Yunan halkı ucuzluÄŸu Türk malıyla yakalıyor

Güncelleme Tarihi:

Yunan halkı ucuzluğu Türk malıyla yakalıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 12, 2004 00:00

Türk-Yunan Ä°ÅŸ Konseyi Yürütme Kurulu Ãœyesi Asaf Güneri, kaliteli ve ucuz Türk malları sayesinde Yunan halkının pahalılık yükünün azaldığını söyledi. Güneri, ‘‘Yunanistan, Euro'ya geçiÅŸle birlikte çok pahalı bir ülke oldu.Türkiye de büyük krizlerden çıktığı için çok cazip fiyatlarla, çok kaliteli mallar ihrac edebiliyor. Yunan halkı Türk mallarına olan alerjisini de yenmeye baÅŸladı’’ dedi.TÃœRKÄ°YE ile Yunanistan arasında geçen ay imzalanan çifte vergilendirmeyi kaldıran anlaÅŸma için son 3 yıldır iki ülke Maliye Bakanlığı arasında mekik dokuyan Türk-Yunan Ä°ÅŸ Konseyi Yürütme Kurulu Ãœyesi Asaf Güneri, ‘‘Artık iki tarafın iÅŸadamları da kendini güvende hissediyor’’ dedi. Her iki ülkenin iÅŸadamlarını da artık birlikte iÅŸ yapmamak için bahanelerinin kalmadığını vurgulayan Asaf Güneri, denizcilikten sanayiye, turizmden inÅŸaata birçok alanda çifte vergilendirmenin kalkmasının olumlu etkilerinin kısa sürede görüleceÄŸini söyledi. Güneri, ‘‘Dış Ekonomik Ä°liÅŸkiler Kurulu (DEÄ°K) 2007 yılında iki ülke arasında ithalat, ihracat, yatırımlardan oluÅŸan toplam iÅŸ potansiyelinin 1.3 milyar dolardan 5 milyar dolara çıkacağını tahmin ediyoruz’’ diye konuÅŸtu. Kaliteli ve ucuz Türk malları sayesinde Yunan halkının pahalılık yükünün azaldığını da söyleyen Asaf Güneri, ‘‘Yunanistan, Euro'ya geçiÅŸle birlikte çok pahalı bir ülke oldu. Türkiye de büyük krizlerden çıktığı için çok cazip fiyatlarla, çok kaliteli mallar ihrac edebiliyor. Yunan halkı Türk mallarına olan alerjisini de yenmeye baÅŸladı’’ diye konuÅŸtu. ‘‘Türkiye çok enteresan bir PR yapıyor, ucuz ama kaliteli mallarıyla farkında olmadan Yunan halkını kazanıyor’’ diyen Türk-Yunan Ä°ÅŸ Konseyi Yürütme Kurulu Ãœyesi Asaf Güneri ile Türk-Yunan iliÅŸkilerini ve iki ülke iÅŸadamlarının gelecekte muhtemel iÅŸbirliÄŸi imkanlarını konuÅŸtuk.Çifte vergilendirmeyi kaldıracak anlaÅŸma, Türk-Yunan ekonomik iliÅŸkilerinde nasıl yansıyacak?- Bu anlaÅŸmayla birlikte iki ülke arasındaki iliÅŸkilerde yeni bir sayfa açıldı. Denizcilikte de, sanayide de, ticaretde de çok ÅŸeyler olacak. KomÅŸuluÄŸun ötesinde Yunanlılar'ın elinde büyük sermaye birikimleri var. Türkiye'nin de hem sermayeye, hem de yatırıma ihtiyacı var. Yunanlılar bugüne kadar habire kendilerini frenlemiÅŸ. Armatörlük, tekstil, gıda, hafif sanayi ve turizmde büyük iÅŸbirliÄŸi imkanları doÄŸacak. Karşılıklı otelcilik gibi konular çifte vergilendirmeyi kaldıracak anlaÅŸmadan önce riskliydi, ama artık bu sektörün de önü çok açık. Türk ve Yunan iÅŸadamları üçüncü ülkelerde birlikte iÅŸ yapabilir mi?