Oluşturulma Tarihi: Mayıs 10, 2004 00:00
Marmaray Projesi olarak adlandırılan ‘Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi’ inşaatına Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın da katılacağı törenle bugün başlanıyor.5 yıldır süren ihale çalışmaları sonunda yapımı en düşük teklifi veren Taisei-Kumagai Gumi-Gama-Nurol Ortak Girişimi’ne verilen Marmaray’ın tüm üniteleri ile 2008’de hizmete alınması öngörülüyor.İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ile birlikte, bugün temeli atılacak olan Marmaray Projesi’ne ilişkin bilgi veren Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, ‘Yüzyıllık bir
rüya gerçekleÅŸiyor’ dedi. Projenin 1600 metresi su altında olmak üzere 13.5 kilometrelik bir hat ile 4 ana istasyondan oluÅŸtuÄŸunu belirten Yıldırım, bunların SöğütlüceÅŸme, Ãœsküdar, Sirkeci ve Yenikapı olduÄŸunu söyledi.MÃœHENDÄ°SLÄ°K AÇISINDAN Ä°LKÄ°stanbul raylı sistemine köklü çözüm getirecek projenin 4.5 yılda tamamlanacağını ve bu kısmın maliyetinin 800 milyon dolar olduÄŸunu bildiren Binali Yıldırım, projenin ikinci ve üçüncü etaplarına da bu yıl baÅŸlanacağını kaydetti. Projenin mühendislik açısından bir ilk olduÄŸunu belirten Yıldırım, dünyada 150’ye yakın tüp tünel olduÄŸunu, ancak hiçbirinin denizin yüzeyinden 60 metre derinlikte olmadığını belirtti.DEPREME DAYANIKLIProjenin deprem güvenliÄŸi hakkında da bilgi veren Yıldırım, ‘Projenin bütün mühendislik hesapları Ä°stanbul için muhtemel deprem ihtimallerinin çok üzerinde, 9 ÅŸiddetinde depreme göre yapılmıştır. Gerekli sondajlar tamamlanmıştır’ dedi. Yıldırım, bu konuda ÅŸu bilgileri verdi:‘Deprem riskine maruz olan yapılar yüzeye dik yapılardır. Çünkü 15-20 kilometrelik bir plağın sürtüşmesiyle ayrılan harekette, yüzeye dik olan yükselen yapılar fazla titreÅŸime maruz kalmaktadır ve yıkım riski artmaktadır. Ancak bu yapı yüzeyin içinde ve yüzeye paraleldir. Plakayla birlikte hareket ediyor. Buradaki risk çok çok düşük. Japonya’da buna benzer 50 tane tüp tünel var. Deprem olayından hiçbiri olumsuz etkilenmediÄŸi biliniyor.’‘Tüp geçiÅŸten lastikli araç geçiÅŸine niçin izin verilmediÄŸi’ sorusuna ise, Japon kredisinin sadece demiryolu geçiÅŸine izin verdiÄŸini söyledi. Yıldırım, ‘Bu proje lastik geçiÅŸliye göre çok daha çevrecidir’ dedi.KÖPRÃœYE DE Ä°HTÄ°YAÇ VAR‘BoÄŸaz Demiryolu TüpgeçiÅŸ Projesi’nin 3’üncü Köprü çalışmalarını bitirecek mi’ ÅŸeklindeki bir soru üzerine de Binali Yıldırım, böyle tartışmalara gerek olmadığını söyleyerek, ‘İstanbul’un köprüye de ihtiyacı var, zamanı geldiÄŸinde ikinci bir tüp geçide de... Onun için hiçbiri diÄŸerinin alternatifi deÄŸil. Ä°kisi de Ä°stanbul için düşünülmesi gereken ulaşım aracıdır’ dedi.Mustafa KINALIMerak etmeyin, geçmek pahalı olmayacakTÃœP geçiÅŸ ücretinin nasıl belirleneceÄŸine iliÅŸkin bir soru üzerine, bu konuda ‘çok hassas’ olduklarını söyleyen Binali Yıldırım, şöyle konuÅŸtu: ‘FahiÅŸ bir ücretlendirme söz konusu olmayacak. Çünkü bu proje yap-iÅŸlet-devret modeliyle yapılmıyor. Ãœcretlendirme normal toplu ulaşım ücretleri seviyesinde olması için gayret göstereceÄŸiz. Buradan elde edilecek gelir de Türkiye’deki raylı sistemlerin geliÅŸtirilmesi için harcanacak’ diye konuÅŸtu.Yapım maliyeti 2.5 milyar doları bulacakÜÇ aÅŸamada gerçekleÅŸtirilecek projenin ilk etabını oluÅŸturan demiryolu boÄŸaz tüp geçiÅŸi 13.7 kilometre uzunluÄŸunda olacak ve ‘batırma tip tünel’ ÅŸeklinde yapılacak. BoÄŸazın altından Asya ile Avrupa’yı demiryolu ile birbirine baÄŸlayacak olan tünel, 800 milyon dolara mal olacak. Projenin tamamının ise 2008’de yaklaşık 2.5 milyar dolar harcamayla tamamlanması planlanıyor.Kredisi Japonya’dan JAPON finansman kuruluÅŸu JBIC’tan saÄŸlanan 86.8 milyar Japon Yeni krediyle gerçekleÅŸtirilecek yaklaşık 1.2 kilometre uzunluÄŸundaki tüp geçit sisteminin banliyö sistemleri ile ilgili kısmı için de, yaklaşık 700 milyon dolarlık bir kredi kullanılacak. Gebze-HaydarpaÅŸa, Sirkeci-Halkalı banliyö hattı (Marmaray) projesi paralelinde mevcut demiryolu ve banliyö hatlarının da iyileÅŸtirilmesi de planlanıyor.Â
button