İrlandalı bağımsız finans şirketi Switcher.ie, Avrupa’daki elektrikli araçların ‘evden şarj’ maliyetlerini karşılaştırdı. Araştırmada Türkiye, araçların evden en ucuza şarj edildiği ülke olarak ilk sırada yer aldı. Türkiye’de tam şarj başına ortalama 3.30 Euro ödeniyor, her 100 km’de ödenen maliyet 0.99 Euro. Araştırmaya göre en pahalı ülke ise Almanya.
#Araç ŞarjıDünyada elektrikli araçların payı hızla artarken bu araçların en kritik parçası olan bataryada Çin’e bağımlılık arttı. 2023 yılında 14.3 milyona ulaşan küresel bataryalı elektrikli araç pazarının yüzde 60’ının bataryası Çinli üreticilerden tedarik edildi. Kalan kısmı ise Güney Koreli ve Japon üreticiler paylaştı. Satılan her iki elektrikli araçtan birinin bataryasını Çinli CATL ve BYD üretti.
#Elektrikli OtomobilPetrol Ofisi Grubu bir yandan elektrikli şarj üniteleri, madeni yağ fabrikası, terminal operasyonları gibi altyapı yatırımlarını sürdürürken bir yandan da BP Türkiye istasyonlarının satın alımına onay bekliyor. Petrol Ofisi Grup CEO’su Mehmet Abbasoğlu, “Yaşanacak konsolidasyon, yaratacağı maliyet avantajından dolayı fiyatlamalarda tüketiciye daha uygun molekülün getirilmesi yönünde bir avantaj sağlayacak” dedi.
#Sponsorlu İçerikPetrol Ofisi Grubu bir yandan elektrikli şarj üniteleri, madeni yağ fabrikası, terminal operasyonları gibi altyapı yatırımlarını sürdürürken bir yandan da BP Türkiye istasyonlarının satın alımına onay bekliyor. Petrol Ofisi Grup CEO’su Mehmet Abbasoğlu, “Yaşanacak konsolidasyon, yaratacağı maliyet avantajından dolayı fiyatlamalarda tüketiciye daha uygun molekülün getirilmesi yönünde bir avantaj sağlayacak” dedi.
#Petrol OfisiEti Bakır Mazıdağı Metal Geri Kazanım ve Entegre Gübre Tesisleri Genel Müdürü Emre Kayışoğlu, “Eti Bakır Mazıdağı Metal Geri Kazanım ve Entegre Gübre Tesisi, artık üründen farklı metalleri ekonomiye kazandırıyor. Bu tesis dünyadaki kobalt üretiminin yüzde 2’sini üretiyor” dedi. Kobalt bilgisayardan cep telefonlarına, elektrikli otomobillerden yenilenebilir enerji sistemlerine, ileri teknolojiyle hızlanan onlarca farklı sektörde kullanılıyor.
#Emre KayışoğluDünyanın en büyük elektrikli araç pazarı Çin, 2025 yılından itibaren tahtını Avrupa’ya devrediyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Derneği’ne göre, 2025’e kadar Avrupa’da satılan elektrikli araçların payı yüzde 30’a ulaşacak. Böylece, Avrupa ilk kez Çin’i sollayacak. Öte yandan, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın açıkladığı orta senaryo dikkat alındığında, aynı yıllarda Türkiye’de satılan araçların yüzde 15’inin elektrikli olması bekleniyor.
#ÇinTürkiye’de elektrikli araç potansiyeli artıyor. Şarj istasyon noktalarının yaygınlaşmasının da etkisiyle 2021 yılında Türkiye elektrikli araç pazarı yüzde 237 arttı. Bu durum elektrikli araç devlerinin de dikkatini çekti. Tesla, MG, Jaguar gibi global markalar Türkiye pazarına girdi.
#Elektrikli OtomobilTürkiye'de son yıllarda elektrikli araçlara ilgi artıyor. Araçların kullanımının yaygınlaşması için şarj istasyonlarına erişim önem arz ediyor. Türkiye'de 3 bin 457 şarj istasyonu bulunuyor. Bunların 818'ini özel kullanım amaçlı şarj istasyonları oluştururken, 2 bin 639'u halka açık olarak yer alıyor. Yerli otomobil TOGG'un 2023 yılında banttan inmesiyle de elektrikli araç sayılarının artması bekleniyor.
#Elektrikli OtomobilTamamen elektrikli modeller üretecek TOGG için batarya üretecek fabrikanın detayları belli oldu. Resmi Gazete’de yayımlanan ve Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank tarafından da duyurulan bilgilere göre, TOGG ile Çinli enerji devi Farasis ortaklığında ‘SiRo’ isimli batarya fabrikası kurulacağı bildirildi.
#TOGGİklim değişikliği ve küresel ısınma dünyada büyük değişimlere neden olurken, büyüyen elektrikli araç pazarı da hükümetleri harekete geçirdi. Son olarak İngiltere, fosil yakıtlı araç yasağını 2030’a çektiğini duyurdu. Hem otomotiv piyasasında hem de diğer sanayi kollarında hızlı bir değişim olması bekleniyor. Ülkeler de burada pay almak için art arda hamle yapıyor.
