geçmeyen, her daim geçerli olan teknolojisi ile lüks olmaktan çıkıp modern hayatın vazgeçilmezi haline gelen kuru temizleme, özellikle son zamanlarda yatırımcıların ve girişimcilerin ilgi odağı haline geldi. Türkiye’de markalı ve kurumsal anlamda faaliyet gösteren şirket sayısı çok az ancak irili ufaklı yaklaşık 50 firma faaliyet göstermekte. Çalışan nüfusun artması, müşteri beklentilerinin yükselmesi, sektörün hizmet kapsamını genişletmekle kalmayıp, pazar hacmini de arttırdı. Üretilen bir çok tekstil ürününde ‘yalnızca kuru temizleme’ etiketli talimatların bulunması, sulu yıkamanın giysinin ömrünü kısaltan ve riskli olduğunu belirten ifadelerin kullanılması kuru temizlemenin zorunlu ihtiyaç hizmeti haline gelmesini sağladı” diyor.
NE ZAMAN KAZANDIRIYORBugün bir dükkana ortalama yatırımın 150 bin lirayı bulduğunu anlatan yetkililer, şu bilgileri verdi: “
Franchise giriş bedelleri 5 bin Euro ile 15 bin Euro arasında değişiyor. Bu rakam bazı markalarda daha düşük ancak onların da yatırım bedelleri yüksek. Ortalama 150 bin liralık bir yatırım gerekmekte. Bu yatırım doğru bir lokasyonda doğru bir işletme modeli ile açıldıysa 24 ayda yatırımını geri döndürmesi mümkün. Bazı lokasyonlar çok daha hızla geri dönebiliyor. Her ne kadar büyük şehirler franchise veren markaların hedefinde olsa da Anadolu’da da birçok nokta gelecek vaad ediyor. İzmir, Muğla ve Adana bu iller arasında yer alıyor.”
YATIRIMCIDA ARANAN ÖZELLİKLER
HER işte olduğu gibi kuru temizleme sektöründe öncelikli madde yatırımcının işinin başında durması. Markaların bu konuda çok özenli olduğunu dile getiren sektör temsilcileri, “Minumum 70 metrekarelik ana cadde, yaya ve insan trafiğinin yoğun olduğu yerler markalar için öncelikli konumlar. Yeni yapılmış olan siteler gibi özel yerler de tercih sebebi. Burada dükkan açmayı planlayan yatırımcı da işinin başında olması bekleniyor. Yatırımcıya kısa süreli eğitimler veriliyor. Pazarlama ve personel konusunda yardımcı olunuyor. Birçok marka anahtar teslim dükkan veriyor” dedi.