OTOMOTİV sektörü 2024 yılına yine birçok öngörülmezlikle başladı. Yılın ilk aylarında beklentiler otomobil ve hafif ticari araç satışlarının geçtiğimiz yıla göre yüzde 30-35 bandında daralacağı yönünde olsa da senenin tamamını kestirebilmek halen çok güç.
#MonclerGeleceğin teknolojileri giderek daha hızlı bir şekilde hayatımızın bir parçası oluyor. Otomotiv sektörü, teknoloji şirketleri ile her geçen gün daha fazla iç içe hale gelirken, Türkiye’de üretilen özellikle ticari araçlar için 2021, teknoloji yılı olacak gibi gözüküyor. Üretim, satış ve ihracat konusunda önemli adımlar bu yıl dönüşümü hızlandıracak.
#TOGG10 yıl önceye kadar taklit otomobilleriyle kötü bir şöhrete sahip Çin, kısa sürede dünya otomotivini yönetecek güce ulaştı. Önce tüm devleri yatırımla ülkesine çeken, bu sayede dünyanın en büyük otomobil pazarı olan Asya devi ardından zordaki uluslararası markaları alıp diriltmeye başladı. Elde ettiği tecrübeler sayesinde Çinli markalar yavaş yavaş kabuklarını kırıp dünyayı istilaya hazırlanıyor gibi...
#Otomobil FuarlarıAlmanya’da otomotiv sektörü zor günler geçiriyor. VW’nin fabrika kapatma kararından sonra Mercedes de 2024 yılı ciro beklentisini aşağıya çekmişti. Şimdi de Ford üretimi yavaşlatma kararı aldı. Ford, Köln’deki fabrikasında elektrikli araçlara olan talebin beklenenden düşük seyretmesi nedeniyle üç haftalık kısa çalışma programı başlatıyor.
#ALMANYAAlmanya’nın en güçlü endüstrilerinden biri olan otomotiv sektörü krize mi giriyor? Mercedes-Benz, Çin pazarında 2023 yılı kâr tahminlerini aşağı çekti. Volkswagen’in 30 bin kişiyi işten çıkarması konuşuluyor. Almanya Ekonomi Bakanı Robert Habeck ise bu kritik dönemde sektördeki krizi değerlendirmek için bir ‘otomotiv zirvesi’ düzenleme kararı aldı.
#ALMANYAHannover’da gerçekleşen dünyanın en büyük ticari araç fuarlarından IAA Transportation 2024’e Türkiye’de üretilen yeni nesil araçlar damga vurdu. Volkswagen, Ford ortaklığında Türkiye’de ürettiği ilk modeli yeni Transporter’ın dünya tanıtımını ilk kez burada yaparken, Anadolu Isuzu gibi markalar da yeni yüzde 100 elektrikli modellerini sergiledi.
#Ticari AraçOtomotiv satışları sektör temsilcilerinin sene başındaki beklentilerinin aksine rekorlar kırarak büyümeye devam ediyor. Ağustos ayında otomobil ve hafif ticari araç satışları bir önceki yıla göre yüzde 0.8 artışla 90 bin 134 adede ulaşarak tüm zamanların ‘ağustos rekoru’nu kırdı. Sekiz ay sonunda toplam satışlar yüzde 0.2 artarak 762 bin 152 adet oldu.
#FIATTürkiye’de trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil sayısı son bir yılda 4 kat artarak 131 bin adedi aştı. Üreticiler tarafından satışa sunulan model sayısı 40’a yaklaşırken Hürriyet, Türkiye’de satılan elektrikli otomobillerin ‘en’lerini çıkardı. Buna göre, en çok satan otomobil Togg T10X olurken; en yüksek menzile sahip modeller 678 km ile Mercedes-Benz EQS ve Porsche Taycan, en isabetli menzile sahip model yüzde 99’la Audi Q4 Sportback, en büyük pile sahip model Mercedes-Benz EQS ve en ucuz model 892 bin TL ile Dacia Spring şeklinde sıralandı.
