Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de 18 milyar doları bulan dışarıda yeme içme sektörü son yıllarda franchise veren markalarla büyüyor. Bu alanda 42 ilde 260’ın üzerinde restoran ile faaliyet gösteren McDonald’s, yeni girişimcilerle pazardaki payını arttırmaya çalışıyor. Bir McDonald’s restoranının en az 250 bin dolarlık yatırım gerektirdiğini anlatan McDonald’s Franchising Müdürü Ayça Akkaya Gür, “74 restoranımız kendi bünyemizde hizmet veriyor. Önümüzdeki dönemde yeni yatırımlarla büyümemizi sürdüreceğiz” dedi. Ayça Akkaya Gür, franchise sistemi hakkında şu bilgileri verdi:
SEKTÖR NASIL BÜYÜYOR?
- Türkiye’de toplam dışarıda yeme-içme pazarı yaklaşık 18 milyar dolarlık bir pazara ulaştı.
- Hızlı servis restoranları sektörü ise yaklaşık 2.5 milyar dolar civarında
- Hızlı servis restoran sektörü son yıllarda büyüme eğilimi gösteriyor.
- 2011 yılında hızlı servis restoranlarının pazar payı yüzde 7 civarındayken, 2016 yılında bu oran yaklaşık yüzde 14’e ulaştı.
NE KADAR HARCARIM
- İşletmeci adayı ile 10 yıllık sözleşme yapılıyor.
- Başlangıç bedeli 30 bin dolar ve KDV’dir.
- Ortalama yatırım maliyeti ise restoranın tipine ve büyüklüğüne bağlı olarak 250 bin ile 400 bin dolar arasında değişiyor.
- İşletmeci lisans aldığı süre boyunca aylık net satışları üzerinden belli bir geliştirme ücreti, reklam katkı payı ve isim hakkı ücreti öder.
BİLMENİZ GEREKENLER
- Türkiye’de hızlı servis sektöründe franchise sistemi gitgide önem kazanıyor ve yaygınlaşıyor.
- Ancak, uzun vadede sistemini doğru kurmuş, iyi bir altyapısı olan ve işletmecilerini koruyan sistemler ayakta kalacak.
- Çünkü franchise sisteminde asıl süreç, franchise haklarının satın alınmasından sonra başlıyor.
- Bu nedenle franchise almayı düşünen adayların franchise veren şirketi çok iyi araştırmaları, o şirketin diğer işletmecileriyle önceden görüşmeleri ve özellikle tedarik, altyapı ve know-how konusunda ne kadar destek alabileceklerinden emin olmaları gerekir.
- Ayrıca, franchise veren markaların, işletmeci adayı ile anlaşmadan önce işi anlaması için onları önce işin mutfağına sokmasının ve işletmecisi olacak kişilere gerekli eğitimi vermesinin sistemin sağlıklı yürümesi ve büyümesi için gerekli olduğunu düşünüyoruz.
- McDonald’s bu konuda önce işi girişimciye deneyimletip ardından gerekli eğitimleri verip sonra işletmecilik veren bir
marka.
- Bu sebeple de işlemecilerimizle olan işbirliğimizde başarı oranımız oldukça yüksek.
6 aylık eğitimlerde başarıyı yakalamalı
BU alana yatırım yapacak girişimcilerde aranan özellikler hakkında bilgi veren McDonald’s Franchising Müdürü Ayça Akkaya Gür, şöyle konuştu: “McDonald’s’ı diğer franchise verenlerden ayrıştıran birçok özellik var. İşletmeci maddi şartları sağlayabilse de, tüm zamanını ve gücünü McDonald’s için kullanabilmeli. Kendi sermayesine sahip, girişimci bir ruh ve başarma tutkusu olan, insan yönetimi ve finansal yönetimde geniş tecrübelere sahip, 6 ay süren eğitim programımızda restoran içerisindeki her kademede başarılı performans gösterebilen işletmecilere franchise veriyoruz. Dolayısıyla, McDonald’s yatırımcı değil, işinin başında durarak işini geliştirecek işletmeciler arayan bir marka. McDonald’s gıda güvenliği, çalışma prensipleri ve müşteri memnuniyeti gibi birçok konuda üstün standartlarından ödün vermeden 30 yıldır Türkiye’de faaliyet gösteriyor. İşletmecilerimizi de bu değerlere sahip kişilerden
seçiyoruz.”