ZeytinyaÄŸlı otolar çoÄŸalıyor

Güncelleme Tarihi:

Zeytinyağlı otolar çoğalıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 16, 2004 00:00

Otomobilinizin yakıt göstergesinin ışığı yanmaya baÅŸladığında, en yakın akaryakıt istasyonuna gidersiniz... Ancak Amerika'da yaÅŸayan Etta Kantor isimli bir kadın, akaryakıt istasyonu yerine, lokantaya gidiyor ve deposunu kullanılmış bitkisel yaÄŸla dolduruyor. Otomobilene özel bir dönüşüm sistemi taktıran Kantor, bu sayede hem çevreyi hem de cebini koruyor.Önce bir restorana gidip kızartmalarda kullanılmış bitkisel yaÄŸ alıyorsunuz. Aldığınız bu yağı kaynatıyor ve daha sonra içindeki tavuk ve patates parçalarını filtreden geçirerek temizliyorsunuz. Ardından bu yağı alıp otomobilinize koyarak, hem çevreci hem de bedava yakıt elde ediyorsunuz.Evet bu söylediklerim ÅŸaka deÄŸil, gerçek. Son yıllarda özellikle Amerika'da kullanılmış bitkisel yaÄŸların (zeytin-ayçicek-mısır) kullanıldığı araç sayısı hızla artıyor ve yükselen benzin fiyatlarından dolayı bir çok otomobil sahibi çözümü kullanılmış bitkisel yaÄŸ aldıkları favori restoranlarda buluyor.Çevrecilerin son yıllarda dizel motorlu otomobillerinde çevreye daha az zarar versin diye alternatif yakıt olarak bitkisel yaÄŸ kullandıklarını duyuyor ve okuyorduk. Ancak benzin fiyatlarının artmasıyla, bitkisel araçlar büyük tasarruf elde etmeye baÅŸlayınca, bu tip araçların sayısı da gözle görülür bir ÅŸekilde artmaya baÅŸladı.Amerika'da Etta Kantor isimli bir kadın sürücü iki haftada bir Çin lokantasına giderek Volkswagen Jetta'sının deposunu doldurduÄŸunu söylüyor. Kantor gitmeden önce lokantayı arıyor ve kendisi için bir kaç kova kullanılmış yaÄŸ ayırmalarını istiyor. Kantor bu yağı alarak içindeki su ve yiyecek parçalarını evinde süzgeç ve filtresini kullanarak ayırıyor. Bitkisel yağı daha sonra Jetta'sının baÄŸajında yer alan 60 litrelik depoya boÅŸaltıyor ve daha sonra radyosunun hizasında bulunan bir düğmeye basarak, yakıt cinsini dizel yakıttan bitkisel yaÄŸa çeviriyor. Bu ÅŸu an bizim LPG'li araçlardakinin bir benzeri gibi. Nasıl, LPG'li araçlarda bir düğmeye basarak motor benzinliden LPG'liye geçiÅŸ yapıyorsa, bitkisel yaÄŸlı araçlarda da benzeri sistem uygulanıyor.58 yaşındaki Etta Kantor, bu iÅŸlemler bittikten sonra hızlı bir ÅŸekilde otomobili kullandığını ve performansta hiç bir farkın olmadığını söylüyor. Kullanılmış bitkisel yaÄŸlarını elden çıkarmak için para veren restoranlar ise bunu bedava vermekten dolayı çok mutlu. Bir restoran sahibi, 'Hem bizim bir kaç dolar tasarruf etmemizi hem de çevreyi korumaya yardım etmemizi saÄŸlıyor' diye konuÅŸuyor. Bu uygulama öncesinde atık yaÄŸları elden çıkarmak için restoran sahiplerinin ayda 60 dolar civarında bir para ödedikleri söyleniyor.Otomobilinde bitkisel yaÄŸ kullanın bir baÅŸka sürücü ise iki ayda bir aracına 120-130 litrelik kullanılmış bitkisel yaÄŸ aldığını söyleyerek, 'Ben her gün iÅŸ ve ev arasında 250 kilometre yol yapıyorum. Bitkisel yaÄŸ bu sayede hem cebimi hem de çevreyi