- Evet, özellikle iki ülke müteahhitlerinin üçüncü ülkelerde birlikte iÅŸ yapması gündeme gelebilir. Yunanlılar henüz Türkiye'de müteahhitlik iÅŸi alamadı. Ancak Balkanlar'da mutlaka ortak iÅŸ alacak. Bulgaristan, Romanya, Sırbistan'ta çok ciddi iÅŸler yapılabilir. Yunanlılar bu konuda çok arzulu. Olimpiyat sıkıntısını atlatınca 2004'ten itibaren birlikte müteahhitlik iÅŸleri yapmak mümkün görünüyor.''Yunanlılar Türkiye'den deniz taşımacılığı iÅŸine de girer mi?- Yunanlılar bu konuda çok iyi, ama kendi ülkelerinde yoÄŸun bir rekabet var. Biz de deniz taşımacılığını beceremiyoruz. Hükümet deniz taşımacılığında ÖTV'yi kaldırdı. Artık vergisiz yakıt kullanabiliyoruz. Hükümet bu kararı almışken, bizim Yunanlı yatırımcıları buraya getirip deniz yoluyla yolcu ya da yük taşımacılığı iÅŸine sokmamız gerek. Avrupa BirliÄŸi ve Yunanistan'dan bir takım modeller geliÅŸtirmeye çalışacağız. Yunanlı yatırımcıları bu iÅŸe sokacak cazip teÅŸvikler bulmalıyız. Yunanlılar'ın en iyi yaptığı iÅŸ denizcilik. Zaten bir numaraydılar, artık nakit açısından da güçleniyorlar. Bırakalım gemiciliÄŸi, denizciliÄŸi onlar yapsın. Biz de Türkiye'nin deÄŸiÅŸik sanayi kolarında Yunanistan'da baÅŸarılı olalım. Yunanlılar da gıdamızdan otomobilimize, tekstilimize bizim üstünlüğümüzü kabul etsinler.Peki Türk malları Yunanistan'da ilgi görüyor mu?- Ne Türk, ne de Yunanlı iÅŸadamı dostlar alışveriÅŸte görsün diye ticaret yapmıyor. Yunanistan, Euro'ya geçiÅŸle birlikte çok pahalı bir ülke oldu. Enflasyon AB standartlarında deseler de Yunanistan çok pahalandı. Türkiye de büyük krizlerden çıktığı için çok cazip fiyatlarla, çok kaliteli mallar ihrac edebiliyor. Yunan halkı Türk mallarına olan alerjisini yenmeye baÅŸladı. Türkiye çok enteresan bir PR yapıyor, ucuz ama kaliteli mallarıyla farkında olmadan Yunan halkını kazanıyor. Ãœstelik damping de uygulanmıyor. Tüm dünya ile aynı fiyatlardan bu ülkeye gidiyor. Yunanlılar'ın kalbinde artık bir Türkiye faktörü var. Yunan halkı 2003 yılında pahalılık yükünü iyi kötü azaltan Türk mallarına daha sıcak yaklaşıyor. Türkiye'de iÅŸ yapan Yunan ÅŸirketlerde hangi sektörlerde yoÄŸunlaşıyor?- Yunanlılar önlerini çok iyi görüyor. Türkiye'de kurulu 70 Yunan sermayeli ÅŸirket var. Bunların deÄŸiÅŸik sektörlerde olması ümit veriyor. Özellikle madencilik sektöründe eskiden Türkiye'ye Almanya üzerinden girmek zorunda hisseden Yunanlı ÅŸirketler, artık direkt olarak Türkiye'de maden alıyor, iÅŸletiyor ve ihrac ediyor. Navlunlar 3 ayda yüzde 200 arttıTürk deniz filosunun su andaki durumu nedir?- Türkiye'nin iyi gidiÅŸatına göre 2003 yılında bence en ÅŸanssız sektör denizcilik oldu. Çünkü yatırımlarını yapamadı, filo 8 milyon tonda kaldı. 1990'lı yılların çok gerisine düştü. Filoda kanama yüzde 30'ları buldu. Buna karşılık son 3 ay içinde navlun fiyatları yüzde 200'leri aÅŸan artışlar gösterdi. Türk armatörlerinin bundan istifade edememesi çok acı tabii. Çifte vergilendirme savaşı 15 yıl sürdüÇifte vergilendirmeyi kaldıran anlaÅŸmada sizin rolünüz ne oldu?