Güncelleme Tarihi:
Tasarı, 27 Aralık 1999 tarihinde çıkarılan ve halen yürürlükte olan Zorunlu Deprem Sigortasına Dair Kanun Hükmünde Kararnameye paralel hükümler öngörüyor.
Hükümet, 17 Ağustos ve 12 Kasım 1999 tarihlerinde yaşanan iki büyük deprem felaketinin ardından binalara zorunlu deprem sigortasını düzenleyen yasa tasarısı hazırlamıştı. Bu arada, aynı konuyla ilgili bir kanun hükmünde kararname de çıkarılarak zorunlu deprem sigortası uygulamaya konulmuştu.
Plan ve Bütçe Komisyonu'nda KHK ile birlikte görüşülecek olan ''Zorunlu Deprem Sigortası Kanunu Tasarısı, ''Bağımsız bölümler, tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tabi taşınmazlar üzerinde mesken olarak inşa edilmiş binalar, bu binaların içinde yeralan ve ticarethane, büro ve benzeri amaçlarla kullanılan bağımsız bölümler ile doğal afetler nedeniyle devlet tarafından yaptırılan veya verilen kredi ile yapılan meskenlerin'' zorunlu olarak sigortalanmasını öngörüyor.
Tasarının yasalaşmasından sonra yapılacak binalar da içinde yaşanmaya başlanılmasından sonraki en geç bir ay içinde sigortalanacak.
Binalarını sigortalatmayanlar, her bir yıl için, ödemeleri gerekenyıllık zorunlu deprem sigortası primi tutarının dörtte biri kadar paracezası ile cezalandırılacak. Ancak bu ceza, geriye doğru en fazla üç yıl için uygulanacak.
Deprem sigortası teminatları, genel şartları, tarife ve talimatlar, primlerin ödenme usul ve esasları ile yetkili sigorta şirketlerine ödenecek komisyonlar, Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulu'nun önerisi üzerine Hazine'den sorumlu Devlet Bakanlığınca belirlenecek.
KURULUN GÖREVLERİ
Zorunlu deprem sigortası yapmak üzere Doğal Afet Sigortaları Kurumu kurulmasını hükme bağlayan tasarıya göre bu kurumun yönetim kurulu, ''Başbakanlık, Hazine Müsteşarlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, SPK, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği'den birer temsilci ile inşaat, jeofizik, jeoloji mühendisliği bölümlerinden mezun bir üye ile kurum idaresini temsilen bir üye''den oluşacak.
Kurul üyeleri, Müsteşarlığın teklifi üzerine Bakan tarafından atanacak. Bakan, üyeler arasından birini başkan olarak görevlendirecek. Tasarı ile kurulun görevleri ise şöyle belirlendi:
-Kurumun işleyişine ilişkin politikaları tespit etmek ve çalışmaplanını düzenlemek,
-Kurulca alınan kararların yürütülme esaslarını belirlemek,
-Tazminat ödemelerine ilişkin usul ve esasları belirlemek ve tazminat ödemelerinin en kısa sürede yapılmasını sağlamak,
-Risk paylaşımı ve reasürans planını onaylamak,
-Kurum varlıklarının yatırıma yönlendirilmesine ilişkin usul ve esasları tespit etmek, gerekirse bu amaçla bir yatırım yöneticisi belirlemek,
-Bakana kurumun faaliyetleri hakkında bilgi vermek ve kurumun maliyeterliliğini olumsuz yönde etkileyebilecek hususların tespit edilmesidurumunda alınması gerekli tedbirlere ilişkin olarak bakana önerilerde bulunmak,
-Halkla ilişkiler ve tanıtım kampanyaları yapılmasına karar vermek,
-Zorunlu deprem sigortası kapsamında olan tüm binaların sigortalanmasını sağlamak için gerekli tedbirleri almak.
Kurum, zorunlu deprem sigortası için teminat verecek. Bu sigortayailişkin poliçeler yangın sigortası branşında ruhsatı bulunan Türkiye'de kurulmuş sigorta şirketleri aracılığı ile yapılacak.