#GazetehaberleriHızla gelişen elektrikli araçlar Avrupa’da da rekabette söz sahibi oluyor. Araç Maliyet Endeksi’ne göre, elektrikli araçlar Avrupa’nın birçok ülkesinde dizel ve benzinli araçların maliyetleri ile de rekabet etmeye başladı. Özellikle kompakt sınıftaki bir elektrikli araca sahip olmanın maliyeti içten yanmalı araçlarla benzer seviyelere geldi. Böylece pazardaki elektrikli payı da gittikçe artıyor.
#OtomotivBugün yaşadığımız salgının ekonomik maliyetinin çok büyük olduğunu ifade eden Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül, “Bunun yaratacağı toplumsal sorunları da düşünmeliyiz. Artık bilinen rekabet anlayışının ötesine geçmeliyiz. Yeni normalimiz, birlikte öğrenme, işbirliği ve dayanışmayı esas alan, rekabet ve beraberlik kavramlarını harmanlayan ‘rekaberlik’ olmalı. Eğer birlikte yenilikçi çözümler üretirsek dünyayı çok daha iyi bir yer haline getirebileceğimize inanıyoruz” diye konuştu.
#GazetehaberleriFilo kiralama şirketlerinden LeasePlan, 2019 yılına ait merakla beklenen Araç Maliyet Endeksi’ni açıkladı. 18 Avrupa ülkesindeki araç sahipliği ile kullanım maliyetlerinin kapsamlı analizini içeren rapor, elektrikli araçların rekabet gücünün daha da arttığını ortaya koydu. Rapora göre, Norveç ve Hollanda’da elektrikli araç sahibi olmanın maliyeti dizel veya benzinli bir araca göre daha uygun.
#DizelDevlet, ÖTV teşviki için vergi gelirine ve piyasanın canlanmasına bakar. Teşvikin devrede olduğu mart ayı ile teşviksiz ağustos ayı arasında satışlarda yarı yarıya fark olsa da ÖTV tahsilatında büyük fark yok. Ayrıca bir çok marka 8 ayda sattığını 4 ayda satacağını öngördüğüne göre piyasa canlanması için bir şey yapmaya gerek var mı?
#YazarBoğaziçi Üniversitesi tarafından Türkiye’de elektrikli araçlar konusunda ulusal ölçekte yapılan araştırma, tüketicilerin genel eğiliminin elektrikli bir araç satın almak yönünde olduğunu ortaya koydu. 2017 yılı sonu itibariyle 2 bin 500 civarında olan elektrikli aracın 4 yıl içinde 140 bine çıkması öngörülürken, 14 bin ticari ve 70 bin ev tipi şarj ünitesinin kurulması bekleniyor. İklim değişikliğine karşı elektrikli araçlarla engellenecek sera gazı salınımın da hesaplandığı araştırmada, ilk defa Türkiye’de güneş enerjisi ile çalışan şarj noktaları ve otoparklar için ideal lokasyonlar belirlendi.
#ÜniversiteŞarj altyapısındaki yatırımlar elektrikli otomobil satışlarına yansıyor. EN YAKIT Genel Müdürü Tayfun Şenses, “Dünyada eylül ayında 1.7 milyon elektrikli araç satışı ile yeni bir rekora imza atılması, büyüyen şarj altyapısıyla birlikte elektrifikasyon sürecinin hızlandığını gösteriyor” dedi.
#Elektrikli OtomobilGeçen yıl 3 bin 500’ün üzerinde adetle global satışlarda dördüncülüğe yükselen DS Automobiles Türkiye, 2024 yılında servis yatırımlarına odaklandı. DS Automobiles Türkiye Genel Müdürü Selim Eskinazi, “Son iki yılda araç parkımızı 8 bin 500 adede çıkardık. 2024 yılında servis noktalarımıza ciddi yatırımlar yapıyoruz. Emekleyerek başladık şimdi yürüyoruz. DS Automobiles olarak butik bir hedef kitlemiz var. Butik kalarak büyümeye devam edeceğiz” diye konuştu.
#DS AutomobilesElektrikli araçların geniş kitlelere yayılmasını sağlayacak, uygun fiyatlı ve uzun menzilli modeller geliyor. 2025 itibarıyla B segmentinde birçok yeni nesil modelin piyasaya sürülmesi beklenirken markaların Türkiye’deki ilk hedefi, araçlarını yüzde 10 ÖTV dilimine sokabilmek. Kia Türkiye Genel Müdürü Can Ağyel, kasımda düşük ÖTV diliminde satışa çıkarmayı planladıkları 605 km menzile sahip EV3 ile ilgili, “Fiyat doğru noktada durursa 2025’in önemli elektrikli oyuncularından bir tanesi olur” dedi.
#Elektrikli Araçlar