Vatandaşın tüketici mahkemelerine en çok başvurduğu “Aracımı sıfır aldım, boyalı çıktı” şikâyetine ilişkin davalardan birinde emsal niteliğinde karar çıktı. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, ilk kez ayıbın giderilmesi yerine malın ayıpsız haliyle yani sıfır bir otomobille değiştirilmesine hükmetti.
#Gazetehaberleriİstanbul'da yaşayan Hamdullah Güngör'ün 2017 yılında 1 milyon 268 bin 743 lira ödeyerek satın aldığı otomobilinin sürekli yağ yakma ve klima sorunu nedeniyle arızalanması üzerine başvurduğu Tüketici Mahkemesi, aracın "gizli ayıplı" mal olduğuna karar vererek otomobilin ayıpsız misli ile değiştirilmesine hükmetti.
#OtomobilKonya'da satın aldığı lüks otomobilinde 5 parça boya olduğu anlaşılan vatandaşın yaklaşık 5 yıllık hukuk mücadelesinde Ankara Bölge Adliye Mahkemesi, aracın iadesi karşılığında, 171 bin liranın tüketiciye geri verilmesini karara bağladı.
#KonyaEdebiyat Öğretmeni Selcan Çelik, 2011 yılında aldığı araç ‘boyalı’ çıkınca, firmayı mahkemeye verdi. Hem Tüketici Mahkemesi hem de Yargıtay 13. Hukuk Dairesi, Çelik’e verilen aracın ‘gizli ayıp’ kapsamında olduğuna, Çelik’in Tüketici Kanunu gereği iade talebinin kabulüne karar verdi. Ancak Yargıtay 13. Hukuk Dairesi, bu kararının üzerinden 2 yıl geçmeden, yine başka bir firmaya ait boyalı araç kararıyla şaşırttı. Tüketici Mahkemesi’nin ‘gizli ayıp’ kararını onayan mahkeme, buna karşın aracın iadesi talebini reddetti. Bunun yerine 1.700 liralık değer kaybının ve 500 liralık masrafın karşılanmasına hükmetti.
#YargıtayYargıtay 11. Hukuk Dairesi, üretim kaynaklı gizli ayıplı çıkan ve seyir halinde yanan aracın yenisiyle değiştirilmesi kararını onadı. Yargıtay 11. Hukuk Dairesi, satın aldığı andan itibaren arıza veren ve bir yıl sonunda seyir halinde yanan aracının yenisiyle değiştirilmesi istemiyle dava açan tüketiciyi haklı buldu.
#OtomobilSatın aldığı sıfır kilometre ciple 1 ay sonra fren arızası ve direksiyon kilitlenmesi nedeniyle kaza yapan sağlık personeli Hilal Yorulmaz, bayiye açtığı davada hukuk mücadelesini kazandı. Tüketici mahkemesi, bilirkişi raporunda, fren sistemindeki arızanın sürücü kaynaklı olmadığı ve 'gizli ayıplı' olduğu tespit edilen aracın 'ayıpsız misliyle' değiştirilmesine hükmetti. Hilal Yorulmaz'ın eşi Şahan Yorulmaz ise 'Sancılı bir 4 yıl geçirdik maalesef. Benim o kazada elim kırılmıştı. Süreci avukatımızın aracılığıyla atlatmış bulunmaktayız. Aracı alalı 1 ay olmuştu; neredeyse hiç kullanamadık, beklemediğimiz bir olay oldu. Severek isteyerek aldık; ama maalesef bu durum büyük bir hayal kırıklığı yaşattı.' dedi.
#TrabzonSatın aldığı sıfır kilometre ciple 1 ay sonra fren arızası ve direksiyon kilitlenmesi nedeniyle kaza yapan sağlık personeli Hilal Yorulmaz, bayiye açtığı davada hukuk mücadelesini kazandı. Tüketici mahkemesi, bilirkişi raporunda, fren sistemindeki arızanın sürücü kaynaklı olmadığı ve 'gizli ayıplı' olduğu tespit edilen aracın 'ayıpsız misliyle' değiştirilmesine hükmetti. Hilal Yorulmaz'ın eşi Şahan Yorulmaz ise 'Sancılı bir 4 yıl geçirdik maalesef. Benim o kazada elim kırılmıştı. Süreci avukatımızın aracılığıyla atlatmış bulunmaktayız. Aracı alalı 1 ay olmuştu; neredeyse hiç kullanamadık, beklemediğimiz bir olay oldu. Severek isteyerek aldık; ama maalesef bu durum büyük bir hayal kırıklığı yaşattı.' dedi.
#TRABZONMotorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik'te önemli değişiklikler yapıldı. Ticaret Bakanlığı'nın yaptığı değişiklikler Resmi Gazete'de yayımlandı. İkinci el otomobil ticaretinde garanti süresi ve kapsamından, yetki belgesine, ekspertiz sorumluluğundan 6 ay 6 bin kilometre şartına kadar detaylar yönetmelikte yer aldı.
#Motorlu Kara TaşıtıAnkara’da sıfır kilometre olarak satın aldığı araçta koku hissedince firmayla görüşen ancak cevap alamayan vatandaş dava açtı. Yerel mahkemenin davayı reddetmesinin ardından vatandaşın dosyayı bir üst mahkemeye taşıması üzerine Yargıtay, aracın yenisiyle değiştirilmesine hükmetti.
