Türkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinAvrupa’daki ilk fabrikası için İspanya’yı seçen Çinli otomotiv devi Chery’nin bu adımı ‘Türkiye yatırımı kaçırdı’ olarak yorumlanmıştı. Chery’nin merkezi Wuhu’da sorularımızı yanıtlayan Chery Uluslararası Başkanı Zhang Guibing, yatırımdan vazgeçmediklerinin altını çizerek, “İspanya’da olması Türkiye’de olmayacağı anlamına kesinlikle gelmiyor. Bakanlıklarla görüşmelerimiz sürüyor. İspanya Avrupa’yı beslerken Türkiye’de olası bir fabrika hem Avrupa hem Ortadoğu’yu besleyecek bir merkez olabilir” dedi.
#Chery TürkiyeDünyanın en büyük otomobil fuarı Uluslararası Pekin Otomobil Fuarı kapılarını açtı. Neredeyse adım atılacak yer olmayan fuarda çoğunluğu elektrikli 117 yeni model tanıtılarak bu alanda inanılması güç bir rekor kırıldı. Chery’nin 2025 yılında Türkiye’de de satışa sunmayı planladığı 1400 km menzilli Tiggo 9 PHEV, Xiaomi’nin ilk elektriklisi SU7, BYD’nin sportif konsepti Ocean M ve Mercedes-Benz’in elektrikli G Serisi şovun en çok dikkat çeken araçlarıydı.
#Chery2’nci el otomobil piyasasında hareketlilik yeniden başladı. Kasım 2023’te ortalama 65-70 güne kadar çıkan satış süreleri yeniden 30-45 günlere geriledi. Hürriyet, Nisan 2024 itibarıyla en hızlı satılan 2’nci el otomobilleri araştırdı. Buna göre, Türkiye’de en hızlı satılan 2’nci el otomobil markası Renault olurken; en hızlı satılan ikinci el otomobil modelleri 1-7 gün ile Renault Megane, 5-7 gün ile Nissan Qashqai ve 7-10 gün ile Fiat Egea oldu.
#2’Nci El Otomobil Piyasası2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B Segmenti2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıÇin’in en büyük otomotiv üreticilerinden Chery, Avrupa pazarlarına açılma stratejisi kapsamında Türkiye’de bir fabrika açmayı düşünüyor. Chery Group Yönetim Kurulu Başkanı Yin Tongyue, “Türkiye için büyük planlarımız var. Üretimi burada yapıp Avrupa’ya satmayı düşünüyoruz. Biz ‘Çin’de Çin için’ sloganını kullanırız. Belki bir gün ‘Türkiye’de Türkiye ve Avrupa için’ diyebiliriz” diye konuştu.
#Çin2023’ün en büyük otomobil fuarı Şangay Otomobil Fuarı’na Çinliler kendi markalarıyla damga vurdu. Yıllarca Avrupa ve ABD’liler için üretim yapan ülke, mühendislik ve teknolojide sınıf atlayan araçlarıyla devlere kafa tuttu. Fuarda Türkiye pazarına giren veya girmeye hazırlanan BYD, Chery, MG ve Geely gibi markalar yeni modellerini tanıttı. Şangay’daki şov, başta batarya olmak üzere birçok araç parçasını uygun fiyata üreten Çinlilerin ek vergilerle durdurul-masının zor olduğunu dünyaya gösterdi.
#Şangay Otomobil FuarıCOVID-19 pandemisi ve Rusya-Ukrayna savaşının küresel ekonomide yarattığı olumsuz etkinin yıllık faturası 2023 model otomobillere yansımaya başladı. Şubat ayı ile birlikte 2023 fiyatlarını açıklayan bazı markaların ortalama 20 bin TL artış yaptığı görüldü. Yani aynı otomobilin 2023 modeli artık yaklaşık 20 bin TL daha pahalı. Kimi modellerde ise artan fiyatlar ÖTV matrah baremini değiştirdiği için yüzde 10’a kadar çıkarak 50 bin TL’yi geçti.
#ÖTV MatrahAvrupa pazarında satışa sunulan araçların çarpışma testlerini yapıp güvenlik derecelerini belirleyen bağımsız kuruluş Euro NCAP, 2022 yılına ait son testleri geçtiğimiz hafta tamamladı. Bu sene testi yapılan birçok model 5 yıldız yani en üst seviyede güvenlik derecesi alırken, özellikle yüzde 100 elektrikli modellerin başarılı performansı dikkatleri çekti.
#Euro NCAP