koruyor' yorumunu yapıyor.Bitkisel yaÄŸ Massachusetts'de yer alan Greasecar isimli bir ÅŸirketin toptan alıp yerel müşterilere filtre edip satmasıyla giderek daha popüler olmaya baÅŸladı. Åžirketin kurucusu Justin Carven atık bitkisel yağın 4 litresini 90 cente satıyor. Bu da normal benzin fiyatları ile karşılaÅŸtırınca oldukça ekonomik.FÄ°YATI 800 DOLARTabiki Greasecar ÅŸirketinin asıl iÅŸi yaÄŸ alıp satmak deÄŸil. Åžirket 2001 yılından bu yana dizel otomobilin kullanılmış bitkisel yaÄŸ ile gitmesini saÄŸlayacak dönüşüm cihazlarını da satıyor. Justin Carven, ÅŸu ana kadar bu cihazlardan 1000 tane sattıklarını belirterek, 'Sadece 2003 yılında 200 tane sattık'diye konuÅŸuyor. Carven, standart dönüşüm cihazlarının fiyatının ise 800 dolar olduÄŸunu söylüyor. Önce cihazları kuruyorsunuz daha sonra yüzlerce dolar tasarruf saÄŸlıyorsunuz diye konuÅŸan Carven, 'Bu cihazlar genellikle parasını bir yıl içinde çıkartıyor' diyor.www.greasecar.comBitkisel yaÄŸ Bio-dizel yakıttan daha ucuzAMERÄ°KA'da Çevreyi Koruma DerneÄŸi, bitkisel yaÄŸa dayanan bio-dizel araçları onaylamış durumda ama atık yaÄŸların satışı konusuna izin vermiÅŸ deÄŸil. Çevre mühendisi olan Christine Sansevero, yağın içinde neyin olduÄŸunun bilinmediÄŸini belirterek, 'İçinde yakılmaması gereken metal veya kimsayal maddeler olabilir. Ama tabiki olmayabilir de. Bunu bilemiyorsunuz'diye konuÅŸuyor.Bu yazıyı okuyanlar bitkisel yaÄŸ ile bio-dizey yakıtı karıştırmamaları gerekiyor. Bio-dizel'de bitki yaÄŸlarından veya hayvan yaÄŸlarından elde edilen bir yakatı türü. Otomobilde B20 ismiyle kullanılıyor. Bu da yüzde 20 bio-dizel yakatı ve yüzde 80 dizel yakıt karışımından oluÅŸtuÄŸunu simgeliyor. Bitkisel otomobil sahipleri, bio-dizel yakıtların da yenebilir yakıt kaynağı olduÄŸunu söylüyor ama fiyatının pahalı ve çevre dostu olmadığını söylüyorlar. Saf bio-dizel yakıtının fiyatı dizel yakıtın bir galon (yaklaşık 4 litre) fiyatından 1 dolar daha pahalı. B20 ise dizel yakıttan yüzde 20 daha pahalı.Bitkisel yaÄŸ sistemi nasıl çalışıyorGreasecar Bitkisel yaÄŸ dönüşüm sistemi, dizel araçların her türlü ÅŸartta bitkisel yaÄŸ ile gitmesine saÄŸlayan bir yakıt deÄŸiÅŸtirme sistemi. Dizel aracı bitkisel yaÄŸ ile kullanılmasını saÄŸlayan dönüşüm cihazları el yapımı olan ısıya dayanıklı alüminyum yakıt deposu, hızlı akışı saÄŸlayan anahtar ve 10 mikron filtreden oluÅŸuyor. Üç farklı büyüklükte depo seçeneÄŸi bulunan sistemde 1 dakikanın altında hızlı akış saÄŸlanıyor. Dönüşüm cihazı olan otomobillerin iki yakıt sistemi bulunuyor. Biri dizel diÄŸeri ise atık yağı çalıştırıyor. Otomobil dizel motor ile durup, kalkıyor. Otomobil kalkıştan sonra bitkisel yaÄŸ ısınarak inceliyor. Bunun ardından sürücü düğmeye basarak yakıt sistemini açıyor ve atık yaÄŸ dizel yakıt gibi aynı yolla motorun içine püskürtülüyor. Dönüşüm cihazı sadece dizel motorlarda kullanılıyor çünkü bitkisel yaÄŸ benzinli motorda çalışacak yeterli derecede yanıcı bir madde deÄŸil.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!