#Elektrikli AraçlarTürkiye tam 27 yıl aradan sonra ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımına hazırlanıyor. Dünyanın en büyük üreticilerinden BYD’nin, Manisa OSB’de 1 milyar dolar yatırımla kuracağı fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi üreteceği tahmin ediliyor. Çinli marka yatırım için ilave gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi olmak üzere 3 önemli teşvik alacak.
#BYDBaşlıktaki cümle, Avrupa Birliği’nin (AB) geçen hafta aldığı ‘4 Temmuz’dan itibaren Çin’den ithal edilecek elektrikli araçlardaki vergi tarifesini yüzde 38.1’e kadar artırma’ kararının hemen ardından Uluslararası Enerji Ajansı Başkanı Fatih Birol’dan geldi.
#Avrupa BirliğiAlmanya Ekonomi Bakanı Habeck, Tesla protestolarını sert bir dille eleştirdi: “Protestonun da bir sınırı vardır. Grünheide’de sınır bellidir. Eylemlerin şiddetsiz gerçekleşmesi için organizatörlerin ve göstericilerin sorumlulukları var. Protesto, çitlerin aşıldığı yerde biter ve işte orada suç başlar.”
#AlmanyaOtomotiv üreticileri elektrik çağını Off-Road araçları için fırsata dönüştürdü. Alman üretici Mercedes-Benz 45 yıllık ikonik modeli G-Serisi’nin tamamen elektrikli versiyonunun ilk test sürüşünü gerçekleştirdiği etkinlikte, elektrikli G 580’nin benzinli ve dizel G-Serileri’ne göre daha kabiliyetli olduğunu dünyaya ispatladı. Eylül’de Türkiye’ye gelecek G 580 elektrikli olmasının avantajıyla G 63 AMG’nin neredeyse yarı fiyatına satılacak.
#Off-Road AraçlarıAlman üretici Mercedes-Benz, Kocaeli’nin Gebze ilçesinde toplam 210 milyon TL’lik yatırımla hayata parça lojistik merkezi kurdu. Yapılan yatırımla Türkiye, Mercedes-Benz için özel olarak geliştirilen yüksek teknolojili ambar yönetim sistemini kullanmaya başlayan dünyadaki 3’üncü ülke oldu. Markanın Türkiye’deki acentelerine parça tedariki sağlayacak merkez, 100 kişiye de ilave istihdam yaratacak.
#Mercedes-BenzDünyanın en büyük otomobil fuarı Uluslararası Pekin Otomobil Fuarı kapılarını açtı. Neredeyse adım atılacak yer olmayan fuarda çoğunluğu elektrikli 117 yeni model tanıtılarak bu alanda inanılması güç bir rekor kırıldı. Chery’nin 2025 yılında Türkiye’de de satışa sunmayı planladığı 1400 km menzilli Tiggo 9 PHEV, Xiaomi’nin ilk elektriklisi SU7, BYD’nin sportif konsepti Ocean M ve Mercedes-Benz’in elektrikli G Serisi şovun en çok dikkat çeken araçlarıydı.
#CheryTürkiye’de elektrikli otomobil satışlarının 2024 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık iki kat büyümesi bekleniyor. Markaların Hürriyet ile paylaştığı tahmini satış hedeflerine göre, yıl sonu itibarıyla toplamda 110 bin elektrikli çok rahat satılacak. Diğer markalarla birlikte pazar 120 bin adedi bulacak. Togg’un zirveyi koruması beklenirken tebliğe takılan Çinliler ile satışları çakılan ABD’li Tesla’nın yerini Stellantis Grubu ve Alman Volkswagen alacak.
#Elektrikli OtomobilGEÇEN yılın ilk üç ayına göre satışlarını yüzde 220 artıran Mercedes-Benz, elektrikli araç satışlarında da iddiasını devam ettiriyor. Şirket, yılın ilk üç ayında yaptığı 1.064 adet elektrikli araç satışıyla geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık 3 katlık bir artış elde etti.
#Elektrikli Araç2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B Segmenti