#YargtyaBalıkesir'in Edremit ilçesinde yaşayan Furkan Arslan aile için İzmir'de 2024 model sıfır kilometre VIP minibüs satın aldı. Araçtan şüphelenen Arslan, aracı yarım saat içinde ekspertize soktu ve aracı kazalı olduğunu öğrendi. Arslan yetkililerinden aracının yenisi ile değiştirilmesini talep ediyor.
#Sıfır AraçBalıkesir'in Edremit ilçesinde yaşayan Furkan Arslan aile için İzmir'de 2024 model sıfır kilometre VIP minibüs satın aldı. Araçtan şüphelenen Arslan, aracı yarım saat içinde ekspertize soktu ve aracı kazalı olduğunu öğrendi. Arslan yetkililerinden aracının yenisi ile değiştirilmesini talep ediyor.
#OtomobilKonya'da, Tüketici Hakem Heyeti, Hüseyin Özdemir’in, araç muayene istasyonunda otomobilinin vize işlemi ücretini kredi kartıyla gerçekleştirdiği için alınan 128,18 TL farkın kendisine geri ödenmesi amacıyla yaptığı başvuruyu değerlendirdi. Heyet, Özdemir'e ücret iadesinin kabulüne karar vererek firmanın kredi kartına kestiği farkı ‘ayıplı hizmet’ olarak nitelendirdi. Özdemir, "Türkiye'de insanlara örnek teşkil etmesi ve milyonlarca kişiden alınan bu farkın kaldırılması için bir örnek oluşturdum. Buradaki amaç 128 TL değil. İnsanların hakkını aramasını istiyorum" dedi.
#OtomobilKonya'da, Tüketici Hakem Heyeti, Hüseyin Özdemir’in, araç muayene istasyonunda otomobilinin vize işlemi ücretini kredi kartıyla gerçekleştirdiği için alınan 128,18 TL farkın kendisine geri ödenmesi amacıyla yaptığı başvuruyu değerlendirdi. Heyet, Özdemir'e ücret iadesinin kabulüne karar vererek firmanın kredi kartına kestiği farkı ‘ayıplı hizmet’ olarak nitelendirdi. Özdemir, "Türkiye'de insanlara örnek teşkil etmesi ve milyonlarca kişiden alınan bu farkın kaldırılması için bir örnek oluşturdum. Buradaki amaç 128 TL değil. İnsanların hakkını aramasını istiyorum" dedi.
#OtomobilKocaeli'de bayiden sıfır otomobil satın alan Burhan Ülgen ekspertizde aracın boyalı olduğu ve sök tak işlemleri yapıldığını öğrendi. Aracı zararına aldığı bayiye satan ve tekrar aynı marka araç alan Ülgen, ikinci aldığı araç da hasarlı çıkınca isyan etti.
#KocaeliKocaeli'de bayiden sıfır otomobil satın alan Burhan Ülgen ekspertizde aracın boyalı olduğu ve sök tak işlemleri yapıldığını öğrendi. Aracı zararına aldığı bayiye satan ve tekrar aynı marka araç alan Ülgen, ikinci aldığı araç da hasarlı çıkınca isyan etti.
#OtomobilKasko, araç sahibinin kendi zararlarını karşılamak üzere sağladığı bir teminat. Trafik kazası mağduru olan kendi kasko sigortacısından aracının tamir edilmesini talep edebiliyor. Kazalı araç da teminat kapsamında onarılıyor. Ancak tamir bittiğinde “Teslim, ibra ve taahhüt” belgesi alınmasına rağmen çoğu zaman araç, sahibine hemen teslim edilmiyor. Teslim süresi, tamamen sigortacının işlemlere onay verme keyfiyetine kalıyor. Bu süre de bazen haftalarca uzayabiliyor...Avukat Sedef Ünal da aynı sıkıntıyı yaşadı. Ünal’ın arabasına 30 Ağustos’ta Balıkesir-Burhaniye’de arkadan başka bir araba çarptı. Kaskolu araç 31 Ağustos’ta yetkili servise götürüldü. Tamir süresinin üç hafta olmasına, beş haftadan fazla geçmesine, aracın hazır olmasına ve Ünal’ın tüm belgeleri imzalamasına karşın “Sigorta şirketi kapanış onayı vermedi” denilerek araç teslim edilmedi.
#KaskoHasarlı aracı sıfır diye sattılar ya da aldığınız ikinci el aracın kilometresi ile oynandığı ortaya çıktı. Tüketici olarak haklarınız neler? Bu sorularınızı İstanbul Barosu’nun tüketici hukuku uzmanları Şevda Şensoy ve Alpcan Tekdemir yanıtladı: Bilmeden ayıplı otomobil alan vatandaşları Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Türk Borçlar Kanunu koruyor. “Sözleşmeden dönme, aracın ayıpsız mislini isteme, ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme, ücretsiz onarım isteme” haklarınızdan birini kullanabilir, ayrıca uğradığınız zararın tazminini talep edebilirsiniz.
#Otomobil