- AnlaÅŸma ilk kez 15 yıl önce gündeme geldi, ama bir türlü gerçekleÅŸemedi. 2001'den itibaren çok ÅŸey halledildi. Yorgo Papandreu ve Ä°smail Cem yolları açtı. Bu çifte vergilendirmeye kadar geldi. Papandreu ve Cem, bu konuyla ilgilenmemi isteyince son 3 yılım hummalı bir çalışmayla geçti. Bu süreçte her iki taraf da bana şüpheyle baktı. Türkiye cephesinden bakınca, 30 yıldır Yunanlılar'la ortak gemi iÅŸletiyorum, Yunanistan'da evim var, dostlarım var. Yunanistan cephesinde ise Türkiye'de meÅŸhur bir Türk armatörüm. Sonunda her iki tarafın da güvenini kazanıp bu iÅŸi sonuçlandırdık. Sırada vize ve oturma izinleri gibi sorunlar var.''Kısır çekiÅŸmelerle 5 yıl kaybettikTürk deniz filosu neden bu kadar kan kaybetti?- Türkiye'nin içinde bulunduÄŸu sıkıntıların yanında, biz armatörlerin Emlak Bankası ile kısır çekiÅŸmeleri de çok önemli 4-5 yılı kaybettirdi. Yunanlılar yeni gemiler inÅŸa ederken, biz ancak birkaç gemi inÅŸa edebildik. Yapılan yatırımlar çok sınırlı kaldı. Filoyu büyüteceÄŸimize küçültmek zorunda kaldık. EreÄŸli, Ä°skenderun Demir Çelik, TüpraÅŸ gibi devler bize filo yatırımı için gereken kontratları vermedi. Bugün onlar da bunun bedelini çok kötü ödüyor. 3 ay önce 5 dolara taşınan demir cevherinin navlunu bugün 25 dolar. Satıcıların yıllardır navlunda uyguladığı sübvansiyonları görmezden geldiler. Bugün onlar da çok zor durumda kaldı. Atina'da evi varZamanınızın ne kadarını Yunanistan'da geçiriyorsunuz?- Yaz aylarını Yunanistan'da geçiriyorum, Atina'da deniz kenarında bir evim var. Bazen kışın da oradayım. Yaz-kış denize girebiliyorum. Atina'da iÅŸ hayatı da hızlı, orada bir ofisim de var. Ama haftanın bir günü mutlaka Atina dışına çıkıyoruz. Yoga yapıyor, daÄŸ bayır dolaşıyor Güneri, iÅŸ hayatının sıkıntı ve stresini atmak için çoÄŸunlukla ‘‘yoga’’yı tercih ediyor. Düzenli olarak haftada 3-4 kez yoga yapıyor, yaz aylarında yüzmeyi, kış aylarında bisiklete binmeyi seviyor. DaÄŸ bayır dolaÅŸarak kafasını dağıtıyor. Denize tutkun olan Asaf Bey, tekneyle açıldığında ise 3-4 kilometre yüzdüğünü söylüyor. Güneri, özellikle Türk tarihi ve ekonomi kitapları okumaya meraklı. Atatürk'ü deÄŸiÅŸik yazarların kaleminden okuduÄŸunu söyleyen Güneri, ‘‘Kriz dönemlerinde Atatürk'ten liderlik nasihatları alabiliyorsunuz. Kriz yönetimi konusunda da Atatürk'ün hayatından çok büyük dersler çıkarabiliyorsunuz’’ dedi. ASAF GÃœNERÄ°Zihni Holding Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Asaf Güneri, 1946 Zonguldak doÄŸumlu. Ä°ktisadi ve Ticari Ä°limler Fakültesi mezunu. Zihni Holding, denizcilik ve servis sektöründe taşımacılık, vapur acenteliÄŸi, turizm hizmetleri veriyor. Güneri, Türk Çin Ä°ÅŸ Konseyi, Türk Yunan Ä°ÅŸ Konseyi Yönetim Kurulu ve Deniz Temiz DerneÄŸi Yönetim Kurulu Ãœyesi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!